חדשות בארץ

מחקר: הצבעה בקלפי גורמת לשינויים הורמונאליים

מחקר משותף לאוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת נברסקה בארה"ב: הצבעה בקלפי עשויה להיות אירוע מלחיץ, הגורם לרמת הקורטיזול לעלות

אא

מחקר חדש של חוקרים מאוניברסיטת חיפה ומאוניברסיטת נברסקה בארה"ב, שפורסם בכתב העת PLOS ONE, מצביע על כך שהצבעה בקלפי עשויה להיות אירוע מלחיץ, אשר גורם אפילו לשינויים במדדים ההורמונאליים שלנו.

עורך המחקר, ד"ר ישראל ויסמל מנור, מסביר: "ישנם אנשים אשר נמנעים מלצאת ולהצביע בקלפי בגלל הלחץ שההצבעה הפומבית גורמת להם. עבור אנשים אלה הצבעה מהבית עשויה להיות פתרון שיאפשר להם לממש את זכותם הדמוקרטית".

במחקר קודם שערך ד"ר ויסמל-מנור עם פרופ' חגית כהן וד"ר גל איפרגן במהלך הבחירות בישראל בשנת 2009, נמצא כי הצבעה היא אירוע מלחיץ אשר גורם לשינויים במדד הקורטיזון בגוף - הורמון שמופרש במצב של מצוקה ולחץ כדי לעזור לנו להתמודד עם המצב.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להבין מה גורם ללחץ זה: האם זהו ההיבט הפומבי של נוכחות בקרב אנשים זרים, במקום ציבורי? האם זאת תחושת החובה האזרחית וגורל האומה שעל כתפי המצביעים? או האם זהו השילוב של שני המרכיבים?

(צילום אילוסטרציה: נתי שוחט / פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: נתי שוחט / פלאש 90)

כדי לענות על השאלה, גויסו לקראת הבחירות האחרונות לנשיאות ארצות הברית 137 אמריקאים בעלי זכות בחירה אשר חולקו באופן רנדומלי לשלוש קבוצות.

בקבוצה אחת הצביעו המתנדבים מביתם באמצעות הדואר. קבוצה שניה הצביעה בקלפי בשעה 19:00 ואילו הקבוצה השלישית הצביעה בשעות הבוקר, ובאותו יום נתבקשו לרכוש בחנות פריט כלשהו בין כמה חלופות, כדי לדמות הליך של בחירה וקבלת החלטה משמעותית.

המתנדבים מסרו דגימת רוק לבדיקת רמת הקורטיזול, כחצי שעה לפני ההצבעה וחצי שעה לאחר ההצבעה או הבחירה. מתוצאות המחקר עלה כי רמת הקורטיזול השתנתה באופן משמעותי רק אצל הקבוצה שהצביעה בקלפי.

הממצאים מצביעים על כך שהמרכיב המלחיץ בהצבעה בקלפי הוא השילוב בין ההימצאות במקום ציבורי ובין קבלת החלטה פוליטית חשובה.

כפתרון אפשרי, מציעים החוקרים להנהיג גם בישראל אופציה לבחור מהבית, באמצעות הדואר, כנהוג בארצות הברית.

תגיות:מחקרארה"ב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה