בדיקות הריון

"אשה בהריון שאין לה עם מי לדבר – מרגישה בלבול, עצבות וחוסר אונים"

הילה אזרד עברה הריון ראשון קשה – אבל לא היה לה עם מי לדבר. לא היה לה את מי לשאול על מצבי הרוח, הכאבים, המחשבות, השינויים הפיזיים, הרגשיים והרוחניים. כך נולדה קבוצת הפייסבוק הכשרה "תשעה ירחי לידה", שהפכה לבית חם בעבור לא פחות מ-18,000 נשים שנמצאות בתקופה הכי מיוחדת בחייהן – ולעתים קרובות נשארות באזור גם אחריה

אא

מה גרם להילה אזרד - אם צעירה מן השורה, לקום ביום בהיר אחד ולהחליט על פתיחת קבוצה ייחודית בפייסבוק עבור נשים הריוניות – שלא רק תהווה תמיכה בכל מה שקשור לתהליכים הפיזיים והנפשיים שעוברת אשה בזמן הזה, אלא אף תייעץ, תכווין ותגיש עזרה במקרה הצורך? "הכל התחיל בהריון הראשון שלי עם בתי, לפני כשנה וחצי", משחזרת אזרד, 35, מחיפה. "עברתי הריון סופר קשה – שמלווה בסימפטומים של בחילות, הקאות וחוסר תפקוד משווע שגבל לא אחת באשפוז. בכיתי המון ולא הבנתי למה הייתי צריכה להכניס עצמי למצב כזה - כאילו שבאמת רציתי בזה".

במשך כל אותו הזמן, שיוועה אזרד לעזרה, לפלטפורמה שבה תוכל לדבר על מה שהיא עוברת – אך לשווא. "ניסיתי לחפש בפייסבוק פורומים שונים שיהיו לרוחי, אך לצערי הרב רובם נמצאו לא מתאימים מבחינה השקפתית, לדרך שלי". וכשהחיפוש העלה חרס - בינה לבין עצמה לא יכלה שלא להצטער על בנות אחרות אי שם, שאולי נמצאות במצבה. בשבוע ה-20 להריונה, כשהתחילה להתאושש ולחזור לעצמה מעט – שוחחה על כך עם אחותה, והתנתה באוזניה את צערה. כך, מתוך שיחתן של השתיים – נולד הרעיון הכביר: דף הפייסבוק "תשעה ירחי לידה" – קבוצה סגורה ואינטימית לנשים – לפני, בזמן ואחרי הריון.

תוך פחות משנתיים כבר תפש הדף תאוצה, וכעת חברות בו 18,000 נשים (!) שהמכנה המשותף לכולן הוא חיפוש משענת, הדרכה, עזרה וייעוץ בכל הקשור להריון ואמהות.

 

במה שונה הקבוצה שלכן מפורומים אחרים בפייסבוק?

(מחייכת) "בעיקר ברמת הסינון", משיבה אזרד בטון חד משמעי. "אחרי שוידאנו שרמתה האישית של המועמדת תואמת לסטנדרט של הקבוצה - אחותי ואני עובדות שעות נוספות כדי לוודא שהכל מתנהל כשורה בדף עצמו. זה אומר שאין אצלנו דיבורים לא יפים או תמונות לא צנועות – כן, גם אם מדובר בפורום של נשים בלבד. מטרת העשייה שלנו, בראש ובראשונה, זה לקדש שם שמיים ברבים, ולא להיפך. כך שכל התנהגות הכי קטנה שאינה נאותה, אנחנו ממגרות אותה בלי שאלות".

מה הכי משמח אותך בעשייה הזו?

"הידיעה שאשה יכולה לקבל אצלנו מענה, לכל סוג עזרה שהיא צריכה ובמקרים שאנחנו, חברות הקבוצה, לא יכולות לספק לה את העזרה הזו – נפנה אותה לגורמים רלוונטיים שיעזרו לה. העיקר שלא תעבור את החוויות האלה לבד, כמו שאני עברתי. אשה שחווה את חוויית ההריון לבדה – מרגישה הרבה בלבול, עצבות וחוסר אונים. שלא לדבר על כל הסימפטומים הרפואיים הנלווים למחלות כמו סכרת הריון, רעלת וכדומה. פה היא מקבלת את כל התשובות לשאלות שמטרידות אותה, וגם תמיכה נפשית במקרה הצורך".

 

התנגדות לברית מילה – לא אצלנו

והצורך – קיים, וגדול יותר ממה שנוכל לשער בנפשנו. במסגרת הקבוצה יכולות הנשים להיוועץ זו בזו מה לעשות ואיך לנהוג בסיטואציות שונות, לשאול שאלות אודות הבדיקות השונות במהלך ההריון וכן, גם לתמוך אחת בשנייה בעת מצוקה. "אחת האמהות למשל, שיתפה את החברות בקבוצה בעובדה שבנה נולד עם בעיה כלשהי בריאות. היא ביקשה מכולנו להדליק נרות ולהתפלל בעבורו, וזה מה שעשינו במשך שבועות. לבסוף, לדאבון הלב, היא הודיעה לנו שהגוף הקטן שלו לא עמד במעמסה, והוא נפטר". והאמא? עדיין נמצאת בקבוצה ברוך ה', למרות הקושי וגם בגללו.

מלבד שמירה על תכנים נקיים ונעימים, יש עוד דבר – שעליו היא לא מוכנה לעבור בשתיקה: נשים שמתנגדות לקיום ברית מילה. "אפילו שאני דוגלת בחופש ביטוי - עצם המחשבה שבקבוצה שהקמתי כדי לקדש שם שמיים יופיעו ביטויים מעין אלה – צורמת לי, ובטח שאין לי כוונה לתת להם במה. עם כל הרצון הטוב לאפשר חופש ביטוי, אני לא מוכנה ללכת נגד האמונה שלי ולהפר את החוזה שלי עם בורא עולם".

אומרים שמצווה גוררת מצווה ואכן - תולדה נפלאה נוספת שהתפתחה הודות לעשייה הזו היא סדנאות שונות עם מומחים, שמארגנת אזרד למען הנשים – בכל פעם בנושא אחר. "עד כה היו כבר שלוש סדנאות כאלה, והתגובות שקיבלנו מחברות הקבוצה הן מפרגנות ומחממות לב. מכיוון שמדובר בקבוצות קטנות יחסית, אין אחת שלא יוצאת נשכרת מהמפגשים הללו".

אז על מה מדברים? את הסדנה הקרובה, למשל, תנחה יועצת שינה, שתיתן טיפים בנוגע לתזמון הנכון של ההשכבה. אמהות רבות, גם כאלה שכבר גידלו ילד או שניים – לא יודעות שאם מפספסים את הזמן הנכון של ההשכבה – התינוק נכנס למעגל עייפות שיהיה לו מאוד קשה להתגבר עליו. "להזמין יועצת שינה הביתה ולהיוועץ בה על כל צעד ושעל – בדרך כלל עולה הון תועפות, ולא לכולן יש את הפריבילגיה הזו. כך שהסדנה משתלמת גם לאמא – שמקבלת את כל הטיפים שהיא צריכה, ויכולה לשאול את השאלות שמציקות לה, וגם לאשת המקצוע שמתפרנסת מזה".

לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה לנשים למניעת הפסקות היריון: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל  kalina@htv.co.il


תגיות:הריון ולידהנשיםהפלההפלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה