בריאות ותזונה

האם ידעתם שחוסר שינה מסוכן לבריאות?

חשבתם עד היום ששינה טובה היא מותרות? תשכחו מזה. מחקרים רפואיים מתריעים כי חוסר שינה עלול לגרום לבעיות רפואיות חמורות, שחלקן אף בלתי הפיכות, החל מסוכרת, מחלות לב, מחלות נפשיות ובמקרים קיצוניים אף למוות

אא

כדאי שתתחילו לישון כמו שצריך: בעולם המערבי, שבו החיים הפכו למרוץ אינסופי אחר כל כך הרבה דברים, אנשים הולכים וטובעים בעומס אינסופי של מטלות. אחד הדברים העיקריים שנפגע אצל אנשים שאין להם מספיק מודעות להבין את הנזק שהם גורמים לעצמם – הוא הפחתה משמעותית בשעות השינה. נדמה לכם ששינה טובה בלילה היא משהו שרק מפונקים או עצלנים יכולים לאפשר לעצמם? דעו שאתם טועים ובגדול.

למעשה, מאמר שפורסם באתר DOCTORS חושף כי חוסר שינה עלול לגרום לבעיות בריאות שונות שחלקן אף בלתי הפיכות. במקרים קלים יותר, מחסור בשינה עלול לגרום למשל לעליה במשקל, אבל במקרים קשים יותר, הוא עלול ליצור בעיות שיסכנו את חייכם, כמו התקף לב. רוצים רשימה מפורטת יותר של סיכונים? בבקשה.

זיהום ויראלי

מחקר שהתפרסם בשנת 2009 בכתב העת Archives of Internal Medicine, והוזכר באתר DOCTORS, דיווח על הוכחות משמעותיות לכך שחוסר שינה מעלה את הסבירות לחלות במחלות שונות. החוקרים, עקבו אחר הרגלי השינה של כ-153 גברים ונשים במשך שבועיים. לאחר מכן, זימנו אותם למקום סגור, בו היו חשופים לווירוסים של הצטננות במשך חמישה ימים. את התוצאות אתם יכולים לנחש בעצמכם: אלה מהם שישנו פחות משבע שעות בלילה – נמצאו בסיכון גבוה יותר של פי שלושה(!)  לחלות, מאשר אלה שישנו שמונה שעות לפחות.

עליה במשקל

מה הקשר בין חוסר שינה לעליה במשקל, אתם שואלים? ובכן, מחקר שפורסם בשנת 2008, בכתב העת Obesity, הקיף וניתח נתונים של 36 מחקרים שונים שנערכו קודם לכן, והתעסקו בקשר שבין משקל גוף לחוסר שינה. התוצאות: המחקר הוכיח כי חוסר שינה מגביר את הסיכוי לעלייה במשקל. אצל ילדים, הקשר נמצא בצורה החזקה ביותר.

וכל כך למה? כיוון שחוסר שינה מפריע לפעולתם של ההורמונים האמונים על הבקרה לתחושת הרעב וכן על התיאבון, כך שתחושת הרעב - גדלה. כמו כן, לאנשים עייפים קשה הרבה יותר לבצע פעילות גופנית. ועודף משקל, כשלעצמו, יוצר בעיות חמורות אחרות.
"חוסר שינה אכן מהווה גורם להשמנה ולהתפתחות מחלות שונות שהצפי שלהן קשור לסטרס ולשיבושים הורמונאליים", מסבירה אולגה רז, מנהלת תחום תזונה ודיאטה במרכז הרפואי תל אביב לאתר DOCTORS. "חוסר שינה בשעות הלילה, מעלה את הורמוני רמות הקורטיזון והורמוני סטרס אחרים המתנגדים לפעילות האינסולין, דבר שגורם לעמידות לאינסולין, עליה בהורמון גרלין הגורם לתחושת רעב, ולירידה בהורמון לפטין המעודד שובע. בנוסף העדר שינה בלילה מקטין את הפרשת הורמון הגדילה התורם לחיזוק השרירים".
"כל אלה מחזקים נטייה למחלות שהוזכרו ולעלייה במשקל. בנוסף, הארכת שעות הערות גורמת ליצירת זמן נוסף לאכילת לילה, מול המחשב או הטלוויזיה, זמן בו אנו נוהגים לאכול חטיפים וממתקים ולשתות משקאות ממותקים כדי להישאר ערים. יחד עם זאת, עלייה במשקל, בעיקר באזור הבטן מחזקת את תופעות דום נשימה בשינה, המהווה גורם סיכון רציני להתקפי לב ואירועים מוחיים. ירידה במשקל משפרת את המצב. אדם מבוגר זקוק ל 7-8 שעות שינה. מומלץ לאכול כשעה- שעה וחצי לפני השינה ארוחה קטנה, לדוגמה פרוסה עם ממרח או 1/2 כוס חלב, אפשר עם 1-2 כפות דגני בוקר ללא סוכר, או יוגורט עם פרי חתוך, כל אלו מעלים את רמת הסרוטונין ועשויים לשפר את איכות השינה. מה לא לאכול / לשתות לפני השינה? ארוחות גדולות ודשנות, קפה ואלכוהול, בשר, אוכל חריף".

סוכרת

על פי מחקר שנערך בשנת 2009, חוסר שינה ארוך טווח מגביר את הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2. כך לדוגמא, אנשים שסבלו מהפרעת שינה במשך שנה או יותר, וישנו במהלך הלילה חמש שעות בלבד או פחות מכך - נמצאו בסיכון גבוה יותר פי שלושה(!) לפתח סוכרת סוג 2, לעומת אנשים שישנים שש שעות או יותר בכל לילה. ההסבר לכך, לפי מומחים בתחום, הוא שהם מאמינים כי הסיבה הבסיסית להתפתחות הסוכרת, הינה הפרעה של הוויסות ההורמונאלי הרגיל של הגוף, כתוצאה מחוסר שינה.

יתר לחץ דם

מחקר נוסף, שנערך בידי חוקרים שהיו מעורבים גם במחקר על סוכרת, גילה כי הסיכון לפתח יתר לחץ דם, גדל פי שלושה וחצי אצל אנשים שסבלו מנדודי שינה, וישנו באופן קבוע פחות משש שעות בלילה, לעומת המשתתפים שישנו לפחות שש שעות כאלה במהלך הלילה.

"ידוע כי לשינה השפעה מכרעת על בריאותנו. יש להדגיש כי לא רק משך השינה חשוב, אלא גם איכותה של השינה", מסבירה ד"ר אורית קלוק בן בסט, מנהלת תחום יתר לחץ דם במיזם הבריאות bewell . "דום נשימה בשינה נחשב אחד הגורמים ליתר לחץ דם משני (כלומר יתר לחץ דם שהסיבה לו ידועה) והוא מהווה גורם סיכון קרדיו וסקולרי משמעותי. טיפול בדום נשימה בשינה עשוי להוריד את לחץ הדם, מעבר להשפעות הבריאותיות המיטיבות הנוספות שיש לטיפול".

מחלות לב

מספר מחקרים מצאו קשר בין חוסר שינה בטווח הקצר, לבין גורמי סיכון הידועים כגורמים למחלות לב,  ובהם רמות כולסטרול וטריגליצרידים מוגברות ולחץ דם גבוה יותר. אחד המחקרים, בדק 98,000 נבדקים יפנים, שהיו בטווח הגילאים שבין 40 עד 79. אלה, נמצאו במעקב במשך יותר מ-14 שנים. המחקר גילה, כי נשים שישנו רק ארבע שעות בלילה היו בסיכון גבוה יותר פי שניים למות ממחלת לב, לעומת נשים שישנו שבע שעות בכל לילה.
אגב, אם אתם חשים שאתם ישנים מספיק שעות ובכל זאת עייפים כל הזמן או סובלים מנדודי שינה – כדאי שתדעו שאחת הסיבות הנפוצות לאיכות שינה ירודה הינה תופעת ה"דום נשימה". מדובר בתופעה מסכנת חיים, בה הנשימה נעצרת או נחלשת מאות פעמים במהלך לילה אחד. מלבד המסוכנות הבריאותית הטמונה בה, הפרעה מסוג זה, מגבירה גם את הסיכון לפתח מחלת לב.

מחקר שעקב אחרי משתתפים במשך 18 שנים, גילה כי מי שסבלו מדום נשימה בשינה - נמצאו בסבירות גבוהה יותר פי שלושה, למות ממחלת לב לעומת המשתתפים שלא סבלו מהפרעת שינה זו. בין היתר, דום נשימה אף עלול לגרום לדפיקות לב בלתי סדירות וכן להגברת הסיכון לחלות בשבץ מוחי ובאי ספיקת לב.
"הקשר המוכח החזק ביותר לגבי נדודי שינה ומחלות לב תואר בהקשר של דום נשימה בשינה", מסביר ד"ר אריק שטיינויל, מנהל תחום בריאות הלב במיזם הבריאות Bewell. "זוהי ההפרעה הנשימתית השכיחה ביותר הקשורה לשינה והיא מופיעה אצל 2%-4% מהאוכלוסייה בגיל הביניים. תסמונת דום נשימה בשינה, מאופיינת על ידי חסימה מחזורית של דרכי הנשימה העליונות בזמן השינה, הפסקה בזרימת האוויר בדרכי הנשימה, ובעקבות זאת יקיצה מחזורית מהשינה. חוסר השינה גורם לעייפות במהלך היום, ישנוניות, חוסר ריכוז ועלייה בשיעור תאונות הדרכים. תסמונת דום נשימה בשינה מהווה כיום גורם סיכון מוכר להופעת אירועי לב וכלי דם, ובמיוחד להתקפי לב ולשבץ מוחי. כאשר קיים חשד להתפתחות דום נשימה בשינה, רצוי לאשש אבחנה זו באמצעות מעבדת שינה ולהיעזר ברופא המשפחה באשר להנחיות הרפואיות המקובלות באשר לטיפול ומניעה".

מחלות נפשיות

מחקר שנערך בהשתתפות כ-1,000 מבוגרים בגילאים 21 עד 30, גילה כי אנשים הסובלים מנדודי שינה - נמצאים בסיכון גבוה של פי ארבעה(!) לפתח דיכאון במהלך שלוש השנים הראשונות לאחר תחילת הפרעות השינה, לעומת אנשים שישנים רגיל.

גם מחקרים נוספים, שנערכו בקרב צעירים, הראו כי נדודי שינה הופיעו לעיתים קרובות מאוד לפני שאובחן דיכאון - ולעיתים רחוקות יותר, לפני אבחנה של חרדות. כך שנדודי שינה אצל צעירים עשויםם להקדים דיכאון ב-69% מהמקרים וכן חרדות ב-27% מהמקרים.

תמותה

דום נשימה חמור המתרחש תוך כדי שינה, עשוי להגביר את סיכון התמותה בגיל מוקדם יחסית ב-46%.

אי לכך, המסקנה היא, כי הקפדה על שעות שינה סיבות, מהוות גורם משמעותי לא פחות מאחרים המשפיע על בריאותנו בצורה נחרצת. מעבר לעייפות, העצבנות, כאבי הראש, חוסר הריכוז והדכדוך שתרגישו כל היום לאחר לילה חסר שינה, מראה כי ההשלכות הן מרחיקות לכת עוד הרבה יותר. הגיע הזמן שתקפידו על שעות השינה שלכם לא פחות מאשר על תזונה נכונה, פעילות גופנית ואפילו טיפול רפואי. שינה טובה היא לא פינוק או מותרות, אלא היא מרכיב בסיסי לאורח חיים בריא ולגוף ונפש בריאים ורגועים.  

תגיות:בריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה