מנוחה פוקס

למה על כל דבר הילד שואל: מה תתנו לי?

דמי חנוכה מלמדים את הילדים לקבל. מה לעשות עם ילד שלוקח את זה רחוק ולא פוסק מלדרוש: 'מה תתני לי בעד זה?' הסופרת והמחנכת מנוחה פוקס במדור שאלות ותשובות להורים יגעים, המחפשים את הדרך הבטוחה בחינוך הילדים. והפעם: שלא על מנת לקבל פרס

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יש לי ארבעה ילדים חמודים, הגדולה בת שבע. מהילדים הקטנים אנו לא מצפים ליותר מדי, אבל הגדולה יכולה לעשות הרבה מאוד. לצערנו בכל פעם שאנחנו מבקשים ממנה לעשות דבר מה היא שואלת: מה תתנו לי? הדבר הזה מאוד מרגיז אותנו, כי לדעתנו ילד צריך לעשות דברים בלי לקבל, למה היא כל הזמן רוצה לקבל ואיך עלינו להגיב?

 

מנוחה פוקס משיבה:

בזמני חופשות, בהם הילדים נמצאים זמן רב יחד ובמחיצת ההורים, ההתכתשויות מרובות והלחץ חזק הרבה יותר. בזמנים אלו בולטת יותר הילדה שמתווכחת, בוכה ורוטנת. ומשפט השאלה הידוע: מה תתני לי? צובר גובה ונשמע הרבה יותר חזק מתמיד.

למה הילדה שואלת את השאלה הזו? ייתכן מאוד שהשאלה הזו נובעת מכך שאתם, באדיבותכם הגדולה, מרבים לתת לילדיכם, להרעיף עליהם ולפנק אותם במתנות ובכל דבר שהם מבקשים.

הורים רבים אוהבים לראות את ילדיהם מרוצים, שמחים ועולזים, הם נותנים להם כל מה שמבקשים ועוד יותר מכך, העיקר שיהיו מרוצים בחיים. בחנוכה הדבר בולט יותר, כי דמי החנוכה מאפשרים להורים לתת לילדים כסף, מתנות והפתעות.

ילד ששואל: מה תתני לי אם אעשה את הדבר, זה ילד שלמד שהוא מקבל על כל דבר שעושה. חישבו: האם אתם הורים שנותנים ללא הפסקה?

בדקו אם מפריע לכם שהילדה מתנגדת לדבריכם וכדי ליצור שקט אתם מבטיחים הבטחות.

הורים רבים אינם רוצים שיישמעו בביתם קולות של ויכוחים, מיד כשאלו מתחילים להתרחש הם מבטיחים הבטחה וכך מהסים אותם.

מכירים את המשפטים: אם תאסוף את המשחקים תקבל פרס! אם תשמור על אחיך חמש דקות, עד שאחזור מהמכולת, אביא לך...! אם תשמע בקול אבא אקנה לך מחר...!

אם אצלכם בבית משתמשים במשפטים כאלו, אל תתפלאו שהילדים למדו את הטכניקה, עכשיו הם כבר לא מחכים שאתם תאמרו, הם מקדימים אתכם:

מה תתן לי?

אני אעשה את זה, אבל בתנאי ש...

מה אפשר לעשות כדי לצמצם את הדרישות של הילד? מה לעשות כדי שהילד יעשה שלא על מנת לקבל?

1. זכרו שהדרך הארוכה היא הקצרה בחינוך הילדים. הכי קל לתת לילד מכה על היד ולהכריח אותו לבצע את הבקשה, אבל זו דרך קצרה שמתבררת כארוכה, כי הילד לא לומד מזה כלום, לעומת זאת, דרך ההסבר, הסבלנות וההכלה של רגשות הילד היא דרך ארוכה שתביא הקלה.

2. למדו את עצמכם שבבית הזה אין פרסים על דברים שצריך לעשות. לאחר שאתם תפנימו זאת יהיה לכם קל יותר לגרום לילד להבין.

3. בדקו איך אתם בעצמכם, האם אתם מצ'פרים את עצמכם לעיתים תכופות? קונים  לעצמכם עוד ועוד דברים, כדי להרגיש טוב יותר? אם כן, אל תתפלאו שגם הילד הוא כזה.

4. במקום להרגיל ילד לקבל שכר, הנהיגו שכר טבעי. הילד ידיח את כל הכלים ובזכות זה תספיקי לשבת לידו במיטה ולפטפט אותו לפני השינה (אילו היית את מדיחה את הכלים, לא היית מוצאת זמן לעשות זאת) ילד שייכנס בזריזות לאמבטיה, יוכל להישאר ער במיטה זמן רב יותר עם ספר קריאה. וכך הלאה.

5. הדגישו לילד איך זכה מהמעשה עצמו. הוא צחצח את שיניו? מצוין. ראה אילו שיניים לבנות ונקיות יש לך!

הילד לא אכל את הממתקים? מצוין. עכשיו לא כואבת לך הבטן, כפי שכאבה אתמול.  וכך הלאה.

6. הדגישו בביתכם את השכר האחר. שכר שמתבטא בביטויי אהבה, בביטויי שמחה, בביטויים של עידוד ונחמה. נשיקות, חיבוקים וקריאות עידוד אף פעם לא מרובות מדי.

7. שימו לב שבמוסדות החינוך שהילד הולך אליהם, לא מדגישים את הפרסים יתר על המידה. לא כל משנה שנאמרת בעל פה מחייבת מתנה, לא כל שיר שהילד שר בקול רם ויפה מחייב מתנה ולא כל פעם שהילד מצביע בכיתה מחייבת מדבקה. אני מכירה כתות לימוד שבהן כל השיח עם הילדים הוא: נו, בואו נראה מי יסיים ראשון, מי שיסיים הראשון יקבל פרס! או: מי ישיר יותר בקול? מי שישיר הכי חזק יקבל פרס!

דברו על כך באופן יפה וידידותי עם המורים שסביבכם. פחות מתנות ויותר חיזוקים ואהבות יגרמו לילד לעשות דברים לשם הדבר ולא לשם קבלת פרס.

8. דמי חנוכה – ניתנים ברננה. אין סיבה שלא. אדרבה, אם הילד אינו רגיל לקבל על כל דבר מתנה, הוא ישמח באמת ובתמים עם המתנה שתינתן ללא כל קשר להתנהגות זו או אחרת.

כלל ברזל

בבית שבו אין מבטיחים הבטחות על כל פסיעה, הילדים ייהנו הרבה יותר מדמי החנוכה. ככל שתקנו לילדיכם יותר, תגישו להם יותר מתנות ותבטיחו יותר הבטחות, הילדים ייהנו פחות ופחות ורק יחשבו כל הזמן איך לבקש מכם בקשות.

נדמה להורים שככל שיתנו כך הילד ישבע ויבקש פחות, כל הורה יודע שהדבר הפוך, ככל שהילד מקבל, כך הוא מבקש יותר.

לרכישת ספרי מנוחה פוקס לילדים בגיל הרך חייגו להידברות שופס: 073-2221250

יש לכם שאלה למנוחה פוקס? שלחו לפקס 02-5712112, או למייל c5712111@gmail.com

תגיות:מנוחה פוקסחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה