חדשות יהדות

מחדל: הכנסת צפויה לאשר היום הקטנת מתחם הכותל

אם לא יתרחש נס, הכנסת צפויה לאשר היום את הקמתו של "בית הליבה", ברחבת הכותל המערבי. המקום, אשר לדבריו יעסוק ב"הסברה יהודית לתיירים ולמשפחות", צפוי להקטין משמעותית את רחבת הכותל, מה שמסוכן בטיחותית, ומתנגדים לו גם ארכיאולוגים, רבנים, אדריכלים ועוד. בנוסף, האדריכלית האמונה על בנייתו גם טוענת שהכותל הוא המקום המכוער במדינה – ודווקא היא זו שאמונה על הפרויקט

אא

סוגיית בית הליבה: היום צפויים לאשר בכנסת את בניית "בית הליבה", שייבנה ברחבת הכותל המערבי. בית הליבה, יהיה בניין ענק דמוי מצודה, שייבנה ממול לכותל ויקטין משמעותית את רחבתו. הוא צפוי לשמש את "הקרן למורשת הכותל המערבי", בפעילות שאינה ברורה דיה, אולם מוגדרת כ"הסברה יהודית לתיירים ולמשפחות". הניסיון למנוע את הקמת המקום הוא סוגיה שנידונה במשך  עשור, רוב הזמן הרחק מעיני הציבור, ודומה שכל מי שניסה לקחת בה חלק – התייאש באיזשהו שלב.

בתכניתה, מציינת הקרן, כי קהלי היעד המרכזיים שלה בפעילות בבית הליבה הם "משפחות בר מצווה, תלמידי בית ספר, חיילים בהשבעות וסמינרים, סטודנטים בסמינרים, תיירים ישראלים וזרים בקבוצות ובבודדים, ואח"מים רשמיים של מדינת ישראל", והיא פועלת תחת הילה של שליחות דתית וחינוכית. למרות זאת, לא ברור מדוע מתעקשים לבנות את המקום דווקא בתוך רחבת הכותל עצמה.

למרות זאת, כבר כעשור שרבים המתנגדים לתכנית, בהם שורה ארוכה של גורמים דתיים, ביטחוניים, אדריכלים, עורכי דין, ארכיאולוגיים ועוד.

(צילום: Serge Attal / פלאש 90)(צילום: Serge Attal / פלאש 90)

כך לדוגמא, במכתב ששיגר בעבר אפרים הולצברג, מנכ"ל חברת 'קרתא' בעבר, לשר לביטחון פנים, גלעד ארדן, ולממלא מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב בנצי סאו, הזהיר הלה מפני סכנות שונות פוטנציאליות עם הקמת המבנה. בין היתר כתב הולצברג, כי "בניין 'בית הליבה' גדול המימדים יצמצם את שטח רחבת הכותל הפוטנציאלי בעשרות אחוזים ויהווה סכנת נפשות חמורה באירועים המוניים". עוד הוסיף כי הדברים אף מגובים בידי "המפכ"ל לשעבר רב ניצב אסף חפץ וקצין אג"מ לשעבר נתן קרמרסקי, קבעו בדו"חות חמורים חד משמעיים כי הקטנת הרחבה מסוכנת ומהווה מתכון כמעט בטוח לאסון רמיסה המוני באירועים המוניים".

זאת, בשעה שאף הקרן למורשת הכותל טוענת כי מדובר באחד ממוקדי התיירות המבוקשים במדינה, עם 10.5 מליון מבקרים מדי שנה (לפי נתונים שהיא עצמה פרסמה). כמו כן, בל נשכח כי הכותל המערבי הוא המוקד הציבורי, הדתי וההיסטורי החשוב בישראל וביהדות, ובעל ערך רגשי עמוק לציבור היהודי התורני והכללי בארץ ובעולם, כמו גם לדתות אחרות.  זאת, בנוסף לתכנונים להרחבת "בית שטראוס", הנמצא בצמוד לכניסה לעזרת הגברים של הכותל, וצפוי אף הוא להקטין את רחבת הכותל.

גם הדרך שבה מאושר המבנה מעוררת תמיהה. למרות שההחלטה צפויה להשפיע על המוני בית ישראל, לקראת האישור הסופי היא כבר עברה לפסים שקטים, ללא דיון ציבורי והרחק מאור הזרקורים התקשורתי. בכך, נבצר מרבים להביע את התנגדותם למהלך, וזאת ללא כל כנס מקצועי, דיון פומבי או מעורבות ערה מצד הוגי דעות, אנשי דת וכל אדם שירושלים יקרה ללבו.

בתוך כך, גם בנייתו של המבנה שנויה במחלוקת, שכן לפי התוכניות, המקום יתנשא לשתי קומות גבוהות (4.70 מ' כל אחת!), יצל על רחבת הכותל, ויסתיר את בתי האבן והנוף של העיר העתיקה שמאחוריו.

(צילום: הדס פרוש / פלאש 90)(צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

גם ארכיאולוגים בכירים רבים מתנגדים למהלך. בהם גם פרופ' יורם צפריר, שזכה לאחרונה בפרס אמ"ת על הישגיו הארכיאולוגיים. צפריר טען כי הרחוב הרומי, עליו נבנה מבנה "בית הליבה" מוכרח להישאר חשוף ולשמש כחלק מהתוואי המקורי והרציף שנחשף בחלקו. טיעוניו נדחו.

על כך נוספה בין היתר, גם התנגדותו של עורך הדין תומר גור, ממשרד שביט בר-און גל-און צין יגור ושות', שטען כי "בשנים האחרונות מוכתב גורלה התכנוני של רחבת הכותל... בשורה של תוכניות נקודתיות לבנייה בלתי הפיכה של אלפי מ"ר ברחבת הכותל, כמו 'בית הליבה' ו'בית שטראוס' "עם בנייה של כ-5,000 מ"ר והן מבטלות כ-1,000 מ"ר משטחה הפתוח של רחבת הכותל, המסתכם ב-7,000 מ"ר בלבד".

 

"אני חושבת שהכותל הוא המקום הכי מכוער במדינה"

ואם כל האמור אינו מספיק, הרי שאחד הדברים המקוממים ביותר הוא גם מי עומד מאחורי עיצוב המבנה. האדריכלית עדה כרמי- מלמד, אחת האדריכליות הבכירות בישראל, שהיא גם כלת פרס ישראל, היא הדמות האמונה על בנייתו של המבנה "בית הליבה". לטענתה, היא שלמה עם בנייתו, אולם לא חשה כל בושה לספר לאתר ynet, שבעיניה המקום המקודש ביותר לעם היהודי הוא "המקום הכי מכוער במדינה", ודווקא היא, נטולת כל רגש דתי, נבחרה לעסוק בבנייתו. בנוסף, היא מסרבת לחשוף בפני הציבור כל חומר שנמצא בידה, בנימוק שהתוכנית נמצאת כעת בדיון, ומעדיפה את "המסלול השקט" בחדרי הוועדה.

ומה יהיה בסופו של דבר? אחרי ויכוחים והתנגדויות של למעלה מעשור, בית הליבה ככל הנראה צפוי לקום כסדרו, למגינת ליבם של רבים, ותוך פגיעה מהותית ברגשותיהם הדתיים של רבים. כפיה חילונית אמרנו? הרי לכם דוגמא חיה לכך.

תגיות:הכותל המערביבית הליבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה