בריאות ותזונה

רופאי הילדים מזהירים: להגביל את הצפייה בטלוויזיה

השמנה, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות שינה והתמכרות למסכים – הם רק חלק מהנזקים שמונה איגוד רופאי הילדים הישראלי במחקר חדש מטעמו. ההמלצה חד משמעית: להגביל בצורה ניכרת את הצפייה בטלוויזיה ולפקח עליה

  • כ"ז חשון התשע"ו
אא

הטלוויזיה היא הבייביסטר הכי טוב של הילדים שלכם? כדאי שתמצאו לה חלופה. בימים אלה מתפרסמות הנחיות חדשות מטעם איגוד רופאי הילדים הישראלי, הנוגעות לצפייה של ילדים בטלוויזיה. ההנחיות מתייחסות לחשיפה של ילדים ותינוקות למסכים כמו טלוויזיה, ניידים וטאבלטים.

ככלל, טוענים הרופאים, כי תינוקות עד גיל שנתיים יש להרחיק מהטלוויזיה והמדיה באופן גורף. ואם כבר רוצים לחשוף ילדים בגיל גן ובית ספר לכך – חשוב לעשות זאת בצורה מבוקרת מאוד. לטענתם לילד בגיל הגן אסור להיחשף ליותר משעה של צפייה ביום, ובגילאי בית הספר המאוחרים יותר, עד גיל 8 – ההמלצה היא לחשיפה של פרק זמן שלא יעלה על שעתיים ביום.

מחקרים שערכו הרופאים בנושא, מגלים שלל נזקים מחשיפה למסכים, בהם עליה בשכיחות השמנה, הפרעות קשב וריכוז, התמכרות למסכים והשפעות שליליות רבות נוספות. עוד מציינים עורכי המחקר, כי המחקרים מראים ששיעור הילדים שצופים בטלוויזיה בישראל הוא השלישי בגובהו בעולם(!) בשיעור צפייה של ארבע שעות ביום, וכי לכ-30% מהילדים מתחת לכיתה א' כבר יש טלוויזיה בחדר.

הרופאים אף מונים מספר המלצות בנושא, בהם החשיבות שבלדון עם הילד בדפוסי הצפייה שלו: להגביל אותם ולהסביר להם את הסיכון שבחריגה מכך. ולא זו בלבד, אלא שהרופאים ממליצים גם לפקח על התכנים שהילדים צופים בהם ואף להיות נוכחים פיזית לידם בשעת הצפייה ולוודא שלא מדובר בתכנים שאינם מותאמים לילדים רכים ושאפילו קצב שינוי הסצנות אינו אגרסיבי מדי עבורם.

כמו כן, ממליצים הרופאים לא להשאיר את מכשיר הטלוויזיה בבית דלוק ולא לסגל לילדים הרגלי אכילה מול הטלוויזיה שעשויה להוביל להשמנה -  אלא להשקיע בשעת ארוחה משפחתית משותפת. כמו כן ממליצים שלא להכניס מכשירי מחשב וטלוויזיה לחדרם של הילדים ולהקפיד שהילדים לא יירדמו מול הטלוויזיה, שכן מחקרים מוכיחים כי חשיפה לטלוויזיה או סרטים לפני השינה - פוגעת באופן משמעותי באיכות ומשך זמן השינה של הילדים.

נוסף על כך, מדגישים הרופאים את חשיבות הקשר שבין ההורים לילדים, וממליצים כי הצפייה לא תהווה תחליף לנוכחות ושיחה עם ההורה, לשעת משחק, סיפור או אינטראקציה עם בני גילם של הילדים. "על ההורים להבין ששעות החשיפה של ילדיהם למדיה באה לרוב במקום נוכחות ההורה, החשובה ביותר להתפתחות הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית של הילדים", מדגישים רופאי הילדים בנייר עמדה שחיברו.

גם פרופ' איתן כרם, מנהל בית החולים לילדים בהדסה, יו"ר עמותת גושן של רופאי הילדים בקהילה ויו"ר הוועדה שחיברה את נייר העמדה בנושא באיגוד רופאי הילדים, מבקש לחזור ולהדגיש נקודה זו של קשר הורה – ילד, שאסור שהטלוויזיה תהווה תחליף עבורה.  לדבריו "חשוב לזכור שהזמן שמבלים הילדים מול המסכים הופך להיות זמן ללא הורים. הנוכחות ההורית נועדה להגדיל את הזמן יחד עם הילדים, והיא גם הזדמנות לשוחח על התכנים שרואים. הילדים זקוקים להורה לצורך התפתחות קוגנטיבית ורגשית, בעוד השהייה מול המסכים לבד מגבירה אצלם את תחושת הבדידות. ההורים צריכים לבלות עם הילדים יותר בסיפור, ביצירה ובמשחקי דמיון. הנתונים בארץ מראים כי ההורים אינם מודעים להשלכות השליליות של הצפייה הפאסיבית, ואני מקווה שבעקבות ההמלצות המצב ישתנה".

ומה ליהדות יש לומר על חינוך ילדים וטלוויזיה? הקליקו ותגלו.

אז מה אפשר לעשות כדי לשנות את המצב? הרבה! ערוץ הידברות מתכנן הפקת מאות תכניות חינוכיות וערכיות לילדים, באולפן חדש ומשוכלל. אבל בשביל להוציא את התכנית לפועל - אנחנו צריכים אותך! לפרטים הקליקו כאן

תגיות:טלוויזיההשמנההפרעות קשב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה