בריאות ותזונה

ד"ר, אני משתעל: מדריך מיוחד לחורף

החורף תכף כאן, ועמו המחלות הידועות: צינון, שפעת, דלקת גרון ועוד. למה לא כל נזלת או גרון כואב מעידים על אותה הבעיה, ומה ההבדלים בין המחלות? המדריך המלא

אא

זה חסר מעצורים. אתם גם מתעטשים וגם מצוננים. זה לא נעים. אתם לתומכם חושבים שזה שפעת, ובעצם זה לא. אז מה זה כן? ד"ר דנה פלורנטין - מומחית לרפואת משפחה בקבוצת כללית ומנהלת פורום בריאות המשפחה, במדריך מיוחד.

מהי הצטננות?

הצטננות (או נזלת - Common Cold) היא דלקת זיהומית נגיפית של דרכי הנשימה העליונות שבאה לידי ביטוי בתסמינים הבאים: אף דולף, התעטשויות, חום (לפעמים), כאב גרון (לפעמים), כאבי ראש (לפעמים) ולעתים בשילוב של כמה מהתסמינים האלה. חוץ מזה ההרגשה הכללית היא רעה. להצטננות גורמים הרבה מאוד סוגים של נגיפים, והיא נמשכת בדרך כלל עד שבוע.

מתי חולים בהצטננות?

בעיקר בעונות המעבר, אולם אפשר לחלות בה בכל עונות השנה.

זה מדבק?

הגורמים להצטננות עוברים בהדבקה טיפתית באוויר. עיטוש, שיעול ומגע ידיים עלולים להעביר את הנגיפים מאדם לאדם.

יש חיסון נגד הצטננות?

לא. כיוון שיש כל כך הרבה סוגים של וירוסים שגורמים להצטננות, זה לא מציאותי ולא כלכלי לפתח חיסון נגד כל אחד מהם. חוץ מזה, תחשבו כמה זריקות הייתם צריכים לקבל...

האם הגוף מתחסן לאחר שחולים פעם אחת?

לא ממש. קיימים מאות זנים של נגיפים שגורמים להצטננות, ואפשר לחלות רק פעם אחת בכל זן. תעשו את החישוב.

 

שפעת

השאלה שנשאלת, אם כן, מה היא שפעת? לדברי ד"ר דנה פלורנטין, שפעת היא מחלת חום חריפה שהגורם לה הוא נגיף השפעת (Influenza Virus). תסמיני המחלה הם: חום גבוה, כאבי שרירים, כאבי ראש, שיעול, נזלת, חולשה והרגשה כללית רעה.

תסמיני השפעת חריפים יותר מהתסמינים של הצטננות רגילה והיא עלולה להיות מלווה גם בכאבי גרון, בדלקת בלחמיות העיניים ובהגדלת קשרי הלימפה בצוואר. במילים אחרות: השפעת היא מחלה קשה הרבה יותר מהצטננות. במהלך ההיסטוריה מתו משפעת מאות מיליוני בני אדם (בעיקר תינוקות וקשישים), ואילו מהצטננות לרוב לא מתים, ושכיחות הסיבוכים בה נמוכה יותר.

מתי חולים בשפעת?

שפעת היא מחלה עונתית שכיחה מאוד שמתפרצת בעיקר בחודשי הסתיו המאוחרים ובחורף.

זה מדבק?

השפעת היא מחלה מאוד מדבקת, בין השאר כיוון שנגיפיה מופצים לכל עבר בתוך טיפות הרוק הניתזות כאשר אדם חולה משתעל. בחורף, כשכולם מצטופפים במקומות סגורים, קל מאוד לנגיף לעבור מאדם לאדם.

הנגיפים הגורמים למחלה נישאים בקלות באוויר בטיפות זעירות (רסס), ולכן עיטוש, שיעול ומגע ידיים (שנגעו קודם לכן באף, בפנים או במישהו חולה) עלולים להעביר את הנגיפים מאדם לאדם. השפעת מדבקת מכמה ימים לפני פרוץ המחלה ועד חמישה ימים לאחר שפרצה.

דרך אגב, בכ-20%-40% מהמקרים הזיהום חודר לגוף בלי לגרום לסימני מחלה, והנדבקים הופכים לנשאים של המחלה. נגיפי השפעת יכולים להתפשט במהירות באזורים שונים, ממש כמו וירוסים במחשב. בזמן מגיפה כ-40% מהאוכלוסייה עלולים להיפגע באזור גיאוגרפי מסוים בתוך ארבעה עד שישה שבועות.

יש דרך למנוע את ההדבקה?

אפשר להתחסן נגד שפעת. החיסון נגד שפעת מורכב מנגיפים מוחלשים ומומתים של שפעת שמומחי ארגון הבריאות העולמי מניחים שיתקפו בעונה הנוכחית. בדרך כלל אין לחיסון נגד שפעת תופעות לוואי, אבל לפעמים ייתכנו ביומיים שלאחר החיסון חום נמוך והרגשה כללית רעה. חיסון נגד שפעת אינו מחסן נגד הנגיפים הרבים הגורמים להצטננות.

למי מומלץ להתחסן נגד שפעת?

לכולם, אך במיוחד לאוכלוסיות יעד רגישות אותן יש לחסן בראש ובראשונה: ילדים עד גיל 5 שנים, מבוגרים מעל גיל 65 שנים, חולים כרוניים, נשים המתכננות הריון ונשים הרות ולאחר לידה.

למה השפעת מכה במחזוריות בכל חורף?

בשונה ממחלות נגיפיות אחרות כמו חצבת, אבעבועות רוח או צהבת מסוג A, שבהן אנו חולים לכל היותר פעם אחת בחיים, לנגיף השפעת יכולת מרשימה לשנות את תכונותיו הגנטיות מדי שנה. כך הוא יכול לחמוק מהנוגדנים שמערכת החיסון שלנו מייצרת נגדו.

נגיף השפעת כולל שני זנים עיקריים: זן A - הפוגע בבני אדם אך גם בעופות ובבעלי חיים אחרים. זן B - הפוגע רק בני אדם. עיקר התחלואה בשפעת נובעת מזיהום שגורם זן A, בין השאר גם בגלל יכולת ההשתנות שלו.

מהם הסיבוכים של שפעת?

אצל צעירים מדובר בדרך כלל בשבוע מעצבן, אבל זה הכול. אצל ילדים קטנים, קשישים וחולים במחלות כרוניות עלולה השפעת להסתבך, בעיקר לדלקת ריאות. קיימים סיבוכים נוספים נדירים - דלקת המוח (אנצפליטיס), החמרה של מחלת ריאות כרונית, דלקת שריר הלב ותסמונת "גיליאן בארה".

יש תרופה לשפעת?

לרוב אין צורך בתרופה מיוחדת נגד שפעת, מאחר שהגוף נלחם בנגיף והורג אותו בכוחות עצמו. לאנשים בסיכון גבוה לסיבוכי השפעת מומלץ לקחת תרופה בשם טמיפלו. התרופה עשויה לקצר את משך המחלה ולהקל על התסמינים, אבל רק בתנאי שמתחילים לקחת אותה בתוך 48 שעות מפרוץ המחלה.

 

ברונכיט

מה זה ברונכיט?

ברונכיט (או ברונכיטיס, Bronchitis) היא דלקת של הסימפונות (דרכי הנשימה). לדלקת הזאת מחוללים רבים - הן נגיפים והן חיידקים. לעיתים המחלה מתחילה כהצטננות פשוטה ומסתבכת לדלקת הסימפונות.

המחלה נפוצה בעיקר בקרב מעשנים, חולי נפחת, חולי ברונכיטיס כרונית (מחלה שנגרמת לרוב על רקע עישון) וגם בקרב חולים אסתמטיים. הברונכיט מתבטא בשיעול ובייצור רב של ליחה מוגלתית ולעיתים בקוצר נשימה, בהרגשה כללית רעה, בכאבי ראש, בחום ובחולשה.

מתי חולים בברונכיט?

בעיקר בעונות המעבר ובחורף.

מהם הסיבוכים?

בדרך כלל הדלקת חולפת מעצמה לאחר שבוע - עם או בלי טיפול אנטיביוטי. לעיתים עלולה דלקת הסימפונות להחמיר ולהפוך לדלקת ריאות, במיוחד בקרב חולים במחלות ריאה כרוניות, חולים כרוניים ומעשנים. עוד סיבה טובה להפסיק לעשן.

זה מדבק?

כן. המחוללים הגורמים למחלה נישאים בקלות באוויר בטיפות זעירות (רסס), ולכן עיטוש, שיעול ומגע ידיים עלולים להעביר את החיידקים מאדם לאדם. אם נמצאים בקרבת אדם חולה, רצוי להקפיד על חלון פתוח כדי להבטיח אוורור נאות של החדר והפחתה בסיכוי להידבק.

האם מתחסנים לאחר שחולים פעם אחת?

לא ממש. קיימים מאות זני נגיפים שגורמים לדלקת הסימפונות. גם כאן, אפשר לחלות רק פעם אחת בכל זן.

 

סינוסיטיס

מה זה סינוסיטיס?

הסינוסים הם חללי האוויר הנמצאים בתוך הגולגולת ומתנקזים לחלל האף. סינוסיטיס (Sinusitis) הוא תהליך דלקתי הנגרם על ידי נגיפים או חיידקים באחד מהחללים האלה או בכמה מהם. סינוסיטיס הוא סיבוך של הצטננות שבו הניקוז של חלל הסינוס לאף נחסם ובמקום מתפתחת דלקת.

איך יודעים שזה סינוסיטיס?

סינוסיטיס מתבטא בכאבי ראש (במיוחד כשמרכינים את הראש), בנזלת מוגלתית ממושכת (לעיתים רק מנחיר אחד), בחום ובכאבים כאשר נוקשים על פני הסינוס המודלק.

זה מדבק?

השלב המדבק הוא רק שלב ההצטננות שקדם לסינוסיטיס.

האם חייבים טיפול אנטיביוטי לסינוסיטיס?

בכ-85% מהמקרים סינוסיטיס חולף גם ללא טיפול אנטיביוטי, אולם בחלק מהמקרים, בעיקר כאשר יש חום ממושך גבוה וכאבי ראש חזקים, יש צורך בטיפול אנטיביוטי.

 

דלקת גרון

מהי דלקת גרון?

דלקת גרון (Laringitis) היא מצב דלקתי של הלוע שנגרם על ידי נגיפים או חיידקים. ישנם שני סוגים של דלקת גרון: דלקת גרון חיידקית ודלקת גרון נגיפית.

לדלקת גרון חיידקית גורם ברוב המקרים חיידק שנקרא סטרפטוקוק. זו מתבטאת בכאבי גרון, בקשיי בליעה, בחום, בכאבי ראש ובכאבי שרירים. במקרים האלה מומלץ טיפול אנטיביוטי.

לדלקת גרון נגיפית גורם מגוון רחב של נגיפים והיא מתבטאת בתחושת צריבה בגרון, בצרידות, בנזלת ובשיעול. במקרים האלה המחלה חולפת מאליה, ואין טעם לתת אנטיביוטיקה, מאחר שאנטיביוטיקה אינה פעילה נגד נגיפים אלא רק נגד חיידקים.

האם זה מסוכן?

דלקת גרון נגיפית אינה מסוכנת ולרוב חולפת מעצמה. דלקת גרון חיידקית שאינה מטופלת עלולה להתפתח לדלקת גרון חריפה ולגרום במקרים נדירים לסיבוך הנקרא קדחת השיגרון המתבטאת בפגיעה בפרקים, בלב ואף במוח. לכן יש חשיבות לטיפול. טיפול אנטיביוטי מונע את הסיבוך.

כיצד נעשית האבחנה?

האבחנה נעשית לרוב באמצעות בדיקה גופנית של הרופא. הוא יסתכל בלוע ("תפתח פה גדול...") ויחפש נוכחות של מוגלה או אודם קל על פני השקדים. ממצאים כאלה, בצירוף התסמינים, מכוונים את הרופאים לאבחנה הנכונה.

נוכחות של מוגלה על פני השקדים בצירוף חום גבוה אך ללא נזלת, ללא שיעול וללא צרידות מצביעה על זיהום חיידקי. במקרים של ספק ניתן לקחת משטח גרון ולשלוח אותו לתרבית במעבדה.

זה מדבק?

המחוללים הגורמים למחלה נישאים בקלות באוויר בטיפות זעירות, ולכן עיטוש, שיעול ומגע ידיים עלולים להעביר את הנגיפים או החיידקים מאדם לאדם.

אז מתי כדאי לפנות לרופא?

1. אם יש חום גבוה (מעל 38 מעלות) הנמשך יותר משלושה ימים. 2. אם יש שיעול מתגבר, כיח מוגלתי וכאבים בחזה. 3. אם אתם סובלים מקוצר נשימה. 4. אם אתם סובלים מכאב אוזניים חד. 5. אם אתם חשים כאב בפנים וסובלים מנזלת מוגלתית במשך יותר משבוע. 6. אם מתפתחים בו זמנית חום גבוה, כאבי ראש חזקים, קושי להסתכל באור והקאות.

 

טיפול במחלות החורף

כל עוד מדובר בהצטננות פשוטה או בשפעת, המחלה תחלוף מאליה גם ללא טיפול. למרות זאת, כדי שלא נהיה כל כך מסכנים, קיימות תרופות שיכולות להקל על התסמינים:

1. מנוחה במיטה, שתייה מרובה וקצת מרק עוף של אמא.

2. אם יש חום, כדורי אקמול עשויים לעזור להורדתו ולשיפור ההרגשה הכללית.

3. סירופים וכדורים מכייחים עוזרים להוציא החוצה את הליחה מהריאות, וניתן להיעזר בהם. למשל: מוקוליט, ריאולין, סולבקס או מובקס.

4. סירופים וכדורים המכילים קודאין עוזרים לדכא את רפלקס השיעול, מה שיכול לעזור לישון טוב בלילה.

5. אם יש נזלת ניתן להיעזר בטיפות אף או בספריי לאף כמו אוטריוין. מומלץ להגביל את הטיפול הזה לחמישה ימים, מאחר שטיפול ממושך בטיפות עלול לגרום באופן פרדוקסלי לנזלת כרונית. טיפול נוסף שניתן להיעזר בו הוא הזלפת מי מלח לאף. ניתן לקנות אותם בטיפות או בספרי וגם להכין לבד בבית. קיימים גם כדורים נגד נזלת כמו סינופד, נוסידקס.

6. להקלה על כאבי הגרון ניתן להיעזר בכדורי מציצה המאלחשים מקומית את הגרון כגון סטרפסילס, קלגרון (Rafathricin) - והכי טוב: לקחת כוס מים מהברז, לערבב בה כפית מלח ורבע כפית אבקת סודה לשתייה ולגרגר.

7. מצויים גם כדורים משולבים כמו אקמול צינון יום לילה, קולדקס, וכדומה.

8. אנשים אסתמטיים ומעשנים נזקקים לפעמים לאינהלציות ולטיפול במרחיבי סימפונות.

9. לעיתים יש צורך בטיפול אנטיביוטי. טיפול כזה מחייב מרשם רופא.

תגיות:מחלותחורףשיעול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה