חדשות בעולם

ראשי כנסיה בפולין: "אנטישמיות ואנטי יהדות – הן חטא"

במכתב פתוח יוצא דופן, שפרסמו ראשי הכנסייה הקתולית בפולין לאחרונה, הביעו אהדה ליהודים וליהדות. במכתב, נקראים מאמיני הכנסייה שלא לשכוח את השואה שהתרחשה, לנהוג כבוד ב'עקבות הדת' שנותרה ליהדות פולין על אדמתה, וכן מדגישים כי "שנאת יהודים היא חטא"

אא

פולין. רק לפני כ-70 שנה התרחשה כאן שואה המונית, בה נרצחו מיליוני יהודים. אבל דומה שכיום יש גם רוחות אחרות שמנשבות על אדמתה, או לפחות כך זה בכל אופן נראה.

במכתב שפרסמו ראשי הכנסייה הקתולית של פולין, פורסם באחרונה מכתב פתוח יוצא דופן, בו נקראו מאמיני הקהילה לנהוג בכבוד, בסבלנות ובאהדה כלפי הדת היהודית וכלפי יהודים , שאף כונו "אחינו המבוגרים". כך למשל, נכתב שם כי ''"במקומות רבים במדינה שלנו כבר אין יהודים, ונותרו רק עקבות של הדת והתרבות שלהם, פעמים רבות בבתי קברות נטושים... האהבה לשכנים שלנו, והקשר הרוחני עם האחים המבוגרים שלנו (היהודים) והאמונה המשותפת מחייבים אותנו לדאוג למקומות הנושאים בקרבם את ההיסטוריה ארוכת השנים של היהודים בפולין, והזיכרון של תרומתם לתרבות הרב-לאומית ורב-דתית של פולין".

במכתב, יוצאים גם ראשי הכנסייה כנגד "האדישות שאוחזת חלק מאזרחי פולין הנוצרים כלפי השואה שבוצעה על ידי גרמניה הנאצית בחלקה הגדול על אדמת פולין" ומציינים כי "אם נוצרים ויהודים היו מציינים אחווה דתית יחד בעבר, יותר יהודים היו מוצאים עזרה ותמיכה מהנוצרים במהלך השואה".

פולין (צילום: פלאש 90)פולין (צילום: פלאש 90)

כמו כן, מזכירים לטובה ראשי הכנסייה במכתב את חסידי אומות העולם, שפעלו להצלתם של יהודים בשואה, תוך סיכון חייהם וחיי קרוביהם. עוד מצוין שם, כי אנטישמיות ושנאת היהדות הינם "חטא".

המכתב, פורסם על רקע 50 שנה ל"הצהרת הוותיקן על היחסים על הקהילות הלא נוצריות" שיצוין בשבוע הבא, והוא נכתב תחת הכותרת "המורשת הרוחנית המשותפת של נוצרים ויהודים".

כמו כן, בשנים האחרונות מציינים בכנסיות את "יום היהדות", במהלכו נערכים אירועים משותפים, בהם משתתפים הרב הראשי של פולין וראשי הכנסייה בפולין. כמו כן, מזכירים את העבר היהודי של פולין המשותף לשתי הדתות. בהקשר לכך הם אף מסבירים במכתב כי "אסור להתייחס לדיאלוג הנוצרי-יהודי כאל 'תחביב דתי' של קבוצת מאמינים נלהבים קטנה. היא חייבת להיות חלק מרכזי מהעבודה הפסטורלית".

אולם אהדה מסוג זה אינה חדשה. האפיפיור יוחנן פאולוס השישי, היה ידוע בחיבתו וביחסו האוהד ליהודים וליהדות, שהטיף תמיד לדיאלוג ולסובלנות בין היהדות והנצרות. למעשה, כבר ב-1965, פורסמה על ידו הצהרה המהווה פריצת דרך, המתייחסת ליחסים שבין הוותיקן לקהילות הלא נוצריות בעולם, ונקראת "הצהרת הוותיקן על היחסים על הקהילות הלא נוצריות" ("אטאטה נוסטרה"). 

תגיות:פולין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה