חדשות בעולם

הגפילטע פיש של הילרי קלינטון

מייל שכתבה הילרי קלינטון על גפילטע פיש עורר סקרנות גדולה בארה"ב. פתרון התעלומה נמצא בספרו של השגריר הישראלי לשעבר

אא

בין כל המיילים של מזכירת המדינה לשעבר והמועמדת לנשיאות הילרי קלינטון, מיילים ששחררה מחלקת המדינה לעיתונות בימים האחרונים, בלט מייל אחד מוזר במיוחד: שורת הנושא שלו הייתה לא אחרת מאשר: 'גפילטע פיש'.

המייל שנשלח במרץ 2010 לריצ'רד ורנה, אז עוזר מזכירת המדינה לעניינים משפטיים, כלל משפט יחיד: "איפה אנחנו עומדים על זה"?

כדי לפענח את המסתורין הסובב את הגפילטע פיש, ביצעו עיתונאים אמריקאים עבודת בילוש שהביאה אותם אל ספרו של השגריר הישראלי לשעבר בוושינגטון, מייקל אורן. אורן, למרבה המזל, תיעד בספרו את מאמציה של קלינטון לשכנע את ישראל לשחרר מהמכס קונטיינרים של קרפיונים מארצות הברית.

הילרי קלינטון הילרי קלינטון

"ארה"ב חתמה על הסכם סחר חופשי עם ישראל ב-1985, אבל ההסכם לא כלל מספר מוצרים ישראלים שהיו בסיכון של היעלמות מול התחרות האמריקאית. תפוחים, תפוזים ואבוקדו היו בקטגוריה הזו, וכך גם דגי הקרפיון שמגדלים בגליל. וזו הסיבה שבגללה תשעה קונטיינרים של דגים קפואים נעצר בנמל ולא יכול היה להיכנס לארץ המובטחת.

"בהתחשב בנזק הדיפלומטי האפשרי, חשבתי שישראל צריכה לחרוג הפעם מהכללים, ואמרתי את זה לשר האוצר ושר המסחר...'אתם חושבים ששלום במזרח התיכון זה עניין קשה?' אמרה קלינטון בעליזות לעיתונאים: 'אני מטפלת בדגי קרפיון!'. נתניהו התקשר אלי כדי לשאול: 'מה זה הסיפור של הקרפיון'?"

אחרי ימים ארוכים של משא ומתן הגיעו שתי המדיות לפשרה והקונטיינרים ובהם קרפיונים–מהם, כמובן, מכינים גפילטע פיש – קיבלו אישור כניסה לארץ. 

תגיות:הילרי קלינטוןאמריקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה