פוריות

שאלות ותשובות על פוריות והלכה

מתי מתחילים בירור רפואי בגלל בעיית פוריות? האם חייבים לעבור טיפולים כדי להביא ילדים? האם הפרייה מלאכותית מותרת על פי ההלכה? כל אלה ועוד, במדריך שלפניכם

אא

1.האם מותר לדחות הריון מיד אחרי נישואים?

באופן כללי אסור. אם יש לכם נסיבות אישיות מיוחדות מאד (סיבות רפואיות ייחודיות, למשל) יש לפנות לרב מוסמך ובקיא בתחום ולשאול אותו בעניין.

2.מתי מתחילים בירור רפואי?

ההדרכה התורנית המקובלת היא להתחיל בירור רפואי אחרי שנתיים של נישואים. במקרים בהם האישה מעל גיל 35, עם זאת, יש להתחיל את הבירור מוקדם יותר – ההמלצה הרפואית אומרת: אחרי חצי שנה.

3.האם חייבים לעבור טיפולי פוריות כדי להביא ילדים?

האישה וודאי אינה חייבת שכן מצוות 'פרו ורבו' אינה מוטלת עליה. גם לגבי גברים המחויבים ב'פרו ורבו', הפסיקה המקובלת היא שהחובה להביא ילדים היא רק בדרך הטבע ולא באמצעות טיפולים רפואיים. עם זאת, ידועה תשובה של הגרש"ז אוירבך ('שולחן שלמה') שאמר לאברך שלא רצה לעבור טיפולים, שאמנם אינו מחויב מצד 'פרו ורבו', אבל מחויב מצד: 'ושמח את אשתו אשר לקח'...

4.האם נכון שרוב מקרי האי-פוריות קשורים לאישה?

לא. ב-40% מהזוגות עם בעיות הפוריות, הבעיה היא אצל הגבר, ב-40% אצל האישה, ב-10% מדובר בשילוב גורמים בין הגבר והאישה, וב-10% נוספים – כל הבדיקות תקינות וסיבת האי-פוריות אינה ידועה.

5.האם ניתן לערוך בדיקת זרע לגבר?

ישנן מספר דרכים מותרות הלכתית לביצוע בדיקה זו. כדי ללמוד על הדרכים הללו מומלץ להתייעץ עם אחד הארגונים העוסקים בתחום: פועה, בוני עולם, או פרי חיים.

6.הבעיה שמונעת להיכנס להריון היא ביוץ מוקדם החל במהלך ימי 'שבעה נקיים'. מה עושים?

הרופאים (והרבנים) מכירים היטב את התופעה, וישנן תרופות המיועדות לדחות את הביוץ כדי שיחול אחרי הטבילה במקווה. בכל מקרה לא ניתן לטבול לפני סיום שבעה נקיים.

7.האם מותר לעבור טיפולי הפרייה מלאכותית?

לדעת רוב-רובם של הפוסקים, הדבר מותר. עם זאת, על הטיפולים להתבצע בליווי של משגיחה הלכתית שמוודאת שאכן הזרע והביצית הנכונים (כלומר, השייכים לאותו זוג) מושמים במבחנה. כדי לברר לגבי השגת השגחה כזו ניתן לשוחח עם אחד הארגונים המוזכרים לעיל בסעיף 3.

8.האם מותר לאישה להרות מתרומת ביצית?

לפוסקים שונים יש דעות שונות לגבי תרומת ביצית וממי מותר לקבל אותה (מיהודייה פנויה או מגויה, למשל) יש להתייעץ עם רב לפי הליך כזה. ייתכן גם שתקבלו פסק לפיו התינוק – אם נולד מביצית של גויה – צריך לעבור גיור לחומרה.

9.האם מותר להביא ילד לעולם דרך פונדקאות?

יש להתייעץ עם רב הבקי בתחום לגופו של מקרה (אפשר דרך הארגונים המוזכרים בסעיף 3) בכל מקרה, אם הפונדקאית גויה, יש דעות שהתינוק צריך לעבור גיור לחומרא.

10.אחרי שכבר נולד ילד, האם מותר לדחות הריון?

יש לשאול רב מוסמך ובקי בתחום. רוב הרבנים יתנו היתר של בין חצי שנה לשנה לדחיית הריון, כשבסיומו ניתן לבקש היתר נוסף בהתאם לנסיבות. אמצעי המניעה המותרים המומלצים הם בדרך כלל הורמונליים (גלולות, טבעת או מדבקה) או התקן. במקרים מיוחדים ניתן לשאול רב ספציפית לגבי אמצעי מניעה אחר.

 

תגיות:פוריותהלכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה