תרבות יהודית

דודו פישר: "אין סיכוי שאופיע בשבת, אמרתי"

ההתעקשות שלא להופיע בשבת בתחילת הדרך הייתה אמורה לכאורה לחסל לו את הקריירה, אבל זה פעל להפך. לרגל צאת "בגן של דודו" מס´ 15, ולכבוד הופעתו הערב ב"עונג שבת" בערוץ הידברות, קבלו ראיון חגיגי עם דודו פישר

אא
דודו פישר נולד באם המושבות מלאת הביצות של שנות החמישים (לימים, פתח תקווה), מה שלא מנע ממנו להגיע למחוזות מרוחקים ולכבוש מגוון במות ברחבי העולם. קצת לפני שהחל את דרכו המקצועית בחו"ל, הוא כיהן כסולן במקהלת הרבנות הצבאית, ולמד חזנות מיד אחר כך. קולו הערב הביא אותו לשמש כחזן הראשי בבית הכנסת הגדול בתל אביב וברמת גן. בד בבד החל להופיע כחזן בפני קהילות יהודיות במדינות שונות בעולם, בהן דרום אפריקה וארצות הברית.
 
עם ההצלחה הגדולה החלו הניסיונות. "קמרון מקינטוש, המפיק של מחזות הזמר הנחשבים ביותר, הגיע לקאמרי כשהעלינו את הפרמיירה של 'עלובי החיים' בארץ", נזכר פישר. "הוא ניגש אליי וביקש שאבוא איתו להפקה של 'עלובי החיים' בברודווי. שאלתי אותו 'אתה רוצה שאני, דודו פישר מפתח תקווה, אבוא איתך לברודווי? אני יודע שזה חלום של כל זמר ושחקן להגיע לשם, אבל מצטער, יש לי כיפה על הראש. אין סיכוי שאופיע בשבת'. הסברתי לו שיש יום אחד בשבוע, שישי בערב, שבו אני יושב עם אשתי ועם הילדים בבית. זה חוק בל יעבור. אז הוא אמר לי:'זו לא עבודה! אתה בא, שר והולך'. לקח לו המון זמן לקבל את זה. מעבר לכך, איגוד השחקנים האמריקאי לא רצה שתדמית התיאטרון תיפגע מההימנעות להופיע בשבת. לא ידעתי איך זה יגמר".
 
בעצת אמו הגיע פישר לרבי מליובאוויטש. "אמרתי לאמא: 'אנשים באים אליו עם בעיות רציניות. מה, אני אבוא אליו עם ברודווי?'. והיא אמרה לי: 'תלך אליו עם הלב שלך'. הגעתי אליו, הוא הסתכל עליי ואמר לי ביידיש: 'תחזיק את היהדות שלך חזק, ותראה שהכול יסתדר'. ובאמת, אחרי חודשיים-שלושה קיבלתי טלפון שבישר לי על קבלת התפקיד. אני מאמין שזה באמת נס. כמו שסבא שלי היה אומר: 'יותר משבני ישראל שמרו על השבת - השבת שמרה עליהם'".
 
עם חתימת ההסכם הלא שגרתי הזה, היה פישר לאדם הראשון והאחרון, עד כה, שקיבל "פטור" מעבודה בשבת מאיגוד השחקנים האמריקאי. עמידה בניסיון זה העלתה אותו למגרש המשחקים של הגדולים, ובמקביל זימנו לו החיים ניסיון נוסף. "למרות שעברתי אודישנים לתפקידים שונים, בסופו של דבר לא התקבלתי בגלל חוסר היכולת להופיע בשבתות וחגים", משחזר פישר. "כשהמלהקים ראו את רשימת החגים – הם היו מקבלים חלחלה. לכן החלטתי להעלות הופעות יחיד משלי. אחת ההופעות  נקראת 'Never on Friday'. שכרתי תיאטרון משלי, ובימי שישי נעלתי אותו עם מפתח גדול".
 
פישר המשיך בכל כוחו לכבוש יעדים נוספים. לרזומה שלו התווספו מאז עוד כמה שורות – למשל הופעה עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוחו של זובין מהטה, דיבוב דמותו של משה בסרט האנימציה "נסיך מצרים" (1998), הוצאת 25 תקליטים בעברית וביידיש, ומיתוג עצמי בדמות ה"גנן" במסגרת הסדרה הפופולרית "בגן של דודו". בימים אלה יוצאים לחנויות הקלטת וה-DVD ה-15 במספר - "שירת החיות". בחור מוזיקלי, כמו ששמתם לב.
 
"האמת היא שהפעם הראשונה בה התוודעתי למוזיקה הייתה בבית סבי וסבתי", נזכר פישר. "אלו היו זמירות ליל השבת. סבתי הייתה תמיד שרה לי באידיש. למעשה, שם הכל החל. לאימי ולאבי יש יכולות ווקאליות יפהפיות, אך הם מעולם לא שרו באופן מקצועי".
 
הופעת בפני אישים רמי דרג, כמו מלכת אנגליה והנשיא קלינטון. האם תוכל לשתף אותנו ברגע מרגש במיוחד עבורך?
 
"כאשר שרתי בפני נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון, לירן בני ביקש להתלוות אליי לסעודת הערב בהשתתפות הנשיא. במהלך נאום הנשיא לא מצא חן בעיניי בני שקלינטון אמר כי על ישראל להחזיר שטחים לפלסטינים. כשהנשיא סיים לנאום, בני אמר לי שהוא רוצה לדבר עם הנשיא. 'אוי.. אוי..',  עניתי לו: 'בבקשה אל תדבר איתו על פוליטיקה'. צעדנו לכיוונו של קלינטון, ולירן הפתיע ואמר לו רק: 'האם תוכל בבקשה לחתום לי על ה- dreidel (סביבון)?'. זה קרה בחנוכה. הנשיא חייך אליו, חיפש עט וחתם לו על הסביבון".
 
בצד ההופעות ברחבי העולם אתה משקיע רבות בקהל הילדים דרך סדרת הקלטות והדי.וי.די "בגן של דודו". מה עמד מאחורי הרעיון בתחילת הדרך?
 
"זה הפרויקט החשוב ביותר שביצעתי במהלך חיי. לצערי, אנו מגדלים בישראל דור שלא מקבל שום חינוך יהודי במסגרת מערכת החינוך. אם תשאל ילדים ברחוב מה זה לולב או מה זה סוכה, 50% מהם לא יידעו על מה אתה מדבר. 'בגן של דודו' מעניק לילדים, במיוחד לאלה שגדלים בבתים שאינם שומרי מצוות, את כל המידע שהם צריכים לקבל בגיל הזה. מה שהם סופגים בגילאי 1-5 יישאר איתם לעולם".
 
הדיסק האחרון שהוצאת נקרא "שירת הכליזמרים". ספר לנו עליו.
 
"'שירת הכליזמרים' הוא פרויקט הטיפוחים הנוכחי שלי. אותה מוזיקה שהתנגנה בזמן שסבא שלי צעד לחופה, נחשבת היום למוזיקת עולם. העולם גילה את מוזיקת הכליזמרים, וגם אני. היום יש פסטיבלי כליזמרים בכל מקום - מטוקיו ופולין ועד לדרום אמריקה. אתה רואה 10,000 חבר'ה גויים עומדים ורוקדים באקסטזה לצלילי המוזיקה הזאת. עכשיו, לאחר שהעלינו אותה בסיור מעבר לים, אנחנו חוזרים לבמות בישראל לעוד עשר הופעות. הדיסק כבר נמצא בחנויות והדי.וי.די בדרך".
 
ומה התוכניות הלאה?
 
"יש יותר מידי תוכניות. הדיסק הבא שלי יוקדש לירושלים, ויכלול 17 שירים בשש שפות: עברית, אנגלית, אידיש, לדינו, צרפתית ורוסית. בנוסף אנחנו מתכננים הפלגה בקיץ לילדים, ויש עוד הרבה פרויקטים בדרך".
 
איפה היית רוצה לראות את עצמך בעוד עשור?
 
"יש לי הרבה חלומות שאני עדיין חולם עליהם, אך אם אגלה לך מהם, הם יפסיקו להיות חלומות. אני רק מתפלל שהקב"ה יעניק לי בריאות, קול ואנרגיה כדי להמשיך הלאה".

 

תגיות:דודו פישרמוזיקה יהודית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה