עובדות ביהדות

חובות יתר, זכויות יתר וקדושה נצחית - 8 עובדות על כוהנים

בזכות מה זכה רב פרידא לאריכות ימים? אילו משפחות נחשבות למשפחות כוהנים? מה פירוש המילה "כהן" בשפה המצרית הקדומה? 8 עובדות שאולי לא ידעתם על קדושתם של הכוהנים

אא

כהן הוא אדם מזרע אהרן הכהן, שהיה הכהן הגדול הראשון, וזכה שהכהונה תעבור לזרעו אחריו בירושה.

1. כיום נחשבים כוהנים אנשים שקיימת במשפחתם מסורת על כך שהם משפחת כוהנים, למרות שכיום אין ספרי ייחוס המייחסים את הכוהנים עד אהרן הכהן.

2. לכהן תפקידים מיוחדים בנוסף לעבודת הקרבנות בבית המקדש. חלק מהתפקידים, כגון: ברכת כוהנים, קבלת כסף הפדיון בפדיון הבן תקפים גם לאחר חורבן בית המקדש וביטול עבודת הקרבנות.

3. שני האיסורים לכוהנים תקפים גם לאחר חורבן בית המקדש:

איסור נישואין עם כל אחת - לכהן אסור להתחתן עם אישה גרושה, חלוצה, חללה או גיורת והוא מותר בנישואים רק עם רווקה או אלמנה. לכהן גדול מותר להתחתן רק עם רווקה.

איסור נוסף הוא להיטמא למת ולהיות באוהל אחד עם מת. עד היום אסור לכהן להתקרב לבית קברות ועליו להיזהר מלהיכנס לבתי חולים כאשר יש שם מתים. עם זאת לכהן יש מצווה להיטמא לשבעת קרובי משפחתו שהם: אב, אם, בן, בת, אח, אחות ואשה.

ברכת הכהנים (צילום: אביר סולטן / פלאש 90)ברכת הכהנים (צילום: אביר סולטן / פלאש 90)

4. מצווה לבני ישראל היא לקדש את הכהן ולתת לו מתנות כהונה. משום כך יש לכבד את הכהן בכל דבר שבקדושה: לברך ראשון ברכת המזון, לקבל עליה ראשונה בקריאת התורה ולתת לו לבחור מנה יפה. על משמעותו של מצווה זו נכתב בתלמוד: "שאלו תלמידיו את רבי פרידא במה הארכת ימים? אמר להם מימי... לא ברכתי לפני כהן".

5. הכוהנים, כשאר בני שבט לוי, אינם זכאים לנחלה בארץ ישראל, על מנת שיהיו פנויים להוראת התורה לעם ולעבודת המקדש. במקום נחלה, ותמורת עבודתם, התורה מעניקה לכוהנים עשרים וארבע מתנות כהונה, הכוללים חלקים מהקרבנות המובאים לבית המקדש, חלק מהתוצרת החקלאית הנקרא תרומה ומתנות נוספות.

6. שורשה של המילה כהן הוא מלשון "כן", כיוון שתפקידו הוא להכין את הקרבנות. כמו כן, המילה כהן בשפה המצרית הקדומה מבטאת משרה ועשירות. יש מפרשים את המילה כקצין ועשיר.

7. הכוהנים נחלקו בימי דוד המלך לעשרים וארבע משמרות, מדי שבוע עבד במקדש משמר אחר. כל משמר חולק לשבעה בתי אב, ובכל יום מימי השבוע שבו שירת המשמר במקדש, שירת בית אב אחר.

8. שמות משפחה נפוצים, המיוחסים לכהנים, הם: כהן, כגן, כהנא, בר-כהן, בן-כהן, קוגנזון, קון, קאהן, כהנמן, כוהנר, כהנר, ברכגן, קוהן, קואן, קאגן, קפלן, כהנים, כהנסון, כוהן, ברקן, מזא"ה (ראשי תיבות: מזרע אהרן הכהן), כ"ץ (ראשי תיבות: כהן צדק) כצברג, קצבורג, פרקש ועוד. גם משפחת אזולא"י נחשבת לכהנים, ונקראו כך כיוון שזהו ראשי התיבות של האיסור להינשא לכל אחת: "אישה זונה וחללה לאיקח".

יהי רצון שנזכה לבניין בית המקדש במהרה בימינו ולחזות את הכוהנים בעבודתם.

צפו בהרצאתו של הרב עמנואל מזרחי אודות הסגולה הטמונה בברכת כוהנים:

 

תגיות:כהניםכהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה