אמונה

זן ומפרנס לכל, אך מה לגבי הרעב באפריקה?

מדוע יש אנשים שסובלים מרעב בעולם? האם העולם באמת מלא בסבל?

אא

עמית שואל: "שלום. בברכת המזון אנו אומרים "זן ומפרנס לכל", אך ידוע שיש כיום אנשים שמתים ברעב בעולם, במיוחד באפריקה. אשמח לקבלת הסבר. תודה רבה"

* * *

שלום וברכה עמית, ותודה על שאלתך.

ראשית כל, הקב"ה מקיים את כל העולם כולו וזן את כל בני האדם. ברוך השם, רוב העולם אינו גווע ברעב, וגם רוב האפריקאים באפריקה אינם גוועים ברעב. יחסית לגודל האוכלוסייה, מעט מאוד אנשים מתים ברעב בעולם, וכפי שאמרו חכמים, שיותר אנשים מתים על סיר הבשר מאשר ברעב.

אך זה נכון שישנם שבטים ומדינות שסובלים מעוני ורעב, ויש עדיין אנשים בעולם שמתים מרעב.

אך דבר זה איננו תקלה בעולם, כי אם בנו, בני האדם, גם במישור החומרי וגם במישור הרוחני.

במישור החומרי, אמרו חז"ל על אחרית הימים, שתהיה שחיתות רבה בעולם, יהיה מזון בשפע, אך המחירים יעלו בגלל תאוות בצע ושחיתות של השלטונות. כך אמרו חז"ל במשנה: "בעקבות משיחא חוצפא יסגא (החוצפה תירבה), ויוקר יאמיר: הגפן תיתן פריה והיין ביוקר, ומלכות תהפך למינות" (משנה, סוף מסכת סוטה).

וזוהי האמת, שמבחינת המציאות הטבעית, הקב"ה הניח בעולמו שפע גדול להתפרנס בכבוד בכל רחבי העולם, אלא שבני האדם בוחרים שלא לשתף, מעמידים בשלטון אנשים לא ישרים, נוהגים בחוסר התחשבות בחלשים, וכך קורה ששבטים ומדינות שלמות רעבות ללחם - גם כאשר יש בארץ לחם בשפע. דרום אפריקה חיה לדוגמה ברווחה כלכלית ומדינית, אך אינה תומכת בענייה. הרעב שקיים בעולם אינו נובע מחוסר משאבים ביבשות. זוהי למעשה אשמת האנושות, שצריכה לקחת אחריות על מעשיה ולדאוג לכל תושביה.

ומכל מקום, למרות שהחיים מתייקרים, צריך גם להודות על כך שבדורנו רוב העניים יש להם מה לאכול, ואנשים לא מתים ברעב בהמוניהם. גם ראיית העולם השתנתה מאוד, בזמן חז"ל לפני 1500 שנה, עשיר נקרא - מי שהיו שירותים בביתו! זו אחת הדעות בגמרא (שבת דף כה, עמוד ב). אך בימינו יש לנו ברז המוציא לנו מים ללא מאמץ, ואמבט בכל בית, ובחנויות אנו מוצאים לחמים ועוגות בעשרה שקלים. יש לנו הרבה על מה להודות, אלא שאנו תמיד רוצים יותר, ומסתכלים על מה שיכול להיות. רוב העולם חי בעושר, הרבה יותר ממה שהוא זקוק לו. ואם אדם היה מביט בכל המתנות שקיבל, היה רואה שיש לו הרבה על מה להודות.

הבורא נתן לאדם חושים, תכונות ויכולות המאפשרים לו להנות מהעולם יותר מכל יצור אחר. הכותרת הזו כוללת רשימה ארוכה מאוד של הנאות, גשמיות ורוחניות שאי אפשר לספור. הבורא נתן לאדם את היכולת להנות מן הטבע, מזוגיות, מחיק המשפחה, מהילדים הרכים שנולדים לו, מהלימוד, ומכל דבר שיש לו בחיים. האדם זכה ביכולת דמיון, דיבור, מחשבה, יצירה, מוסר, אומנות ואפילו חוש הומור.
זו עובדה שהבורא יצר עולם מופלא, והוא נתן לאדם גוף מופלא, שבאמצעותו מסוגל האדם להנות הרבה מאוד בחייו. היכולת להנות מיופי, מן הבריאה, מהמשפחה, ומכל דבר שהשגת בחיים, היא מכלול של אלף הוכחות לכך שהבורא משפיע על האדם עושר, שלא ניתן להחליפו בכסף: יש לנו חושים נפלאים ומח מדהים, ראייה צבעונית ותלת-מימדית, שמיעה בסטריאו, חוש הטעם, חוש הריח, חוש המישוש, ידיים מורכבות עם אצבעות מדוייקות, ואפילו גבות שמונעות את כניסת הזיעה לעיניים. אנו יצורים אסתטיים וסימטריים, ואפילו צורת הגדילה של הזקן והשיער מעידים על חוכמה עליונה. איננו מסוגלים לדמיין אפילו לרגע חיים בלי ראייה או שמיעה, ולמרות זאת איננו חושבים על מתנות נפלאות אלו בכל יום. מתנות נפלאות אלה קיבל גם אדם עני וגם אדם עשיר. רק בגלל שהאדם קיבל גם את כח ההרגל, הוא לא מתפעל בכל יום מחדש על כל המתנות הנפלאות שיש בחייו.

המעטים שבכל זאת סובלים בעולם, סובלים באשמת רוב הציבור שבוחר באנוכיותו, ואינו דורש את טובת החלשים במדינה. מצב שצריך לתקן. אך ודאי שהקב"ה זן ומפרנס את העולם כולו, ונותן שפע רב בעולמו לכל בני האדם להצליח ולהנות בו.

במישור הרוחני, עלינו לדייק ולומר שהקב"ה מביא רווחה לכל בני האדם בעולם ללא יוצא מן הכלל, דווקא כשהעולם נמצאו במצבו האידיאלי והטוב ביותר. אם ניקח לדוגמה את תקופת המבול או הריסת מגדל בבל - נגלה מצב אחר של גזירות בעולם. אנו נענשים בעוונותינו, וגם הגויים שבים בגלגול ונענשים על עוונות קודמים. עלינו להכיר בעובדה שהמצב כיום איננו אידיאלי, אנו חיים בתקופה הקשה שלפני הגאולה, עליה אמרו חז"ל שהיוקר יאמיר ומלכות תהפך למינות, אנו עומדים לפני מלחמת גוג ומגוג, או אז בני ישראל יכוונו ליבם אל לאבינו שבשמים, ותבוא הגאולה השלמה ויהיה קץ לכל צרות העולם: "הקב"ה מעמיד עליהן מלך קשה כהמן, ומיד הן עושין תשובה - והן נגאלין" (סנהדרין צז).

כך מבטיחים הנביאים בתנ"ך, שבבוא הגאולה השלמה יהיה שלום בכל העולם, כולם ידעו את ה' מקטנם ועד גדולם, לא יהיה עוד רעב ללחם, ולא יהיו עוד מלחמות (ירמיהו פרק לא). אנו מתפללים ומבקשים מה' להגיע למצב האידיאלי הזה, ועל כן אנו גם מתפללים לגאולה ולמשיח שיבואו במהרה.

תגיות:שאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה