בריאות ותזונה

סודות האנונה - כל היתרונות הבריאותיים של פרי האנונה

הוא טעים מאוד, אקזוטי-טרופי, וערכו התזונתי גבוה במיוחד. אבל אם תנסו ללעוס את הזרעים שלו - תגלו שהם מכילים חומר רעיל. כל מה שרציתם לדעת על פרי האנונה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בעונת הסתיו הצטרף אלינו פרי האנונה - אחד הפירות האהובים עליי ביותר. מדובר בפרי מתוק במיוחד, בעל מרקם נעים מאוד למאכל. הוא אקזוטי-טרופי בעל מראה מפתה ומסקרן במיוחד. החלק האכיל הוא הציפה הלבנה הפנימית שיש להפריד ולהוציא מתוכה את הזרעים השחורים.

 מלבד הטעם הנפלא, ערכו התזונתי של פרי האנונה גבוה במיוחד, בעיקר בוויטמינים מסוג B, C, אשלגן, סידן ומגנזיום. בפרי קטן שמשקלו כ-100 גרם יש כ- 94 קלוריות, 1 גרם חלבון ו- 0.5 גרם שומן. אולם להזכירכם, אין לחשב קלוריות בפירות, ירקות ומזון חי בכלל, מאחר והתפרקותם היעילה וספיגת מרכיביהם התזונתיים בגוף יעילים פי כמה מאשר מזון מבושל ומעובד, שהוא הגורם העיקרי לבעיות השמנה ולהפרעות עיכול מסוגים שונים. 

עץ האנונה שייך למשפחת האנוניים. ניתן למצוא את האנונה (על 100 הזנים שלו) באזורי רבים בעולם - פרו, ברזיל, איי הבהאמה, ברמודה, אפריקה, הודו, דרום פלורידה וכמובן גם בישראל. העץ הוא מסוג טרופי נשיר, ועומד עירום בעונת החורף. גובהו נע בין 3-6 מטר. 

תנאי הגידול הטובים ביותר לעץ האנונה הם באקלים טרופי חמים ולח. העץ מסוגל לעמוד בתנאי בצורת, אך ייפגע באופן משמעותי בתנאים של קרה.

ניתן להנביט בקלות רבה עץ אנונה לצורכי גידול עצמי באמצעות הזרעים שנמצאים בתוך הפרי - תוך כחודש ימים יהיה ניתן להתבונן בנבט הצעיר שהתעורר לחיים.

מומלץ לשתול את האנונה לקראת האביב. לאחר מכן, בתהליך הגידול של העץ, מומלץ מאוד לגזום את ענפיו בשלוש השנים הראשונות לחייו, על מנת לתמוך בהתפתחותו וחוסנו. לאחר השנים הראשונות כדאי להמשיך לבצע גיזום פעם בשנה בזמן האביב.

 

זהירות - לא מומלץ ללעוס את הגרעינים

עץ האנונה מתחיל לפרוח בחודשי יוני-יולי, ועד לספטמבר-אוקטובר מתפתחים פירותיו במלואם.

בישראל מגדלים אנונה מהזן ששמו אנונת הכלאיים. רוב מטעי האנונה בארץ כיום נמצאים במישור החוף, שם תנאי הגידול (והלחות) הם הנוחים ביותר. ניתן לגדל את עץ האנונה באזורים נוספים בארץ, אם כי רגישותו העיקרי היא כאמור לתנאים של קרה. 

לאחר קטיפתו של הפרי ניתן לשמור אותו מחוץ למקרר למשך יומיים-שלושה עד להתרככותו והבשלתו המלאה, אז הוא נמצא בשלב העסיסי ביותר למאכל. לא מומלץ לחכות להשחרת הפרי שמתרחשת במהרה, וגורמת לתסיסתו ולריקבון.

 פרי הבוסר לפני התרככותו עשיר מאוד בטאנינים, ואינו ראוי כלל לשימוש ולמאכל. לכן אם קונים כמות גדולה יותר מומלץ לאחסן חלק מהפירות במקרר עד לשבועיים, ולהוציא מדי פעם את הכמות הרצויה להבשלה.

מעליו הצעירים של העץ ניתן לזקק שמן בעל ניחוח נהדר, ששימושו העיקרי בתעשיית הבשמים. את זרעי הפרי, לעומת זאת, לא מומלץ ללעוס ולאכול - הם מכילים כמות גדולה של חומר רעיל.

לסיום, רעיון יצירתי נהדר למתכון פשוט שניתן ליצור מפרי האנונה. המרכיבים: שלוש אנונות, שתי בננות ומנגו אחד. יש לערבל את הפירות בבלנדר, וכך ייווצר מרקם מעניין המזכיר גלידה בטעם טרופי מיוחד.

תגיות:בריאותאנונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה