חדשות כלכלה

לראשונה בישראל: דמי אבטלה גם לעצמאים

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק לפיה גם עצמאיים יזכו לדמי אבטלה

אא

אתמול (א') אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק שתבטיח, במסגרת חוק הביטוח הלאומי, מימון דמי האבטלה לעצמאיים.

בהצעת החוק נכתב "מאחר שהכנסתו של עובד עצמאי עשויה להשתנות משמעותית מחודש לחודש, יחושבו דמי האבטלה על בסיס הכנסתו בשנתיים שקדמו למועד שבו היה מובטל, ועל פי שכרו הממוצע".

כדי לקבל את דמי האבטלה, יגיש העובד העצמאי תצהיר מאושר על ידי עורך דין או רואה חשבון המעיד כי העסק שהיה ברשותו נסגר.

קבלת דמי האבטלה תוגבל לשלוש פעמים בלבד במהלך החיים, כאשר בין התשלומים יהיה פער של לפחות שלוש שנים, וכן על העובד לעבוד 25 חודשים מתוך 36 החודשים שקדמו לבקשה.

דמי אבטלה גם לעצמאים (צילום: יוסי זמיר / פלאש 90)דמי אבטלה גם לעצמאים (צילום: יוסי זמיר / פלאש 90)

בהצעת החוק נכתב כי המצב הנהוג כיום מפלה לרעה את העובדים העצמאיים שאינם זכאים לדמי אבטלה. "ענף האבטלה בחוק הביטוח הלאומי נועד בעיקרו לאפשר מינימום של קיום בכבוד לכל אותם אלו אשר נקלעו למצב של אבטלה חיכוכית המתפרסת על פני תקופה של מספר חודשים ולסייע להם לשוב למעגל התעסוקה. עקרונות אלו תקפים לגבי עובדים עצמאיים כשם שהם תקפים לעובדים שכירים".

פתיחת עסק קטן כרוכה לרוב בסיכון כספי ההשקעה הראשונים ובחוסר ודאות לגבי הצלחת העסק. בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "במקרה שהעצמאי נאלץ לסגור את העסק יורד חלק ניכר מהשקעתו לטמיון, הוא סובל לרוב מהכנסות נמוכות אם בכלל בתקופה שקדמה לסגירת העסק ונאלץ להתמודד עם היעדר רשת בטחון בתקופה שלאחר סגירת העסק שכן אינו זכאי לדמי אבטלה".

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, אמר כי מדובר בהחלטה נכונה והכרחית. לדבריו, "טוב שוועדת השרים הבינה שיש לבטל את האפליות שבין השכיר לבין העצמאי. אין שום סיבה מדוע עצמאי אשר בונה עסק במו ידיו, משקיע שנות עמל וכסף רב ומסכן את חסכונותיו, לא יזכה להגנה הניתנת לשכיר".

תגיות:אבטלהעבודה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה