כשרות

המדריך המלא לשומרי כשרות בחו"ל

הגעתם לחו"ל ואין בסביבה אף מסעדה כשרה או בית חב"ד – המדריך המלא להישרדות קולינרית באזורים שלא ידעו את הבד"ץ

אא

יש מקומות בחו"ל בהם אוכל כשר הוא הבעיה האחרונה שלכם – ניו יורק, למשל. גם הרבה ערים אחרות שאינן מתיימרות להיות בירת המסעדות הכשרות מציעות לכם אי-אלו חנויות ודוכני פלאפל בהם תוכלו לקנות אוכל כשר. אבל מה עושים אם איתרע מזלכם ואתם נוסעים לאזור שבו אין אף חנות, מסעדה או בית חב"ד שמציעים אוכל כשר? אם אתם מצליחים לארגן לעצמכם דירה או חדר מלון עם מטבחון – אתם מסודרים. אם רק תביאו סיר קטן, מחבת, סכין טוב וקרש חיתוך מהבית, השמיים הם הגבול (סכו"ם וצלחות – קונים חד פעמי). ירקות, פירות, אורז, קטניות, דגים כשרים וביצים ניתן לקנות בכל מקום, מה שיאפשר לכם להסתדר לטווח הרחוק. לחלופין, ניתן לקנות בחנויות למטיילים (את הגז רוכשים במדינת היעד), מה שייתן לכם את אותו אפקט.

אם לא בא לכם להיסחב עם גזייה ולא מצאתם מלון עם מטבחון? אל דאגה, הגעתם למקום הנכון. אתם לא חייבים להישאר רעבים!

1. ראשית, הצטיידו במזוודה שלמה שכל כולה אוכל (תלוי לכמה ימים אתם נוסעים). חלק מהמוצרים תוכלו לרכוש במקום - בכל מדינה שתגיעו אליה בעולם ניתן למצוא רשימה של מוצרים שנמכרים במקום והם כשרים על אף שלא כתוב עליהם "כשר". אלו מוצרים שהקהילה היהודית בדקה את כשרותם מבחינת הרכיבים ודרך הייצור, ואנשי הקהילה נוהגים לקנות אותם ולהשתמש בהם. כנ"ל לגבי פירות, ירקות ודומיהם. ביתר המוצרים – תצטרכו להצטייד מראש.

2. יש מוצרים- מה עושים איתם עכשיו? הדבר הראשון הוא לבדוק (מראש!) מה כן יש לנו בחדר המלון: קומקום חשמלי? מיני בר? מגהץ? הרווחתם. מיני בר משמעותו יכולת לשמר פירות וירקות ליותר מיום-יומיים, וקומקום חשמלי יספק מים חמים להכנת מאכלים רבים (ראו סעיף בהמשך). במידה ואין קומקום חשמלי, הצטיידו מראש בפינג'ן וכף חשמלית (רצוי עם תקע בעל שתי כניסות ולא שלוש, כך לא תצטרכו להתאימו לשקעים בחו"ל), שתספק לכם גם מים רותחים בכל מצב, וכך גם תוכלו להכין ביצים קשות. ולמה המגהץ חשוב? תכף תבינו.

3. אם יש מים חמים, כל שנותר לכם לעשות הוא להצטייד מראש בקוסקוס בשקית, בורגול דק, אטריות אורז או אבקת פירה. בורגול דורש את ההשרייה הארוכה מכולם כדי להגיע למצב אכיל, אבל שלושת האחרים יסתפקו בפרקי זמן קצרים יותר. עם בורגול ניתן להכין סלט טבולה (+עגבניות, מלפפון ועשבי תיבול קצוצים שניתן לרכוש במקום), לפירה אפשר להוסיף טבעות של נקניק קבנוס (שאינו זקוק לקירור), בקוסקוס אני מערבבת חומוס\אפונה וגזר מסוננים משימורים או שימורי שעועית ברוטב אדום, ולאטריות אורז- אפשר להוסיף כמה טיפות של רוטב סויה אם יש. על מדפי הסופר בארץ, אגב, תוכלו לראות גרסאות יותר משוכללות של המאכלים הנ"ל (פירה עם בצל\פטריות, קוסקוס עם ירקות). תתפלאו לגלות עד כמה טעמם משתבח כאשר הם האופציה היחידה שיש לכם בחו"ל.

4. סלטי ירקות ופירות ניתן להכין באופן קבוע ממוצרים שקונים במקום. זו הזדמנות פז לטעום פירות וירקות שנמצאים רק שם (אוכמניות טריות זה להיט!). סלט שאני מאד אוהבת להכין בחו"ל הוא גרסה מאולתרת לסלט ניסואז: עגבנייה + מלפפון + גמבה + עלי חסה + ביצה קשה (מכף חשמלית...) + טונה משימורים. אם בא לי לפנק, אני מפזרת למעלה קשיו\בוטנים. את הסלט מתבלים בשמן זית (ניתן לקנות בבקבוק מוקטן בארץ – לא לשכוח לארוז היטב בכמה שקיות ולהכניס למזוודה – כי כנוזל הוא לא יעבור את מכונת השיקוף), לימון שקונים במקום, מל"פ. כדאי להצטייד מראש ברטבים שנמצאים בשקיות מוקטנות (אלף האיים, מיונז, רוטב שום וכו').
סלט שימורים חביב, לדוגמא, מורכב מ: תירס, פטריות, מלפפון חמוץ וקוביות גמבה אדומה (טרייה). החיסרון- סך הרכיבים כבד עבור ארוחה אחת מסכנה, והכמות שיוצאת גדולה יחסית עבור זוג. אולי זה טוב למשפחה
סלט נוסף שאפשר להכין הוא סלט חסה + פרי (נקטרינה, מנגו, מה שיש בחנות) + פקאנים סיניים וחמוציות שאני תמיד מביאה מהארץ.

5. בגזרת הלחם: ההמלצה הכי חמה שלי היא על לחמניות מקמח מלא של אנג'ל. על השקית כתוב "הכי שווה בהפסקה". הן שומרות על טריות עד ארבע ימים, ללא קירור. טעימות נורא, וגם בריאות. הייתי מהמרת שאפילו ביום החמישי הן תהיינה טובות יותר מכל קרקר. בנוסף- כדאי לקחת חבילה של הלחם הפרוס המועדף עליכם. כשהוא מתייבש ומאבד את זה יש טריק לא רע להחזירו לחיים: עוטפים פרוסה בנייר כסף, ומניחים עליה מגהץ. זו דרך פרטיזנית אך יעלה להכין צנימים כייפים. ניתן לצרוב רק מצד אחד, ואז הצד השני חוזר לטריות אף הוא. תם הלחם? אין מנוס, עוברים לשלב הקרקרים. כאן ניתן לגוון גם עם פיתה קראנצ', גריסיני ודומיו. (אחרי פרסום הפוסט הזה בפייסבוק קיבלתי המלצות נוספות מקוראים: 1. לקחת טורטיות – הן נשמרות היטב 2. לקחת מכונת לחם – וכך ניתן לאפות לחם טרי בכל מקום...)

6. עם מה אוכלים את הלחם/קרקר? אפשר מתוק ואפשר מלוח. גזרת המתוק קלה: כל מה שצריך זה לסחוב מהארץ, ריבה איכותית או חמאת בוטנים. לי יש העדפה לגזרת המלוח, ומאחר וסלטים רגילים אינם נשמרים ללא קירור, האופציות המרכזיות הן: א. סלט טחינה (מביאים טחינה גולמית, וכל פעם מכינים מנה אחת לאותה ארוחה, הטחינה הגולמית נשמרת ללא קירור בטמפרטורה סבירה עד שבוע, יש שטוענים שאפילו יותר- אני באופן אישי לא לוקחת סיכון. אפשר תמיד להביא שתי קופסאות טחינה מוקטנות במקום אחת סטנדרטית). ב. סלט אבוקדו שמכינים מאבוקדו שקונים בשווקים בחו"ל, תמיד כדאי להוסיף גם רצועות עגבנייה. בתור התחלה- תצטיידו עוד מהארץ בשני אבוקדו קשים. ג. סנדוויץ' של ביצה קשה וטונה (אני מוסיפה גם רוטב שום\מיונז שמגיע בשקיות הקטנות ששמרתי, כאמור, מבר הסלטים הקרוב לאיזור מגורי). ד. שימורי ממרח טונה, ממרח סלומון, סרדינים או סלט טונה פיקנטי.

7. טיפ שקיבלתי בפייסבוק להכנת ארוחת בוקר מהירה: מביאים מהארץ חבילות קטנטנות של חלב עמיד (250 מ"ל) ואת דגני הבוקר/גרנולה האהובים עליכם, ויש לכם פת שחרית בצ'יק צ'ק. אפשר להשתמש בחלב הזה גם להכנת קפה, כמובן. בסופרים בארץ אפשר לקנות שקיקים של קפה שמגיעים באריזות של 20.

8. לא ניסיתי אבל נראה לי שאפשר עם כף חשמלית ופינג'ן גדול להכין גם מרקים. הקונספט פשוט- משתמשים באבקת מרק ייעודית + הירק הרלוונטי (אבקת מרק תירס + תירס, אבקת מרק בטטה + סלייסים של בטטה שחותכים עם קולפן, אבקת מרק עדשים + עדשים). הצנימים מהמגהץ נראה לי ילכו עם זה טוב. אני חייבת להודות שלא ניסיתי להכין מרק עם כף חשמלית אבל הכנתי מרקים כאלו במטבחון עם כירה קטנה שהייתה לנו באופן מפתיע באחד החדרים במלון. קצת אבקת מרק (אל תהרגו אותי, די! לחו"ל יש חוקים משלו!), כמה ירקות חתוכים, חומוס משימורים – ויש אחלה מרק לקוסקוס.

9. בגזרת החטיפים והמתוקים- כאן הכל פתוח, מרבית הדברים שנביא מהארץ ישמרו היטב (חטיפי אנרגיה, במבות וכו'). אנחנו באופן אישי אוהבים לקחת תמרי מג'הול + אגוזים. אני שמה אותם בשקית נפרדת (לא במזוודה עם שאר האוכל), והם נמצאים תמיד ברכב ומהווים אחלה חטיף לדרך. בטיול האחרון גיליתי חטיף נחמד, שהוא סוג של צ'יפס בטטה. כרסמנו אותו בשדה התעופה של פינלנד, אבל בדיעבד אני חושבת שהיה אפשר להכין ממנו אחלה סלט עם חסה. (המלצה נוספת שקיבלתי בפייסבוק: שימורי פרוסות אננס הם נשנוש טעים, מתוק ומרענן)

10.  אם לקחתם מלון שבדיפולט שלו יש ארוחת בוקר – תמיד שווה לרדת למטה ולראות מה כן אפשר לקחת. בהרבה מלונות יש מכונה ייעודית לסחיטת תפוזים, פירות וירקות, ואולי גם מוצרים מהרשימה. יש כל מיני דברים קטנים שמגיעים באריזות סגורות, כמו חמאות או ריבות, שהולכים יופי עם צנים מגהץ מצוי.

11. יין לקידוש כדאי לקחת מראש- אבל להעביר אותו מבקבוק זכוכית לבקבוק פלסטיק כדי שהוא לא יתנפץ במזוודה. אם עשיתם זאת- חובה לשמור עליו בקירור. אם למישהו יש קשרים עם יקב- תמליצו להם בבקשה לעשות בקבוקונים קטנים- כמו של משלוחי המנות, אבל מפלסטיק. זה יהיה להיט.

12. הכי חשוב – לקחת כמה שוקולדים איכותיים. אין כמוהם מנחמים ברגעי רעב קשים, בהם אתם מסתכלים על המזנונים בשדרות השוקקות, ומתגעגעים קשות לא רק לאוכל של אימא, אלא אפילו לפיצרייה השכונתית. 

תגיות:מדריךכשרותחו"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה