חינוך ילדים

"לבצע כל זאת לבד קשה מאוד. לעשות זאת ביחד קל יותר"

מקצוע ההורות, המקצוע המתגמל ביותר, הוא גם המתיש ביותר: קשה לבצע את כל מטלות ההורות לבד. שותפות הורית מקלה על המטלה

אא

אמרה עממית קובעת ש"קל ללדת ילדים. קשה להיות הורים". ואומנם, מי שלוקח ברצינות את תפקידו כהורה – ורוב ההורים עושים זאת – יודע שהורות היא מעשה שאין לו סוף.

הורות היא מהמקצועות המתישים ביותר: שלוש מאות שישים וחמישה ימים בשנה, עשרים וארבע שעות ביממה, ללא חופשות וללא אפשרות להתפטר!

זהו תפקיד רב פנים: אנחנו, ההורים, משמשים גם כמנהלים וגם כעובדים, גם כמורים וגם כשרתים. ללא תמורה, ללא איגוד מקצועי.

זהו תפקיד שרבות בו המטלות השגרתיות, היום-יומיות (להאכיל, להשכיב, לרחוץ, להסיע, לשמור, לעזור בשיעורי בית), והוא מאופיין במצבי לחץ רבים ולא קלים (הכוס שנשברת פתאום, הילד שמקבל מכה, הילדה שצורחת לצד הילד המכה כשהתינוק בוכה ברקע, הטלפון שמקבלים מבית הספר על מקרה חמור שקרה עם הילד). לכן גם הלחצים הרגשיים הכרוכים במקצוע ההורות רבים וקשים: אחריות אין קץ, חרדות ללא גבולות, רגשות אשמה אין סופיים. לבצע כל זאת לבד קשה מאוד. לעשות זאת ביחד קל יותר.

חיים עמית טובע בספרו "הורים כמנהיגים" (הוצאת מודן, 2008) את המונח "שותפות הורית". לדבריו, שותפות הורית היא מאמץ משותף ומתואם של שני ההורים למלא משימות הכרוכות בגידולו של ילד עד הפיכתו לאדם עצמאי. שותפות הורית היא כעין עמוד השדרה של ההתנהלות ההורית. כאשר היא קיימת, היא מאפשרת התנהלות תקינה של המשפחה ומבטיחה את התפתחותם הבריאה של הילדים.

שותפות הורית תורמת בחמש דרכים עיקריות להתנהלות הורית: היא מאפשרת לתפקוד ההורי להיות אחיד, עוצמתי, חכם, מדגים ומקל.

תפקוד הורי אחיד - אחד הגורמים המשמעותיים לערעור הסמכות ההורית בדור זה הינו חוסר אחדות דעים בין ההורים במשפחה. תנאי הכרחי לתפקודה התקין של ההיררכיה בין הורים וילדים הוא קיומה של אחדות חינוכית בין ההורים.  אין פירוש הדבר שעליהם להסכים מראש על כל עניין, שהרי הסכמה כזאת היא בלתי אפשרית. ואולם, אסור להם להניח לילד לנצל את חילוקי הדעות שביניהם להשגת מטרותיו, מאחר שזהו תהליך הרסני כלפי כל הנוגעים בדבר.

תפקוד הורי עוצמתי - החלטה משותפת של הורים שקולה, מבחינת כוח השפעתה, ליותר מסכום החלטותיהם הנפרדות. הליכוד מעניק להורים כוח רב, שהילד מבחין בו בנקל. שילוב כוחותיהם הייחודיים של ההורים עוזר הן בהטמעת נורמות משפחתיות לא קלות (כמו טיולים, נימוסי שולחן), והן בהשגת מטרות אישיות עם כל ילד (כמו הרזיה, הכנת שיעורי בית ).

תפקוד הורי חכם - שותפות מתקיימת בדרך כלל בין אנשים המאמינים שהצירוף שלהם ביחד יביא לערך מוסף גבוה יותר מאשר פעולה של כל אחד מהם בנפרד. שלמה המלך, החכם מכל אדם, טבע את הכלל התקף כמובן גם בהורות "טובים השניים מן האחד". הצירוף של חשיבת ההורה האחד יחד עם חשיבת ההורה האחר, יביא אותם להבנות טובות יותר של הילד ושל היחסים איתו.

תפקוד הורי מדגים - ילדים הרואים שבין הוריהם מתקיים שיתוף פעולה, מפתחים את יכולת שיתוף הפעולה שלהם עצמם, הן במשפחה והן בחברה. שותפות בין שני ההורים בגידול ילדיהם חושפת את הילדים לדגמים שונים של קשר ומעשירה את יכולת ההתקשרות החברתית שלהם. גם להצגת דעות שונות של ההורים ואפילו לגילוי חילוקי דעות בפני הילד יש ערך מלמד. הם תורמים להבנת יחסיותם של עניינים רבים בעולם ומאפשרים לילד ראייה מנקודות מבט שונות.

תפקוד הורי מקל - שותפות הורית מקלה על מילוי מטלות ההורות. אם קיימת שותפות טובה בין הורים, הם יכולים להתחלק בעול גידול הילדים ולהקל זה על זה הן בתפקודים המעשיים המרובים המרכיבים את ההורות והן במעמסה הנפשית הכבדה הכרוכה בה.

נראה כי שותפות הורית הינה כלי רב ערך בגידול ילדים. הכתבה הבאה תתייחס לדרכים מעשיות להגיע לשותפות הורית.

תגיות:חינוךמשפחהשותפות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה