חדשות מדע וטכנולוגיה

ביצי הדינוזאורים מוכיחות: לא ייתכן שדינוזאורים חיו לפני מיליוני שנים

לראשונה, צוות חוקרים הצליח לגלות מה היה צבען המקורי של ביצי דינוזאורים מאובנות. התגלית הזו מוכיחה את חוסר ההיגיון בטענה לפי דינוזאורים נכחדו לפני מיליוני שנים

אא

צוות חוקרים מאוניברסיטת בון הגרמנית אסף מספר ביצים מאובנות שתוארכו, על פי שיטות המדענים המאמינים באבולוציה, לתקופה של לפני כ-68 מיליון שנים. כדי לגלות מה היה צבען המקורי של הביצים, החוקרים השתמשו בטכניקת הפרדה כימיקליות כדי לבודד את הפיגמנטים המקוריים של קליפת הביצים. מציאתם של שני פיגמנטים ספציפיים בשם פרוטופורפירין וביליוורדין הביאה את החוקרים למסקנה שצבעם של הביצים היה כחול-ירקרק כהה, בדומה לצבען של ביצי האמו.

התגלית הזו מציינת את הפעם הראשונה בה הצליחו חוקרים למצוא פיגמנטים בביצי דינוזאורים, והיא מטילה ספק כבד בהנחה שדינוזאורים התהלכו בארץ לפני עשרות מיליוני שנים. מולקולות של פיגמנטים הן מורכבות למדי: הפיגמנטים שנמצאו בקליפות הביצים הכילו מבנים כימיים מחומשים דמויי טבעת, קשורים יחדיו. טבעות אלה מכילו פחמן וניטרוגן – ולבטח אינן יכולות לשרוד לנצח. האנרגיה הכימיקלית המאוחסנת בפיגמנטים מועדת לפגיעות משלל ריאקציות כימיות שישברו את מולקולות הפיגמנטים למולקולות פשוטות יותר. איך ייתכן, אם כן, שהפיגמנטים הללו שרדו למשך עשרות מיליוני שנים?

התשובה היא, כמובן, שאין שום סיכוי שהפיגמנטים שרדו זמן כה ארוך. גם אם נניח – כפי שמנסים מדענים מסוימים להציע – שתהליך ההתאבנות נעל את הפיגמנטים בתוך דפנות מינרליות שאיכשהו שרדו מיליוני שנים של שיטפונות, רעידות אדמה, שחיקה, שינויי אקלים ועוד – מולקולות מורכבות כמו הפיגמנטים היו אמורות להתפרק מעצמן. כך הרי קובע החוק השני של התרמודינמיקה, חוק האנטרופיה: כל מערכת מאורגנת תהפוך עם הזמן, באופן ספונטאני, למערכת בלתי מאורגנת. אנטרופיה היא תהליך בלתי פוסק שפועל גם על מולקולות קבורות או קפואות. אין אף תהליך ידוע לאנושות שלא מציית לחוק הזה, בוודאי לא כשמודבר במולקולות מורכבות שמתפרקות לכדי מולקולות פשוטות יותר. מדענים טרם ניסו ללמוד באיזה קצב פיגמנטים מתפרקים – אבל הם בהחלט מדדו כמה מהר ביו-כימיקלים אחרים מתפרקים. תוצאות הניסויים עד כה מגבילות את תוחלת החיים שלהם לפחות ממיליון שנים.

אם ביו-כימיקלים לא יכולים לשרוד בלי התפרקות יותר ממיליון שנים, בוודאי שהפיגמנטים בביצי הדינוזאורים לא יכלו לשרוד מאות מיליוני שנים. ההסבר היחיד לכך שפיגמנטים שלמים נמצא בקליפות ביצי הדינוזאור המאובנות הוא הגרסה לפיה העולם צעיר הרבה יותר – בסך הכל בין כמה אלפי שנים, כפי שמלמדת היהדות.

תגיות:דינוזאורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה