הלכה

פינת ההלכה: כמה צדקה צריכים לתת?

מי שנותן צדקה לעניים ובפרט מי שהוא מחזק ידי לומדי התורה, שכרו רב מאוד, ובכוח הצדקה יסורו ממנו כל מיני גזירות קשות ורעות, כי צדקה תציל ממות

אא

שיעור נתינת צדקה, כתבו רבותינו, הרמב"ם, הטור ומרן השולחן ערוך: "אם ידו משגת, ייתן כפי צורך העניים". כלומר, אם הוא עשיר גדול שיכול לספק את כל צרכי העניים בעירו וכיוצא בזה, עליו לתת להם כל מחסורם. "ואם אין ידו משגת, ייתן עד חומש מנכסיו מצוה מן המובחר" - כלומר, ייתן עד חמישית מממונו לצדקה, וזו היא מצוה מן המובחר. "ואם נותן אדם אחד מעשרה ממה שיש לו, כלומר עשירית, הרי זו מדה בינונית", כלומר, אף שאינה מדה טובה כמי שנותן חומש מנכסיו, מכל מקום היא מדה בינונית לתת מעשר מנכסיו, וכמו שנוהגים רבים וכן שלמים, לתת "מעשר כספים", שמכל הרווחים שלהם שהם נותנים מעשר לצדקה. פחות מכאן, כלומר, מי שאינו נותן אפילו מעשר מכספו, הרי זו עין רעה, שצרה עינו באחרים שנותן להם רק מעט מממונו.

ומדה זו לתת חומש, שהיא הטובה מכולם, נלמדת מן הפסוקים, שנאמר: "וכל אשר תתן לי, עשר אעשרנו לך", משמע פעמיים נתינת מעשר, "עשר אעשרנו", ושני מעשרות הם חומש. וכתב רבינו הטור, הדבר בדוק ומנוסה, כי בשביל הצדקה שנותן לא יחסר לו, אלא אדרבא, תוסיף לו עושר וכבוד, כמו שנאמר "מהחל התרומה לביא בית ה, אכול ושבוע והותר עד לרוב, כי ה בירך את עמו". וכדרך מה שאמרו רבותינו בגמרא מסכת שבת (קיט.): "עשר תעשר - עשר בשביל שתתעשר".

ואמרו רבותינו בגמרא במסכת כתובות (נ.): "אמר רבי אילעא, באושה (שם מקום) תיקנו, המבזבז (כלומר, מי שהוא מבזבז מנכסיו לצדקה), אל יבזבז יותר מחומש", כלומר, לא ייתן לצדקה יותר מחומש מנכסיו, שמא גם הוא יזדקק בסוף לצדקה.

לגבי השיעור המינימאלי, נאמר בגמרא: "לעולם אל ימנע אדם את עצמו לתת פחות משלישית השקל לשנה". כלומר, שיעור הסך הנמוך ביותר לקיום מצוות צדקה מן התורה, הוא סכום של שלישית השקל לשנה, שהוא מחיר של קרוב לשבעה גרמים כסף טהור. אך מובן שהיא מדה רעה לאין ערוך, מי שאינו נותן אלא סך פעוט זה, וכמו שהזכרנו, כי במקום שיד חכמי ישראל תקיפה, עליהם לכפותו לתת כפי יכולתו, ובלי ספק עתיד הקדוש ברוך הוא להיפרע ממנו. אבל מי שנותן צדקה לעניים ובפרט מי שהוא מחזק ידי לומדי התורה, שכרו רב מאד, ובכוח הצדקה יסורו ממנו כל מיני גזירות קשות ורעות, כי צדקה תציל ממות, וכמו שאירע לצפתית בזמן אליהו הנביא, שבשביל עוגה קטנה שנתנה לאליהו הנביא, זכתה שיחיה בנה אשר שכב כבר כמת, וראתה ממנו נחת לאורך ימים ושנים.

פסקי הגר"ע יוסף שליט"א באדיבות אתר "הלכה יומית"

תגיות:צדקהמעשרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה