חינוך ילדים

זה לא משחק ילדים: איך בוחרים את המשחק הטוב ביותר לילד?

גם היום, כמו פעם, אין תחליף למשחקי קופסא, שמעניקים לילד תעסוקה חינוכית, יצירתית ואיכותית. הורים משקיעים כסף רב ברכישת משחק חדש לילד – אבל איך עושים זאת בתבונה? איך מתמודדים מול המבחר הענק בחנויות? ואיך יודעים מהו המשחק הנכון לילד שלך? פנינו לאנשים האמינים בשטח, וגילינו שקניה חכמה היא לא ממש משחק ילדים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

זה היה בשנה שעברה. בשיא ההתלהבות יצאתי אתם לבחור את המשחק החדש. תחושת שליחות מתוקה ליוותה אותי. עכשיו כל כך מתאים לפתוח משחק חדש מלא אתגר, למצות את היחד המשפחתי.

השקעתי שלוש מאות שקלים ונחלתי אכזבה גמורה. הילדים לא התעניינו במשחק, שהיה יקר אך בלתי מעסיק. הוא גרם להתרגשות קצרה מאוד, וברגע בו החל המשחק להכתיב את כלליו, התפזר הקהל.

במשך ימי חול המועד פסח, חיפשו הילדים תעסוקה. כשהצעתי את המשחק, כולם התחמקו. הם לא מצאו בו עניין. חשבתי אחר כך - למה זה קרה? מסתבר כי המשחק קשה מדי בשבילם. הילדים לא הצליחו לעמוד בכללים המסורבלים, וכך איבדו עניין.

אולי יש משפחות גאוניות כאלו, של ילדים מעמיקי חשיבה שיוכלו להחזיק ראש עם כל זה. לילדים שלי זה לא התאים. הדבר היחיד שנותר לתעסוקה הוא איסוף החלקים הרבים וכרטיסי הנייר המתעופפים. אז הבנתי שיש משמעות גדולה לבחירת המשחק ולהתאמתו לסגנון הילדים שלנו.

הורים רבים נוטים לרכוש משחקים בעקבות המלצה של חברים. לא רק משחקים, אלא גם מוצרים אחרים אנחנו נוטים לצרוך על פי המלצות של מכרים. אך כאן חשוב לשים לב לנטיות הלב, להרגלים ולסגנון אישי של כל משפחה. לא כל המלצה מוכיחה את עצמה כמתאימה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

חַברה ממליצה לכם על משחק מרובה חלקיקים? היא מתלהבת מאוד מיצירתיות שגילו ילדיה בעקבות ההרכבה של שלל חלקיו? תחשבו רגע אם זה מתאים גם לכם.

יש לי חברה שהוציאה מהבית את כל הפאזלים. היא קנתה מלאי עצום מתוך ביטחון שזה מה שילדים אוהבים. נכון שהיא בילדותה אהבה מאוד להרכיב פאזלים, אבל הילדים שלה לא נוגעים בזה. אז מה הוא משחק מוצלח?

יש מי שמגדיר את המשחק המוצלח בגישה פרקטית: משחק עם מינימום חלקיקים ומקסימום תעסוקה. יש מי שבוחן את המשחק בהסתכלות תכליתית: משחק שמעסיק את הילדים מה שיותר שעות. יש מי שמתייחס דווקא להיבט הכלכלי: מינימום השקעה, מקסימום תוצאות.

בעיניי ההיבט המכריע הוא התרומה שהילד מקבל מן המשחק. לפי דעתי, משחק מוצלח הוא משחק שגורם לילד התקדמות אישית. הרי מטרת המשחק היא תעסוקה איכותית, תעסוקה שתתרום לילד פיתוח יצירתיות, לימוד אסטרטגיות, מיומנויות לחיים או כישורי חשיבה מכל סוג שהוא. עולם המשחקים הוא עשיר בתובנות, הוא עצום ביכולות ויש לו פוטנציאל להעניק לילדים יותר ידע מאשר שיעורי בית הספר! הילדים משחקים ונעשים שותפים מלאים בתהליכי הלמידה הבלתי מודעים שנעשים תוך כדי פעילות, והם רוכשים תובנות, ידע ומיומנויות בתחומים מגוונים.

 

שוק שלא נגמר

שוק המשחקים הוא שוק שלעולם לא נגמר. הורים תמיד יצטרפו לחלום המתוק של ילדיהם אודות משחק חדש. הורים רואים שליחות במיצוי התעסוקה של ילדיהם בתחום הבית, בפרט בימים אלו.

למה? מה גורם להורים לראות חשיבות כה גדולה ברכישת משחקים לילדים?

הילדים הם האוצר הכי יקר שלנו. המאבק הגדול וההתמודדות הראשונית היום היא לשמור אותם בבית, שלא ילכו החוצה! הלב נקרע לראות ילדים שמשוטטים שעות ארוכות ברחוב, רק מפני שהוריהם לא הצליחו להציע להם סיפוק ואתגר בתוככי הבית. משחקי ילדים הם דרך נפלאה להמשיך את הלמידה שלהם גם אחר הצהרים. ילדים יכולים להתפתח בלי סוף כאשר הם משחקים. החכמה היא להציע להם את המשחק הנכון. זה שמספק להם חוויות חיוביות ובונות.

יצאתי לחנויות המשחקים לראות מקרוב את מה שקורה. החנויות היו גדושות בקונים, וכולם היו נראים רציניים ומהורהרים.

ובכן, רבותי, מסתבר שבחירת משחק לא יכולה להיות אקראית. "אני אף פעם לא בוחרת בעצמי משחק לנכדיי", מכריזה באוזניי סבתא אחת שמנפיקה לנכדיה שוברי קניה. "כל משפחה והסגנון שלה, כל ילד והצרכים שלו. אני מדריכה את כלותי (יש לה שש - ר.א.) לבחור משחק מתאים לצרכיהם של הילדים. זה בעיניי יותר חשוב מבחירת חוג. אנחנו הרי מצפים שהילד יפתח בעצמו את המשחק ויתעסק בו מרצונו החופשי. זה אומר שהמשחק צריך להיות מתוחכם מספיק, מושך דיו, ומאתגר כמו שצריך".

הסתכלתי סביבי בחנות המשחקים הקרובה לביתי, וגיליתי כי על רוב הקהל נמנות אימהות. הן כל כך רצו לבחור בשביל הילדים שלהן את הטוב ביותר, אבל מבוכה גדולה התנוססה על פני רבות מביניהן. בחנות משחקים, שלא כמו בחנות בגדים, אי אפשר לראות כל דבר בעיניים. התהליך עצמו, ההתרגשות שתבוא, החוויה שמצפים לה... כל אלו ארוזים בדרך כלל בקופסא מסתורית שלא בדיוק מגלה מה היא צופנת בתוך תוכה. אי לכך, נדרשים מן המוכרים בחנות סבלנות רבה, מיומנות, ניסיון והתמצאות.

שימו לב לכך שכל המוכרים אינם ילדים בעצמם, ונדרשים לשווק ולהציע, לתווך ולהביע דעות בעניינים שבעצם רחקו מאוד מעולמם. בחנות הזאת בה הייתי ניגשו אימהות רבות אל המוכרת. הן שאלו: "לאיזה גיל זה מתאים?" המוכרת הסתכלה על הרישום בצידי המשחק. את זה יכלה גם הלקוחה בעצמה לעשות. "מה את ממליצה לילדים מגיל תשע ומעלה?" המוכרת הצביעה על מדף גדוש לעייפה במשחקים. היא כנראה לא הכירה אותם בעצמה. "הכללים במשחק הזה מסובכים? הם דורשים התמצאות בחשבון?" המוכרת כבר לא התביישה וענתה: "מאיפה שאני אדע? כבר שנים לא שיחקתי... "

כאן עזבתי את החנות ופניתי להתחקות אחר שמועה ששמעתי, לבדוק אם נכונה היא אם לאו.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

השמועה הייתה מפי מכרה בביתר. היא סיפרה לי על חנות משחקים מפורסמת בשם 'בייביתר'. החנות הזאת נחשבת לחנות מאוד אמינה, וחברתי (שמשחקת עם ילדיה שעות - אל תקנאו) סיפרה שהרב ישראל קלאר, בעל החנות, פותח כל משחק חדש ומשחק בו עם ילדיו! שמעתם? כל משחק חדש, ומשחק בו עם ילדיו! כך יוצא שכל מי שבא לחנות, יכול להתייעץ אתו ואפילו לקבל הנחיות מפורטות. הסתפקתי בנכונות השמועה. הרי מדובר ביהודי עובד ועסוק מאוד שיש לו חנות בביתר וגם ברחוב יחזקאל בירושלים, לא אדם שפנוי לשחק משחקים...

מתברר שהוא רואה בזה נאמנות בסיסית לעבודתו. אנשים באים לחנות ויכולים לקבל מענה הולם לכל השאלות שלהם. מה דרגת הקושי? כמה זמן ארוך המשחק? האם  הוא תחרותי? לאיזה גיל באמת זה מתאים? הרי מי כמונו יודעים כי מה שרשום על האריזה הוא לא ממש מדויק. לפעמים אנחנו רוצים משחק קשה ומאתגר לילד מוכשר בעל ראש הנדסאי. לעיתים מחפשים דווקא פורקן רגשי לילד יצירתי. פעם מבקשים משחק שיעסיק את הילדים שעות, ולפעמים דווקא משחק ש"מתחיל ונגמר". בחנות בייביתר אפשר לקבל מענה הולם ונאמן לכל שאלה, בגלל שבעל החנות בעצמו שיחק ובדק. הוא בעל משפחה וילדים שנהנים ממשחקים חדשים ומאב שיושב אתם בצוותא ומתנסה בחוויה. קלאר מרגיש בטוח להמליץ על משחק כאשר הוא נוכח לראות אותו מקרוב ולעמוד על טיבו - בלי דיבורים, אלא בפועל ממש.

כיון שמצאתי את הכתובת הזאת, שמחתי כמוצאת שלל רב לקבל הנחיה מקצועית לתועלת קוראינו היקרים, ולעשות קצת סדר בעולם הענף של המשחקים. אז במקום להתבלבל מכל ההיצע, בואו נארגן לעצמנו את מה שקורה פה מסביב ונתחיל להבין איך מסתכלים על כל זה.

 

מהפנט, אבל לא זול: פליימאגס

עולם המשחקים הוא דינאמי. יש חידושים כל הזמן, אך לא כולם מוכיחים את עצמם. יש כאלו שבאים, עושים רעש והולכים... יש אחרים שנשארים על המדף שנים ומומלצים מפה לאוזן שוב ושוב. איך יודעים לזהות את הלהיטים ש'שווים את זה'? מה הם הלהיטים של השנה? שאלתי את קלאר מבייביתר, והוא מספר. "אנשים נכנסים לחנות וכולם מתעניינים פחות או יותר בלהיטים החדשים של השנה האחרונה. משחק אחד שכבש את השוק הוא משחק המגנטים 'פליימאגס'. זה רעיון חדשני ומתוחכם, אבל לא זול בכלל. חלקים צבעוניים, שקופים, יפים ומבריקים, שבתוכם טמונים מגנטים. הם מתחברים זה לזה ללא הברגה, אלא בקלילות חווייתית של משיכה ממגנטת. הילדים מאוד אוהבים את הרעיון של המגנטים. צורות הנדסיות שמתחברות בכיף ויוצרות מבנים מרהיבי עין. ילדים מתעסקים במשחק הזה שעות", מעיד קלאר, "ותמיד רוצים עוד. הם יוצרים מבנים מקסימים, ונהנים מפעילות מרתקת. היופי במשחק הוא שהילד לוקח ליד שני חלקים, והנה הם כבר נמשכים זה לזה... לא צריך כישרון הנדסאי רב עומק כדי לתכנן. היצירתיות זורמת, הביטחון העצמי גובר, תחושת ההצלחה מיד שולטת והילד נסחף בתענוג".

המשחק אינו זול, ומחירו עומד מעל ארבע מאות שקלים למאה חלקים. אבל אמהות מרוצות חוזרות ומעידות שהמשחק מוכיח את עצמו. יש פה גימיק חדש ומלהיב שהילדים נסחפים אחריו. אפילו פעוטות יכולים ליהנות ממנו. החלקים גדולים, לא נאבדים, קלים לאיסוף ולא מסוכנים לקטנטנים.

 

להיזהר עם פעוטות: משחק הקשיות

משחק הקשיות גם הוא הפך לפופולרי. משחק קליל גם הוא, זול יותר בהשוואה למגנטים, מרובה חלקים ומאפשר בנייה תלת ממדית. המעלה היא הבניה המרשימה הנוצרת מחלקים קטנים וקומפקטיים יחסית. המשחק הזה מכיל גם חלקים קטנים שמחברים בין הקשיות, והוא מזמין את הילדים לבניה הנדסית קלה. הקשים יוצרים מבנים תלת ממדיים קלי משקל, ונאספים בקלות לקופסא קטנה. באופן אישי, נלחצתי מחלקי החיבור הקטנים שמסוכנים לפעוטות, וגם הצטערתי למצוא קשיות שהתחבאו תחת לארון או בין כריות הספה. את חלקי המגנט היה קל יותר לאסוף, כך שקשה לי להכריע מה יוצא זול יותר לטווח ארוך.

 

שלושים דגמים של צורות: ביזיביץ

"ביזי", באנגלית – עסוק. אולי לכן החליטו לקרוא למשחק ההרכבה החדש בשם הזה. "ביזיביץ" הינו משחק הרכבה ברוח ה'קליקס' המוכר, אלא שהוא משוכלל יותר ומאפשר יצירות 'אמיתיות' יותר. בקליקס יש צורות מרובעות מהוקצעות בעלות מבנה אחיד. לעומת זאת, בביזיביץ יש אפשרות לבחור מבין שלושים (!) דגמים שונים של צורות. אפשר ליצור צורות עגולות ומרהיבות כמו: פרחים, כדים, כוסות, כלי רכב, כורסאות... התוצאה מרהיבה ומאפשרת לילדים להינשא גבוה מאוד בארצות הדמיון.

הילדים שלי באופן אישי אהבו מאוד את המשחק הזה. הם מצאו בו כר פורה ליצירתיות. ככלל אני חושבת שמשחקי ההרכבה יש להם חן מיוחד. הם מזמנים לילדינו חוויה רגשית מצוינת, ביטוי לחלומות קטנים וגדולים ותחושת סיפוק מתוך עשייה מוחשית.

אבל אני פונה אליכם הורים יקרים בתחינה: היו לכם שעות ארוכות של שקט? הילד שקע בבנייה עצמאית או משפחתית? עכשיו הוא רוצה מילה טובה. הוא השקיע הרבה חשיבה בחירת החלקים, בתכנון הצבעים, בהגשמת הרעיון האישי שלו. עכשיו הגיע התור שלכם לתת לו את הכבוד הראוי, את הפידבק החם והמתעניין. אז אל נא תשכחו להתפעל מן היצירה המושקעת. התכופפו אל היצירה. הביטו בה שתהיה בגובה העיניים שלכם. אפילו אם הם בנו איזה מבנה בלתי מזוהה, הביעו את התעניינותכם במילים: "איזה יופי מה שבנית! כאן שמת חלקים צבעוניים, כאן המשכת מקל גבוה, ופה יש דוגמא חמודה! הנה מתכונת של צבעים ירוק וכתום וצהוב..." ספרו מה אתם רואים. פה אין זה הזמן לקמץ במילים. אלו הילדים היקרים שלנו. הם השקיעו בחדווה, ועתה הם מצפים למילה הטובה. היא חשובה להם לא פחות מאשר לאמא שלהם כאשר גמרה להכין סעודת חג מפוארת.

 

מקימים אי, כובשים שטחים: קאטן

ממתוך המשחקים לשכבה הבוגרת יותר, קלאר מבייביתר ממליץ על משחק ה'קאטן', משחק המאה שזכה בפרסים עולמיים פופולריים. המשחק הזה הוא לא קליל אלא משחק מחשבה מפעיל. הוא מזמין את כל המשפחה להיכנס לעולם קסום, תחרותי ומאתגר. לכבוש שטחים, לקנות ולמכור, להשקיע ולחשב מהלכים. את 'קטאן' לא כולם בציבור שלנו מכירים. 'קטאן' הוא המשחק שצפוי לכבוש בסערה את הנוער, כיון שיש בו הרבה תחכום וחוויה ברמה גבוהה. זהו משחק פופולרי בקנה מידה עולמי. משום מה, רק לאחרונה הוא הגיע לישראל. סוף סוף באה המהדורה בעברית (צפויות לה הרחבות בעתיד), וכבר היא מוכיחה את עצמה.

זוהי בעצם מהדורה חדשנית שבאה במקום המונופול הידוע, משחק שבו מתמודדים על התיישבות מוצלחת באי דמיוני בשם 'קטאן'. המשחק מיועד לגילאי עשר ומעלה, אך קלאר מבייביתר ממליץ עליו כבר לילדים מגיל שמונה. הילדים בציבור שלנו מתורגלים בחשיבה, והדבר הזה רק יוסיף להם חכמה. החוויה המחשבתית בתכנון המהלכים ובהשקעה יש בה כדי ללמד את הילדים הרבה דברים חשובים לחיים. מעלה נוספת בקטאן - המשחק נגמר. לא כמו במונופול שהמשחק ממשיך ללא קץ, כאן מהלך המשחק מסתיים פחות או יותר תוך שעתיים, ויש בו תמיד הכרעת ניצחון של אחד הצדדים. משחק שמלמד הרבה לחיים. כדי ליהנות מה'קטאן' כמו שצריך, ממליץ קלאר מ'בייביתר' לשבת עם הילדים וללמוד את ההוראות. הפעם הראשונה דורשת השקעה מצד ההורים, וגם היא חוויה בפני עצמה. כאשר הילדים מבינים את ההוראות, הם שוקעים בעולם קסום ומרתק. אל תתנו להם להתחיל לפני שהם סידרו את המיטות.

תגיות:משחקיםחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה