חינוך ילדים

חינוך הילד - חכמה ולא מלאכה

חינוך הילדים הוא לא תכונה מולדת. יש ללמוד זאת, ממש כמו ללמוד נגינה. גישה לא נכונה לילד עלולה לקלקל אותו לגמרי

הרב דוד אהרוני / בנתיבי החינוךהרב דוד אהרוני / בנתיבי החינוך
אא

בתחילה נבאר מהי חכמה, ומהי מלאכה.  מובא בחז"ל (שבת קלא): "כל מלאכת עבודה לא תעשו" – יצאו תקיעת שופר ורדיית הפת, שהיא חכמה ולא מלאכה. ומפרש רש"י: "מלאכת עבודה – של טורח".  נמצא, שמלאכת עבודה – זו מלאכה שיש בה טורח, ואילו חכמה– זו מלאכה שאין בה טורח, כגון: תקיעת שופר, שאין בה מאמץ אלא השמעת קול בעלמא. על מלאכת עבודה (בשבת), התורה מחייבת, ועל חכמה אין התורה מחייבת, ולכן נגינה בכלי זמר, אינה אסורה מהתורה אלא מדרבנן, משום שזו חכמה ולא מלאכה.

חינוך ילדים: אין זו מלאכה, אלא חכמה ואין בה טורח. אמנם, לימוד חכמת החינוך היא קשה עד מאוד. יש לדעת על כל צעד ושעל היאך וכיצד להעיר ולהאיר. אך לאחר הידיעה, החינוך עצמו הוא קל ונעים עד מאוד, כדוגמת הנגינה, על-אף שללמוד ולדעת את חכמת הנגינה נדרשת השקעה גדולה וזמן רב, אך לאחר שלמד ויודע אותה, הרי הוא נהנה מכל רגע של נגינה. כשם שבנגינה היודע לנגן יפיק קולות נעימים וערבים, ואם אינו יודע לנגן יוציא תערובת קולות וצלילים הצורמים לאוזן, כך גם בחינוך הילדים: אם יודעים לחנך, יפיקו מהם יצירות נפלאות. ואם אין יודעים לחנך, מקבלים תגובות נזעמות, והדברים עלולים להגיע חלילה עד לכדי יציאה לתרבות רעה. וכשם שבנגינה אם אין יודעים לנגן, עדיף שלא לנגן מאשר לנגן. כך גם בחינוך, אם אינו בקי בחינוך עדיף שלא לחנך מאשר לחנך ולקלקל. בגישה לא נכונה הוא עלול לקלקל את הילד לגמרי.

מעשה בהורה שלא היה מצוי בבית, וכשנשאל מה עם חינוך הילדים, השיב בהלצה: "לפחות דבר אחד טוב אני עושה - אני לא מקלקל". ומאחר ומצוות החינוך היא כאמור חכמה ולא מלאכה, הרי שיש ללמוד חכמה זו עד שידע אותה על בוריה. על ההורה להקדיש זמן ללמוד את המצווה הזו מתוך ספרים ומפי סופרים. הוא חייב במצווה זו כשם שחייב בשאר המצוות. וכשם שבכל המצוות הקב"ה נתן לאדם את החכמה והכלים לדעת אותם כדי לקיימם, כן הדבר במצוות החינוך, הקב"ה נתן לאדם את הכלים המתאימים, ואת הדעת הנכונה לחנך את בניו, אלא שעליו ללמוד חכמה זו. משום-מה ישנם שחושבים שאין צריכים ללמוד מצוה זו, ויתירה מכך, הם חושבים שדרכי החינוך הם דבר טבעי המוטבע בהורה ואין צורך ללמוד כיצד מחנכים, ולא היא. זאת ועוד, כשם שבמאכלים על כל ספק הוא שואל את החכמים, על-אחת כמה וכמה בנושא החינוך, עליו לשאול בעצת העוסקים בחינוך, ואין לו להחליט על דעת עצמו. ועל כגון זה נאמר: "ותשועה ברוב יועץ".

תגיות:חכמהחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה