חדשות בארץ

גובר החשש: בית הדין בהאג יוציא צו המורה על עצירת המלחמה בעזה

בישראל מעריכים כי בית הדין הבינלאומי לצדק ייעתר לבקשת דרום אפריקה, ויחתום על הצו המבוקש. במקרה שהצו יאושר, הדיון יעבור למועצת הביטחון של האו"ם

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: שאטרסטוק)אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: שאטרסטוק)
אא

בישראל ממתינים היום (חמישי) בדריכות לפרסום של החלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. זו אמורה להתפרסם מחר אחר הצהריים.

השופטים דנו ביום שישי שעבר בבקשת דרום אפריקה להוציא צו המורה על סיום המלחמה בעזה. החשש בישראל הוא כי השופטים ייענו בחיוב לבקשה.

אם אכן בית הדין יורה לישראל בצו ביניים לסיים את המלחמה בעזה, הדיון יעבור למועצת הביטחון של האו"ם. אם זו תאשר את החלטת השופטים, וישראל לא תקיים את הדרישה, היא צפויה לסנקציות חמורות מצד האו"ם. הסיכוי היחידי שייוותר אז בידי ישראל הוא שארה"ב תטיל וטו על ההחלטה העתידית במועצת הביטחון.

גורם מדיני אמר הבוקר ל"ישראל היום" כי על פי הערכת גורמי המקצוע המשפטיים, ישנה סבירות גבוהה כי בית הדין יכריע לטובת דרום אפריקה.

כזכור, בתחילת השנה הוציא בית הדין צווים המחייבים את ישראל להגביר את הכנסת הסיוע הומניטרי ולהגיש דוחות המוכיחים כי היא פועלת בנושא. כמו כן, הוצא צו המורה לישראל להקפיד על תנאי האמנה למניעת רצח עם ולנקוט מדיניות ענישה על התבטאויות המסיתות לרצח עם.

הדרום אפריקנים פנו בשבוע שעבר לביתה דין וביקשו צו המורה על סיום המלחמה בטענה שישראל פועלת במכוון לפגיעה בפלסטינים. נציגי ישראל בדיון ביום שישי שעבר, בראשות ד"ר גיל-עד נועם, ראש המשלחת הישראלית, הציגו בפניה שופטים הוכחות לקיום מנהרות הברחה המקשרות את רפיח לסיני, שבהן עושה החמאס שימוש.

בתגובה לטענת דרום אפריקה לפיה ישראל מבצעת "פעולה מכוונת נגד האוכלוסייה ברפיח" וגורמת לרעב, הציג נועם נתונים על כמות הסיוע שנכנס מדי יום לרצועה, כמו גם דו"ח על הפעולות שצה"ל נוקט לפינוי אוכלוסייה.

ראש המשלחת הישראלית הוסיף: "חמאס, שאיתו ישראל נמצאת בעימות, הוא לא צד לדיון הזה. על-ידי ניצול 'אמנת רצח העם', דרום אפריקה מבקשת שוב צווים שיחייבו רק את ישראל ולא את חמאס. דרום אפריקה מתיימרת להגיע לכאן כמגינת האנושות. למעשה, יש לה מניע נסתר כשהיא מבקשת מישראל להתרחק מרפיח - היא עושה זאת כדי להשיג יתרון צבאי עבור בת הברית שלה – חמאס".

נועם הוסיף: "ישראל במלחמה שהיא לא רצתה ולא התחילה בה. ישראל תחת התקפה והיא צריכה להגן על עצמה ועל אזרחיה. הטבח החל ב-7 באוקטובר עם אלפי אזרחים שנטבחו בצורה ברוטאלית. 250 גברים, נשים וילדים נחטפו לעזה. חמאס המשיך לתקוף את ישראל על-ידי שיגור רקטות למרכזי ערים, הם נשבעו לחזור על הזוועות של 7 באוקטובר שוב ושוב. ישראל מחויבת לממש את הזכות להגן על עצמה בהתאם לחוק. לשלול מישראל את זכותה הבסיסית זאת תוצאה בלתי נתפסת, שתאמר לאזרחי ישראל שהם לא זכאים להגנה, ולומר למדינת ישראל שינהגו בה בדרך לא שוויונית".

"דרום אפריקה ביקשה שבית הדין יורה על הפסקה המלחמה, בית הדין לא עשה זאת. בית הדין מודע לכך שאם יעשה זאת - 132 חטופים יוותרו במנהרות, וחמאס יוכל להמשיך לבצע את מתקפותיו על ישראל ועל אזרחיה. הוא יהפוך את האמנה לרצח עם לחרב ולא למגן, ויקפח את זכותה של ישראל להגן על עצמה".

תגיות:צו בינייםמלחמת חרבות ברזלבית הדין לצדק בהאג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה