אמונה

עד היכן מידת ההשתדלות? 3 כללי זהב שיעשו לכם סדר

השידוך מתעכב? הפרנסה לא מגיעה בקלות? כל חיינו מלאים בעיכובים שונים עד לישועה המיוחלת – איך נדע עד כמה עלינו להתאמץ (או להרפות) כדי לזרז את מבוקשנו, ומהם 3 הכללים שעל פיהם נבחן את מידת ההשתדלות הדרושה?

אא

החיים רצופים בעיכובים שונים עד לישועה המיוחלת – איך נדע עד כמה עלינו להתאמץ (או להרפות) כדי לזרז את מבוקשנו, ומהם 3 הכללים שעל פיהם נבחן את מידת ההשתדלות הדרושה?

הרב ישראל לוגסי בספרו "חי באמונה", מתייחס לנושא זה, ומביא מספר עצות מחזקות.

ראשית, נקודת המוצא היא כי העיכובים מאת השם, ולא על דרך הטבע והמקרה כפי שנוטים להתבלבל.

שנית, ניתן לראות בחוש כיצד יש עיכובים ממושכים לאדם, אבל ברגע שמגיע זמן הישועה האמיתית, מגלים איך פתאום הכל מסתדר בצורה חלקה ובזריזות.

"כשמגיע השידוך הנכון אזי כבר העניינים רצים, וישנה סיעתא דשמיא, כשמגיע לאדם ישועה ממחלתו והגיע הזמן שנגזר עליו להתרפאות לגמרי מחוליו, אזי הסיבות מתגלגלים באורח פלא ומזורז להביא לו את ישועתו"

"והיאך ידע האדם שכל העיכובים שהיו לו עד בוא זמן ישועתו הינם מאת ה' ולא מצד הטבע והמקרה? הלא בכך שכאשר מגיע זמן הישועה הכל נעשה במהירות ובחיפזון, ואז מתבונן האדם, מה זאת עשה לי אלוקים למהר ולזרז בחיפזון את ישועתי, בהכרח שכל העיכובים שהיו עד עתה יד ה' המה, והעובדה שהנה כשהגיע זמן ישועתי נעשה הדבר תכף ומיד ולא מתעכבת הישועה ואפילו לא לרגע אחד".

הרב זמיר כהן - עשית השתדלות? זו הסיבה שמכאן והלאה אין לך מה לדאוג. צפו

 

עיכוב, ישועה ושוב עיכוב?!

עם זאת, לעיתים נראה אור בקצה החשיכה, נדמה כי הישועה קרובה לבוא, ואז – שוב אכזבה, אי בהירות ותחושת של חזרה לנקודת ההתחלה. גם על כך מחזק הרב לוגסי ומסביר:

"כשמגיע הזמן של הישועה האמיתית והסופית, שכן לפעמים מן השמים מראים לאדם כאילו והגיע זמן ישועתו, ופתאום שוב עיכוב, שכן זה כמו כן חלק ממהלך התיקון של "העיכוב" שהזכרנו, ואולי החלק הקשה שבו, שיראה אדם וכאלו ורחמי שמים כבר עליו, ופתאום נהפך הכל לרעה כביכול, אולם כאשר מגיעה השעה של הגאולה האמיתית לאדם, אזי כאמור רואה את ישועתו באפן מזורז ופלאי, ואם תתבונן ותבחן דבר זה תראה כמה הוא אמיתי..."

 

אם לישועה יש זמן מדויק - עד היכן מידת ההשתדלות?

ישנן שלוש הנהגות של הבורא עם האדם, ועל פיהן ניתן לבדוק את מידת ההשתדלות שלנו באותו עניין.

"וכמו ששמעתי פעם מתלמיד חכם גאון וצדיק אחד ומיוחד, שאמר לי דע לך כלל גדול בחיים, והוא שיש ג' הנהגות אצל ה' יתברך עם בריותיו, ועל פי זה יוכל האדם לדעת כיצד לנהוג":

1. כשהאדם מצליח בקלות, בלי שום עיכובים – יבחן מחדש את מעשיו

"כשהולך לאדם בדבר מסוים הן רוחני הן גשמי - בנקל וללא עיכובים, יש לו לבדוק מאד האם מעשהו טוב או לא, שכן עולמנו הוא עולם של "עמל", ואם משיג אדם דבר כל שהוא ללא עמל יש לו לבדוק מה מטמין לו כן כוח הרע".

2. שהעיכובים רבים וכל המאמצים לשווא – יפסיק בהשתדלותו

"כשלא מצליח האדם בשום אופן במעשה מסוים, וכל השתדלויותיו עולים בתוהו זה אחר זה, וכגון באופן של פרנסה מסוים, להשיג דירה וכיוצא, וכן אפילו במעשה טוב, וכגון שברצונו לפתוח ישיבה, להקים ארגון חסד, וכיוצא, לא ידחק את השעה, ויניח מהשתדלותו.

3. כשההתחלה קשה ובהמשך הדברים זורמים בקלות – ימשיך בדרך זו

"כשהולך לאדם מתחילה קשה, עמל הוא ומתייגע, ובמשך הזמן נעשה הדבר קל, זהו סימן לאדם שיחזק במעשה זה, וכי זהו רצון ה' שיעשה מעשה זה. וכמו שרואים אנו אצל הרבה שחפצו לפתח ישיבה, כולל, ארגון חסד וכדומה, להקים בית, וכן ברוחניות, ללמד תורה, מוסר, מתחילה היה קשה להם הדבר למאוד, ולבסוף נפתחו להם שערי הצלחה, שערי חכמה, זהו סימן לאדם שצועד הוא בדרך הנכונה והרצויה".

הרב יגאל כהן - היכן נגמרת ההשתדלות? צפו

בסוף דבריו, מסביר ומדגיש הרב לוגסי:

"וחשוב מאד להזכיר שכל זה בחלק ה"עשה טוב" - אולם בחלק ה"סור מרע" - כאן צריך האדם להתעקש כל ימיו ולא להרפות, וגם אם כל ימיו יתקשה לשבור מידה או תאוה מסוימת, ימשיך ולא ירפה כי זהו תיקונו.

כמובן, ג' הנהגות שהזכרנו הנם בכללות, אולם לגופו של ענין יש לאדם להתייעץ עם חכם מתי עליו לחדול ומתי עליו להמשיך ולהתעקש".

הרב אייל אונגר - משתדל, ועדיין לא מצליח להתקדם? יש דבר אחד שחשוב לזכור. צפו

הרב יגאל כהן - למה צריך לעשות השתדלות?

תגיות:השתדלותישועות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה