כתבות מגזין

"זה חלום שמתגשם, מהפכה שתתחרה בבג"ץ": הרב רצון ערוסי בריאיון מיוחד

בריאיון מיוחד להידברות חושף הרב רצון ערוסי את ההצעה שקיבל להיות שופט בבג"ץ, מזהיר מפני הסכנה שמאיימת על זהותה היהודית של מדינת ישראל, ומתרגש מהמיזם המהפכני שלו שמתגשם: "בקרוב נפתח שלושה בתי דין עם עשרות דיינים מקצועיים"

(צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)(צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
אא

זוכרים לפני שנה, כאשר המושג "עילת הסבירות" הפך לצמד המילים המושמע ביותר בתקשורת? זוכרים גם את הפסיקות של בג"ץ נגד עולם התורה ואת המאבק בבתי הדין הרבניים? אם אתם מבוגרים יותר, אתם גם ודאי זוכרים את האקטיביזם השיפוטי ואת מהפכת "הכל שפיט" מבית היוצר של נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק. תתפלאו לשמוע, אבל גם לרב רצון ערוסי יש מהפכה דומה: "בקרוב מאוד ייפתחו במרכז 'הליכות עם ישראל' בתי דין לממונות עם עשרות הרכבים", הוא אומר, "וכך מערכת המשפט של מדינת ישראל תחזור לדיני התנ"ך".

ארגון "הליכות עם ישראל" הינו מפעל חייו של הרב רצון ערוסי, 80, רב העיר קריית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל. זוהי כבר שנתו ה-40 בתוך עולם הרבנות הישראלי, במסגרתו הוא מכהן גם בתפקיד יו"ר ועדת הנישואין הארצית ויו"ר הוועדה לדיאלוג בין-דתי מטעם הרבנות.

עם כל כך הרבה תפקידים מאתגרים, למה ארגון "הליכות עם ישראל" הינו העיסוק המרכזי שלך?

"כבר כשלמדתי משפטים בבר-אילן, ראיתי את הסכנה הגדולה שמרחפת על הזהות היהודית של מדינת ישראל מתוך העולם הזה. קצת לאחר מכן הבנתי שהסכנה מתחילה בעצם בדרגים הגבוהים והבכירים יותר. לכן ייסדתי את ארגון 'הליכות עם ישראל', שהמגמה שלו היא להפיץ את דיני התנ"ך ולדון על פיהם.

"אני זוכר שלפני ארבעים שנה ניגשתי לכל גדולי הדור בארץ וברחבי העולם ואמרתי להם: 'דעו לכם שיש לנו סכנה גדולה מאוד, ועלינו להניח יסוד למערכת משפט דתית'. בגיבוים ובשליחותם יזמתי פאנל שנתי גדול, אליו הזמנתי רבנים ודיינים מכל החוגים והעדות. בפאנל הזה, שמתקיים בבית מלון ונמשך יומיים שלמים, מתקיימות הרצאות מרתקות על הסוגיות המורכבות ביותר שעל הדיינים להתמודד איתן".

 

"הציעו לי להיות שופט בבג"ץ"

לפני עשרים שנה הניח הרב ערוסי את היסודות למרכז "הליכות עם ישראל", הממוקם סמוך לבקו"ם בקריית אונו. "במתחם יש בית כנסת גדול, אולם השתלמויות ושלוש לשכות של בתי דין הכוללות אולמות גדולים וחדרי מזכירות", מספר הרב. "ישנם למעלה מ-400 בעלי כושר לדיינות בישראל. החזון שלי הוא להכשיר אותם בכל הסוגיות ההלכתיות הקשורות לדיני ממונות, וכך הם ידונו הרכב אחרי הרכב באולמות הללו. בדרך זו נתחרה עם המערכת המשפטית הקיימת, וכך נשפיע על הזהות היהודית של מדינת ישראל".

מיזם בתי הדין שלך אינו סוג של התחרות במערכת הרבנות הראשית?

"קודם כל אני חבר במועצת הרבנות הראשית כבר חמש קדנציות", מציין הרב. "שנית, עליך לדעת כי המועצות הדתיות אינן מפעילות בתי דין לממונות אלא אך ורק בתי דין אזוריים המוסמכים לדון בדיני אישות. לצערנו, בג"ץ שלל מבתי הדין האזוריים את הסמכות לדון בדיני ממונות, אבל גם כאשר יחזירו להם את הסמכות הזו, אחוזים גדולים יעדיפו להגיע לבית דין 'הליכות עם ישראל', גם מבחינת זמינות התורים וגם מכיוון שמדובר בבית דין לממונות בלבד. המיזם שלנו משלים את הרבנות הראשית לישראל".

ולא תהיה לבג"ץ אפשרות למנוע את הפעילות שלכם?

"אנחנו פועלים מכוח חוק הבוררות. לפי חוק זה, כל אזרח רשאי לעסוק בבוררות. בגלל שהממשלה הנוכחית הינה ממשלה ימנית, החלום שלי להפוך את המיזם שלנו למיזם ממלכתי, בשיתוף פעולה עם כלל גופי האכיפה ועם הרשות השיפוטית".

איך לדעתך בג"ץ ומערכת המשפט הישראלית יקבלו את המיזם?

"ככל שבתי הדין הללו יהפכו למציאות קיימת, לפיה אחוזים גדולים ממדינת ישראל מגיעים להתדיין בהם, גם שופטי בג"ץ יבינו כי המערכת המשפטית שלנו נחוצה והכרחית וכי עליהם לקבל אותה. אגיד לך יותר מזה: כבר עכשיו חלק גדול מהמערכת החלה להפנות אלינו תיקים, ומגיעים אלינו גם עורכי דין לא דתיים".

זה לא מפריע להם שאתם דנים על פי דיני התורה?

"האמת שבהתחלה זה מבהיל אותם כי הם רגילים להליכים של בתי משפט בהם הכל מתנהל אחרת לגמרי", מספר הרב ערוסי. "אבל אני מנחה את הדיינים לכתוב פסק דין מקצועי ברמה גבוהה, ורק לאחר מכן להציג בו את ההכרעה התורנית. כאשר עורכי הדין הללו מבחינים במקצועיות של פסק הדין ובצורה הסדורה שלו – זה מרגיע אותם".

זו בעצם מהפכת "הכל שפיט" בגרסה התורנית...

(צוחק) "נכון, אבל לא בדין הפלילי אלא בדין האזרחי. הסמכות היחידה שמורשית לדון בדינים הפליליים ובדיני העונשין זוהי מדינת ישראל בלבד".

אפרופו "הכל שפיט", יצא לך להיפגש עם אהרון ברק?

"הייתי סטודנט של ברק בתקופת הלימודים שלי באוניברסיטת בר אילן. לימים, כאשר חנן פורת ז"ל כיהן בתפקיד יו"ר ועדת חוקה, הוא הציע לי לכהן בתפקיד שופט בבית המשפט העליון", חושף הרב. "אבל לי הייתה דרישה שברק יסכים לפצל בין היותו בית משפט גדול לערעורים ובין הסמכות שלקח לעצמו לדון בדיני חוקה. חשבתי, ואני חושב עד היום, כי כאשר דנים בדיני האומה – צריכים לשלב בדיונים הללו דמויות ציבוריות מגוונות מרחבי הארץ. כאשר ברק שמע את זה, ההצעה של חנן פורת נדחתה".

אתה מצטער על זה?

"לא".

 

"יש לי חלום"

הרב ערוסי מספר כי לפי התכנון מרכז "הליכות עם ישראל" היה אמור להתחיל לפעול, אולם פתיחתו מתעכבת מסיבות טכניות: "עדיין אין טופס 4 למרכז שלנו, זאת בעקבות הבחירות המוניציפליות האחרונות בקריית אונו והחלפת השלטון המקומי בעיר. בימים אלו אני יוצר קשר עם ראש העיר הנבחרת, ומקווה לקבל את עזרתה. כמובן שיש לנו מתנגדים בקואליציה, כמו למשל סיעתו של לפיד, אבל בעזרת ה' נתגבר על כך".

המהפכה המתוכננת של מרכז "הליכות עם ישראל" איננה רק בפן המשפטי-תורני. "אל תשכח את עמך בית ישראל, שכדי לחבר אותם לדיני התנ"ך עלינו לחבר אותם לכך רגשית", טוען הרב. "עלינו לקרב את כל חלקי העם באמצעות פעילויות מגוונות, כמו למשל עריכת חוגים ציבוריים על מורשת העדות ושלל חוויות שיחברו אותם למסורת ישראל".

לסיום, מה החלום שלך?

"החלום שלי למעשה זו התפילה שאנו מתפללים מידי יום: 'השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה'. אני מחכה ליום בו מרכז 'הליכות עם ישראל' ייפתח, ויתחילו לפעול בו שלושה בתי דין לממונות עם עשרות הרכבים. רק כך מערכת המשפט של מדינת ישראל תחזור לדיני התנ"ך. זו תהיה הִתחרות בבג"ץ".

"ויש לי חלום נוסף", מגלה הרב ערוסי. "אני רוצה לייסד מוזיאון לתנ"ך, באמצעותו נמשוך את כל סוגי הקהלים המגוונים אל היהדות. במוזיאון המשוכלל הזה יוצגו יצירות אומנותיות הקשורות לתנ"ך, ויתקיימו בו הרצאות מרתקות וחווייתיות. בעזרת ה', זה יקרה בקרוב".

תגיות:שופטבג"ץדיני התורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה