חדשות בארץ

קרב בלימה במועצת הביטחון: ישראל תנסה למנוע הכרה במדינה פלסטינית

המועצה תתכנס היום לדיון, בסיומו היא תקבע האם להעניק לפלסטינים חברות מלאה באו"ם. שמונה מדינות החברות במועצה, מתוך 15, תומכות בהצעה, וחסר קול נוסף. ישראל תנסה למנוע זאת

מועצת הביטחון של האו’’ם (צילום: shutterstock)מועצת הביטחון של האו’’ם (צילום: shutterstock)
אא

מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס הערב (חמישי) לדון בבקשה הפלסטינית להצטרף כחברה מלאה באו"ם, ואם רוב המדינות החברות במועצה, 15 במספר, יצביעו בעד הבקשה, המשמעות היא הכרה למעשה במדינה פלסטינית.

שמונה מדינות, מתוך ה-15 החברות במועצה, הודיעו שיתמכו בבקשה הפלסטינית. מדובר ברוסיה, סין, מלטה, סלובניה, אלג'יריה, סיירה לאון, מוזמביק וגויאנה. על פי התקנה, המועצה חייבת רוב של תשע מדינות כדי שהחלטה תעבור. משמע: חסרה תמיכה של מדינה נוספת.

ישראל וארה"ב הודיעו כי הן מתנגדות להצעה, אך ישראל אינה חברה במועצת הביטחון. לכן, בישראל פועלים כרגע מול שש מדינות נוספות, החברות במועצה, כדי לשכנען להצביע נגד ההצעה. המדינות שטרם הודיעו כיצד יצביעו הן: בריטניה, יפן, דרום קוריאה, צרפת, שווייץ ואקוודור. בישראל מצפים מהן להצביע נגד, ותולים תקווה כי במידה וההצעה בכל זאת תאושר, ארה"ב תטיל וטו.

בדיון ישתתפו בין היתר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן ושר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן.

התקשורת בארה"ב דיווחה כי המדינות שבעד ההצעה סבורות כי הפלסטינים עומדים בכל הקריטריונים לקבלה לאו"ם. הן ציינו כי ישנה הכרה של 140 מדינות במדינה פלסטינית.

ארה"ב טענה מנגד כי הפלסטינים אינם עומדים בקריטריונים לקבלה לאו"ם לאור המצב בשטח, ועל כן אין צורך למהר ולעשות זאת. הטענה היא שהבקשה הפלסטינית מוקדמת מדי ומבהירה כי הקמת מדינה פלסטינית יכולה לקרות אך ורק כתוצאה ממשא ומתן.

יש לציין כי לאחר שתתקבל החלטה במועצת הביטחון, ואם ההצעה אתושר, הנושא צריך לעבור לעצרת הכללית. ישראל מנהלת כעת "קרב בלימה" ומשרד החוץ, יחד משלחת ישראל באו"ם, העלו טיעון לפיו ועדה קודמת מטעם האו"ם קבעה "שלא קיימת הסכמה בקרב חברות מועצת הביטחון בסוגיה, שכן הפלסטינים לא עמדו בקריטריונים של שלטון אפקטיבי, מדינה שוחרת שלום והימנעות משימוש בכוח".

בישראל טוענים כי העלאת ההחלטה להצבעה, תוך התעלמות ממסקנות הוועדה, מוכיחה מעל לכל ספק שמדובר בצעד פוליטי בעיקרו שלא יקדם את הפלסטינים, ושמטרת המהלך היא בעיקר להביך את ארה"ב. עוד טוענת ישראל כי פתרון מדיני לסכסוך הישראלי-פלסטיני יושג אך ורק במשא ומתן ישיר בין הצדדים ושאסור לסטות מעיקרון זה.

לקראת ההצבעה הצפויה במועצת הביטחון, שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן אמר כי "מועצת הביטחון, שלא גינתה עד היום את טבח 7 באוקטובר ולא הקדישה אפילו דיון אחד כדי לדון בשחרור החטופים ולקדם החלטות שיפעילו לחץ על החמאס לשחררם - משקיעה את זמנה בקידום הקמת מדינת טרור פלסטינית, בעיתוי שמהווה פרס ענק לטרור".

לדברי ארדן, "כל מדינה שתצביע בעד הבקשה הפלסטינית תוכיח שלנגד עיניה רק שיקולים פוליטיים זרים ולא שום שיקול ביטחוני או מוסרי. אם מועצת הבטחון תחליט להמליץ על חברות מלאה לרשות הפלסטינית, שמסיתה ומממנת טרור ואין לה כלל שליטה בשטחה - היא ראויה להיקרא 'מועצת הטרור' של האו״ם ולא 'מועצת הבטחון'".

תגיות:מדינה פלסטיניתמועצת הביטחון של האו"ם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה