חדשות בעולם

רב הקהילה היהודית במדינה הזאת מודאג: "גל של אנטישמיות שלא ראינו כמוהו"

מי שמשמש כרבה של הקהילה היהודית באוסלו שבנורבגיה, הרב יואב מלכיאור, מספר על שינוי לרעה במדינה: "יהודים רבים מתלבטים אם להישאר. הסיבה לעלות לישראל לא צריכה להיות בגלל אנטישמיות, אלא מתוך חיבור לעם ישראל והרצון לחיות בארץ ישראל"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נורבגיה הייתה בעבר ביחסי ידידות עם ישראל, אלא שמאז שהחלה המלחמה, היא תפסה צד, והיחסים בין המדינות במשבר דיפלומטי. רבה של הקהילה היהודית באוסלו, הרב יואב מלכיאור, מספר כי הוא לא חווה אנטישמיות ברמה כזאת במדינה בעבר, ומוסיף כי היא חזרה לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה.

"לצערי, המצב מדאיג מאוד. יש גל של אנטישמיות שלא ראינו כמוהו", אמר בריאיון לאולפן ynet. "הזהרנו על כך בקהילה היהודית כמה שבועות אחרי המתקפה. לא ראינו גל כזה מאז מלחמת העולם השנייה, גל כזה אגרסיבי של אנטישמיות – גם ברמה של מה שנאמר בתקשורת".

"זה מתבטא בדברים שאנשים אומרים גם נגד ישראל, גם נגד ציוניים וגם נגד יהודים, שלא אמרו בעבר, דבר שלא היה מתקבל בשיח הציבורי ללא תגובה קשה מאוד", הוסיף.

"היו מקרים מסוימים של אלימות נגד יהודים, גם בבתים שלהם וגם ברחוב. אותם אנשים טוענים שהם לא נגד יהודים, כי יש יהודים שמגנים את ישראל. זה כאילו האליבי של התנועה האנטי-ישראלית, להגיד שהיא לא אנטישמית. אנחנו בקהילה היהודית טוענים שזה אנטישמי, כי אנחנו רואים את ההגזמה הפרועה במה שאנשים מרשים לעצמם להגיד, את הרמה של השנאה שיש בשיח. לכן אנחנו טוענים שזה אנטישמי.

"ליהודים לא מסוכן להסתובב בנורבגיה. נורבגיה היא אחד המקומות הבטוחים ליהודים. האנשים, חוץ ממקרים ספציפיים מאוד, לא אלימים כלפי יהודים. בנורבגיה טוענים שהם רוצים תמיד להיות בשיח עם כולם. הממשלה בנורבגיה כן הגדירה, ראש הממשלה אמר שחמאס הוא ארגון טרור. אך הוא לא הכניס אותם לרשימת ארגוני הטרור שאסור להיות איתם בקשר". לדבריו, בנורבגיה טוענים כי בשל חוסר התיוג של חמאס כארגון טרור אפשר להיות איתו בקשר, בין השאר למען שחרור חטופים".

כיום חיים בנורבגיה כ-2000 יהודים, אך לדבריו חלקם שוקל לעזוב את המדינה ולעלות לישראל. הוא סיפר בראיון כי "יש הרבה מאוד חברים בקהילה היהודית שאומרים בפירוש שהם מתלבטים אם הם רוצים להישאר לגור בנורבגיה, אחרי התקופה האחרונה. אני חושב שהסיבה לעלות לארץ לא צריכה להיות בגלל אנטישמיות, אלא מתוך ציונות ומתוך חיבור לעם ישראל והרצון לחיות בארץ ישראל, ולזה אנחנו מחנכים".

על ההגירה של המוסלמים לנורבגיה אמר: "השינוי הדמוגרפי באמת משפיע. במקרה הספציפי הזה יש הרבה יותר שנאה למדינת ישראל, ובמידה רבה גם אנטישמיות, בקרב האוכלוסייה המוסלמית. חשוב להגיד שאנחנו גם נמצאים בשיח עם מוסלמים שרוצים לבנות עתיד אחר למוסלמים וגם ליהודים באירופה, ומעוניינים בשיח אחר גם לגבי מדינת ישראל. אך לצערי הקולות האלה הם מינוריים יותר בחודשים האחרונים".

תגיות:נורבגיהאנטישמיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה