הדרכה למתחזקים

"איזה עצבים, אתה חייב לשמוע": איך אפשר להתאפק ולהימנע מלשון הרע? 7 טיפים מנצחים

עוון לשון הרע נחשב חמור ביותר, ורבות נכתב על כך על ידי חז"ל. כיצד ניתן לשמור על עצמנו מדיבורי רכילות אסורים? קיבצנו לכם מספר עצות שיסייעו לכם להישמר מלשון הרע

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. עצה טובה לצמצום דיבורי לשון הרע, היא לקבל קבלה קטנה וחלקית בלשון הרע, וללכת איתה עד הסוף, כגון: לא לדבר לשון הרע עם מישהו מסוים / על מישהו מסוים / בטלפון הנייד / בשעה מסוימת.

2. יש להרגיל את עצמנו שלא לדבר על אנשים, אף דיבורים בטלים שאינם שליליים, משום שדרכה של שיחה להתגלגל ולהגיע שלא בכוונה להערה שלילית מצד אחד המשתתפים בשיחה. בדרך זו נינצל מדברי לשון הרע. ומה ניתן לעשות כאשר בנסיבות מסוימות הכרחי לדבר אודות מישהו? ה'חפץ חיים' משיב לשאלה זו בספרו 'שמירת הלשון': "ואם לפעמים יהיה מוכרח לדבר אודות מי, יהיה בתכלית הקיצור, ולא יאריך את דיבורו בזה, כדי שלא יבוא לידי איסור".

3. בכדי להימנע מקריאת דברי לשון הרע ורכילות יש להימנע מחשיפה לאתרים וכלי מדיה המפרסמים תכנים האסורים על פי ההלכה, כגון דברי לשון הרע ורכילות, ולמצוא אלטרנטיבות כשרות, כמו לדוגמא... "הידברות".

4. נפוץ הדבר כי בשיחה מרובת משתתפים עולים מפעם לפעם דיבורי לשון הרע, ובפרט בקרב אנשים שאינם נזהרים בלשונם. ולכן יש להימנע עד כמה שניתן מנוכחות בקרב אנשים שידועים שאינם נזהרים מלשון הרע. העדיפו להיות בחברת אנשים שידועים בדיבורים טובים וחיוביים.

הרב חיים זאיד ודורון ביטון במפגשים מרתקים, והפעם - לשון הרע. צפו:

5. התפללו על זה, ובקשו עזרה משמים. הבקשה על שמירה מלשון הרע מטמיעה בנו מודעות עצמית לנושא ומסייעת לנו להימנע מכך, וכמובן שולחת לנו גם כוחות ועזרה משמים.

להלן תפילה להינצל מדיבורי לשון הרע:

"ריבונו של עולם, יהי רצון מלפניך, א-ל רחום וחנון, שתזכני היום ובכל יום, לשמור פי ולשוני מלשון הרע ורכילות ומקבלתם. ואזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם, וכל שכן מלהתרעם על מידותיו של הקדוש ברוך הוא. ואזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאוה, אונאת דברים, הלבנת פנים, וכל דברים אסורים. וזכני שלא לדבר כי אם דבר הצריך לענייני גופי או נפשי, ושיהיו כל מעשי ודבורי לשם שמים".

"אנא א-ל רחום וחנון, זכני היום ובכל יום, לשמור אזני משמיעה ומקריאה של דברים שלא כרצונך, דהיינו, דברי לשון הרע ורכילות, דברי מחלוקת, דברי נבלה, דברי כפירה ומינות, וכל שאר דברים אסורים ודברים בטלים. וכל הדברים ששמעתי ושקראתי שלא כרצונך, עזרני נא שיהיו נשכחים ממני לגמרי. וזכני שאפילו בשוגג ושלא במתכון ואפילו על ידי אונס, לא אשמע ולא אקרא דבר שאינו הגון. ותהיינה אזני ועיני מקודשות, לא שומעות ולא רואות כי אם דבר מצוה".

6. האתגר להימנע מלשון הרע הוא קשה במיוחד כאשר חווים פגיעה ממישהו או כעס על מישהו. הדרך להתגבר על הקושי היא לשכך את עוצמת הרגש שאנו מרגישים, וזה קורה על ידי שדנים לכף זכות את השני ומחפשים איזושהי הצדקה להתנהגות השני. אנחנו לא חייבים להסכים עם ההתנהגות, צורת החיים או ההנהגה של האחר, למרות ההצדקה שמצאנו, אבל אותו "תירוץ" עוזר לנו לדון אותו לכף זכות, להכיל אותו ולהבין אותו קצת יותר, ומכאן עוזר לנו להימנע מלשון הרע.

7. לימוד הלכות לשון הרע ברמה יום-יומית עוזר לפתח את המודעות לדיבורי הלשון ולהימנע מהם, וכן לימוד ההלכות הכרחי על מנת לדעת מה מותר לומר ומה אסור. לכן מומלץ ללמוד ולשנן בכל יום 1-2 הלכות לשון הרע. לרכישת מספריו של ה'חפץ חיים' לחצו כאן.

 

האתגר השבועי

רכשו את הספר "נצור לשונך – מדריך להלכות לשון הרע", הכתוב בשפה קלה ומלווה בדוגמאות, ולמדו כל יום הלכה אחת ממנו. לרכישת הספר "נצור לשונך" בהידברות שופס הקליקו כאן.

אופציה חלופית, למחזיקי סמארטפון, היא להצטרף לקבוצת וואטסאפ של 2 הלכות לשון הרע ביום.

איך מגדלים ילדים שמקפידים על לשון הרע מגיל צעיר? סיפור מדהים ומחזק מהרב חיים זאיד:

"אדם שחוסם את פיו מלדבר לשון הרע רואה הצלחה גדולה": הרב יגאל כהן מבהיר מהי החומרה שיש בדיבורי לשון הרע, וכיצד אפשר להימנע מלשון הרע. צפו:

קראו גם:

המדריך למתחזק: לשון הרע – מה כל כך בעייתי לומר כמה משפטים על אחרים בשיחות פרטיות?

תגיות:לשון הרעהדרכה למתחזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה