חדשות בארץ

על חודו של קול: בג"ץ פסל את החוק לצמצום עילת הסבירות

לראשונה בתולדות המדינה, החליטו שופטי בג"ץ להתערב בחקיקת חוק יסוד. ההחלטה לפסול את החוק לצמצום עילת הסבירות התקבלה ברוב דחוק של 8 שופטים מול 7

  • כ' טבת התשפ"ד
(צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)(צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
אא

דרמה משפטית-פוליטית: בג"ץ פרסם הערב (שני) את החלטתו לפסול את החוק לצמצום עילת הסבירות. ההחלטה התקבלה על חודו של קול - ברוב של 8 שופטים מול 7. זו הפעם הראשונה מקום המדינה שבג"ץ מחליט להתערב בחקיקת חוק יסוד.

בפסק הדין קבע בית המשפט העליון בדעת רוב, של 12 מתוך 15 שופטים (הנשיאה בדימוס אסתר חיות, ממלא מקום הנשיא עוזי פוגלמן, השופטת בדימוס ענת ברון והשופטים יצחק עמית, דפנה ברק-ארז, יעל וילנר, עופר גרוסקופף, אלכס שטיין, גילה כנפי-שטייניץ, חאלד כבוב, יחיאל כשר ורות רונן), כי נתונה לו הסמכות לקיים ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד ולהתערב במקרים חריגים וקיצוניים שבהם הכנסת חרגה מסמכותה המכוננת.

השופטים נעם סולברג ודוד מינץ חלקו על עמדת הרוב בכל הנוגע לסמכות העקרונית של בית המשפט לקיים ביקורת שיפוטית על חוקי היסוד, ואף על סמכותו להכריע בשאלה זו, וציינו כי אין מקור סמכות המאפשר לקיים ביקורת כזו. לגישתם, אף בהתעלם מבעיית סמכותו של בית המשפט, התיקון מצוי מרחק רב מאותה מגבלה צרה שחלה לשיטת שופטי הרוב על סמכותה המכוננת של הכנסת. השופט אלרון חלק אף הוא על עמדת הרוב וציין כי גם אם היה נכון לאמץ חריג צר שיאפשר התערבות בחוקי היסוד במקרים קיצוניים של פגיעה בזכויות היסוד של הפרט, ממילא הטענות בעניין תיקון מספר 3 אינן בשלות להכרעה שכן טרם נוצקה פרשנות לתיקון וטרם התבררו גבולותיו, ומשכך לא ניתן להניח כי השלכותיו תהיינה חמורות כפי שנטען.

בית המשפט הוסיף וקבע בדעת רוב, של 8 שופטים מול 7, כי יש להכריז על בטלותו של תיקון מספר 3 לחוק יסוד השפיטה, אשר שלל באופן גורף את הביקורת השיפוטית על סבירות החלטות הממשלה, ראש הממשלה והשרים. זאת, לטענתם, בשל הפגיעה החמורה וחסרת התקדים במאפיינים הגרעיניים של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית. שופטי המיעוט טענו כי למרות הקשיים שהחוק מעורר, הוא אינו פוגע במאפייניה הדמוקרטיים של המדינה.

השופטים שתמכו בפסילת החוק הם: הנשיאה בדימוס חיות, ממלא מקום הנשיא פוגלמן, והשופטים עמית, ברק-ארז, ברון (בדימוס), גרוסקופף, כבוב ורונן. לפסילת החוק התנגדו השופטים סולברג, אלרון, שטיין, וילנר, מינץ, כשר וכנפי-שטייניץ.

 

תגובות חריפות בימין: "ניתוק מוחלט מרוח העם"

בימין הגיבו בחריפות על פסק הדין. בליכוד אמרו כי "מצער שבית המשפט העליון בחר להביא פסק דין בלב המחלוקת החברתית בישראל דווקא כשחיילי צה"ל מימין ומשמאל נלחמים ומסכנים את חייהם במערכה. החלטת בית המשפט מנוגדת לרצון העם באחדות במיוחד בזמן המלחמה".

שר המשפטים יריב לוין מתח ביקורת על בג"ץ: "החלטת שופטי בית המשפט העליון לפרסם את פסק הדין תוך כדי מלחמה היא ההיפך מרוח האחדות הנדרשת בימים אלה להצלחת לוחמינו בחזית. השופטים למעשה לוקחים לידיהם בפסק הדין את כל הסמכויות, אשר במשטר דמוקרטי מתחלקות באופן מאוזן בין שלוש רשויות השלטון".

"מצב, בו אי אפשר לחוקק אפילו חוק יסוד או לקבל החלטה כלשהי בכנסת ובממשלה שלא בהסכמת שופטי העליון, לוקח ממיליוני אזרחים את קולם ואת הזכות הבסיסית להיות שותפים באופן שווה בקבלת הההחלטות. פסק הדין, שאין דומה לו באף דמוקרטיה מערבית, לא ירפה את ידינו. כשהמערכה נמשכת בחזיתות השונות, נמשיך לנהוג באיפוק ובאחריות".

שר החינוך יואב קיש מסר: "עצם קיום דיון בנוגע לפסילת חוק יסוד על ידי בג"ץ מהווה פגיעה בדמוקרטיה. קבלת ההחלטה לפסול את חוק היסוד, כאשר שתיים מהשופטות כבר פרשו מכס השיפוט וכאשר מדינת ישראל נמצאת במלחמה, הינה פגיעה בערכי הבסיס של הדמוקרטיה הישראלית. מצער מאוד שבזמן שכל מדינת ישראל מאוחדת סביב המלחמה, שלום חיילינו והכרעת החמאס, בוחר בג"ץ לפרסם פסק דין כה שנוי במחלוקת".

שר התפוצות והשוויון החברתי, עמיחי שיקלי, אמר: "בשעה שלוחמינו מחרפים נפשם בחזית ומגלים לכידות ואחדות, מפגינה נשיאת העליון ניתוק מוחלט מרוח העם, חוסר אחריות ואפס ממלכתיות. ‏נתקן אחרי הניצחון".

שר התקשורת שלמה קרעי תקף בחריפות: "באיבחת חרב, שיסף בג"ץ את הענף עליו נשענה המהפכה החוקתית של ברק בשלושים השנים האחרונות. חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ופסקי הדין שהסתמכו עליו בטלים ומבוטלים מעיקרם, מכיוון שלא עבר ברוב מיוחד ומיוחס. מלחמת שלושים השנה הגיעה אל קיצה. אוסף המילים והמשפטים בפסק הדין הזה הוא אבן הפינה של בית המשפט לעניינים חוקתיים שנקים בעזרת השם בהקדם האפשרי".

"בזמן שכולנו בחרנו לשים כרגע את המחלוקות בצד על מנת להתאחד ולהוביל את מדינת ישראל לניצחון מוחלט על אויבינו, שופטי בג"ץ מתעקשים להוכיח לנו שוב עד כמה הם מנותקים מהעם ולא מייצגים את רובו. את חיות וחבריה מעניין רק דבר אחד, והוא ביצור יסודות האריסטוקרטיה המשפטית של בג"ץ. כדי ששמה יהיה חתום על המהפכה החוקתית החדשה של בג"ץ, אצה רצה הגברת והוציאה פסק דין שנוי במחלוקת ציבורית עמוקה, בו בזמן שלוחמים רבים המחרפים את נפשם במלחמה על מולדתנו מתנגדים לשינוי המשטרי המסוכן הנמצא בבסיסו. לציבור הישראלי מגיעה מערכת משפט שרואה ומרגישה אותו, ולא כזו הצופה בו אדישה ומנותקת ממגדל השן".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, אמר: "בזמן שמדי יום לוחמינו מוסרים נפשם למען עם ישראל בעזה, החליטו שופטי בג"ץ להחליש את רוחם ולפגוע בהם בראש ובראשונה. פסק הדין של בג"ץ אינו חוקי, וכולל ביטול חוק יסוד באופן תקדימי, בהיעדר מקור לסמכות חוקית, תוך ניגוד עניינים של השופטים. מדובר באירוע מסוכן, אנטי דמוקרטי - ובשעה זו, מעל הכל, בפסק דין שפוגע במאמץ המלחמתי של ישראל מול אויביה".

בהודעה מטעם תנועת ש"ס נמסר: "פסיקת בג"ץ התקדימית, הפוסלת לראשונה חוק יסוד של הכנסת, על חודו של קול, הוא אירוע מצער וקשה, הממשיך לכרסם תחת עקרון הפרדת הרשויות, פוגע במעמדה של הכנסת ובאימון הציבור במערכת המשפט. פסיקה כזו בעיצומה של מלחמה קשה, כאשר הלכידות והאחדות בעם חיונית יותר מאי פעם, מחלישה את המאמץ המלחמתי ומשיבה את הקרע בעם שחווינו לפני ה-7 באוקטובר".

"שס מצרה על כך שהיוזמה של יו"ר התנועה הרב אריה דרעי לדחות את פרסום פסק הדין במספר חודשים לא התקבלה, ובית המשפט נחפז לפרסם את ההחלטה. למרות זאת, ש"ס קוראת לכלל הציבור לשמור על האחדות בפרט בעת שחיילינו מחרפים את נפשם בשדה הקרב".

תגיות:בג"ץעילת הסבירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה