פיתוח האישיות

מה חשוב כל כך בחשיבה חיובית?

איך חושבים באופן חיובי בפועל ולא רק באופן תיאורטי, ולמה חדשות עצובות "מוכרות" יותר?

(איור: shutterstock)(איור: shutterstock)
אא

חשוב להבין, כי החשיבה החיובית משפיעה עלינו הרבה יותר מאשר בכך שהיא משפרת את מצב הרוח שלנו וגורמת לנו להיות פרודוקטיביים יותר. חשיבה חיובית משפיעה עלינו באינספור תחומים במהלך חיינו, עד כדי כך שמחקרים מעידים כי בכוחה לשפר את תוחלת החיים! על פי אותם מחקרים, אנשים אופטימיים, שמתאפיינים בחשיבה חיובית – חיים בממוצע שמונה שנים יותר מאשר אנשים פסימיים, שרואים את העולם בצבעים קודרים!

ההסבר לכך פשוט: אנשים בעלי חשיבה חיובית, חווים פחות מצבי לחץ ודחק, ומרגישים פחות מתח בחיי היום יום שלהם. גם כאשר הם מתמודדים עם בעיה או קושי, הם יוצאים מנקודת הנחה שלבעיה שלהם יש פתרון, ועליהם מוטל רק לגלות אותו. אנשים בעלי חשיבה חיובית, הינם בעלי רצון חיים גבוה יותר, ומשום כך – הם יעשו יותר כדי לשמור על בריאותם. כאשר הם נקלעים למצב רפואי קשה – הם יהיו קשובים יותר לעצותיו של הרופא, משום שהם מאמינים שלבעיה שלהם יש פתרון, ולכן הם קשובים לפתרונות שהרפואה יכולה להציע להם.

לעומתם, אנשים פסימיים, בעלי חשיבה שלילית – יחוו בחייהם הרבה יותר מצבים של חוסר אונים ויאוש, וממילא, המתח יהיה בן לווייתם הקבוע. נקודת המוצא שלהם הינה, ש'בעיה' מהוה מצב של חסר תקנה, ומשום כך – הם יהיו עסוקים בעיקר במחשבה על עומק הבעיה אליה נקלעו, תוך שהם מקדישים תשומת לב מועטה, אם בכלל, לדרכים שבהן ניתן להיחלץ ממנה. משום כך, הם יהיו מדוכדכים יותר, ומטבע הדברים יקדישו פחות מחשבה לשיפור אורח החיים שלהם, וכאשר יקלעו לבעיה רפואית – יתקשו להאמין כי ביכולתם להביא לשיפור המצב, מה שיפגע במידת שיתוף הפעולה שלהם עם גורמים שעשויים להקל עליהם ואפילו להביא לפתרון מוחלט של הבעיה.

חשיבה חיובית, אפוא, אינה רק גישה תיאורטית לחיים. חשיבה חיובית, הינה סגנון חיים, שמקדם את האדם ומוביל אותו לתוצאות טובות יותר בכל תחום בו יבחר לעסוק! חשיבה חיובית הנה, למעשה, נבואה שמגשימה את עצמה: כשאדם מצפה להצליח בחיים – סביר להניח שהוא יתאמץ וישקיע יותר מאשר רעהו, שניגש לעשיה מתוך הנחה מוקדמת שההצלחה ממנו והלאה... אנשים בעלי חשיבה חיובית יכולים לעבוד במשך שעות ארוכות יותר, להיות ממוקדים יותר בעבודתם, ולהרוויח יותר – לעומת אחרים המתאפיינים בחשיבה שלילית.

משום כך, אדם שנוסע במהירות מופרזת בכביש, או ממשיך לעשן על אף שהוא מודע לסכנות הבריאותיות המשמעותיות שהוא חושף את עצמו אליהן – אינו אדם בעל "חשיבה חיובית"... האמירה: ''יהיה בסדר" אינה מצביעה בהכרח על אופטימיות, אלא לפעמים על נאיביות. על העדר חשיבה או על התכחשות. אף אחת מהאפשרויות הללו לא תקדם את האדם בחייו, ובדרך כלל היא תשיג את התוצאה ההפוכה בדיוק.

 

טרדות היום יום

אחד הגורמים הבולטים שעלולים להשפיע על החשיבה שלנו, ולגרום לנו לאמץ חשיבה שלילית – הינו: טרדות היום יום. אנו לא צריכים שיקרה אסון רציני בחיים שלנו... מספיק שישנם יותר מדי ויכוחים או אי הסכמות, פקקי תנועה, עומס בעבודה וכדומה – וכבר, עצם ההצטברות של כמה וכמה קשיים מעין אלו במהלך תקופת זמן של חודשיים ברצף, עלולה לגרום בהדרגתיות למוח שלנו להתחיל לפרש את המציאות כמציאות שלילית יותר מכפי שהיא באמת.

לכן, כשאנו מתחילים לחוש ששגרת החיים קשה ומכבידה עלינו, חשוב למצוא זמן בתוך שגרת החיים – בכדי לקחת הפסקה ולעסוק בתחביבים שלנו, בחברים שלנו, במשפחה שלנו, או בכל מקור אחר שיכול לספק לנו אנרגיה רגשית. ככל שנצליח לתחזק את מקורות האנרגיה שלנו יותר, כך נמנע מעצמנו לשקוע בטרדות היום יום ולהיסחף לראיה שלילית של המציאות.

 

כיצד נחלצים מחשיבה שלילית?

כלי נהדר, שעשוי לסייע לנו לצאת מתוך המעגל של חשיבה שלילית – הינו: לעודד אחרים. אם נקפיד לפחות פעם ביום לעודד מישהו אחר, לומר מילה טובה, להכיר טובה וכיוצ"ב – נוכל כבר אחרי שבועיים שלשה להיווכח כיצד המח שלנו מתחיל לחפש ממדים חיוביים יותר במציאות.

ועוד כלי מצוין, שמתאים בעיקר לאמיצים שבינינו... למשך שבוע שלם ברציפות, יש לשים לב למה שמתחולל במחשבותינו, ולא לאפשר לעצמנו אפילו פעם אחת לחשוב מחשבה שלילית – יהיה מה שיהיה. שבוע שלם שבו אנו מזהים מיד כל מחשבה שלילית שעולה במחשבתנו, ומיד מוצאים את הצד החיובי שבסיטואציה. מעין "דיאטה" ממחשבות שליליות. לאחר שבוע בלבד – נוכל כבר לראות תוצאות נהדרות!

חשוב לזכור שאנו חיים בחברה שבנויה ומכוונת לחשוב באופן שלילי יותר מאשר באופן חיובי. המדיה, התקשורת – הינה ממעצבי סגנון החשיבה הבולטים ביותר שישנם, והיא מתמקדת בצדדים השליליים של המציאות.

נסו לתאר לעצמכם שאתם עוברים ליד דוכן העיתונים, ומבחינים בעיתון שבעמוד השער שלו מתנוססת תמונה פסטורלית של עצים ירוקים ושמש זורחת, כאשר הכותרת הראשית עוסקת בכל הטוב שעומד לקרות בשבוע הקרוב... האם תקנו את העיתון? סביר להניח שלא...

לעומת זאת, אם בשער העיתון נראה טילים בין יבשתיים, והכותרת הראשית תעסוק במלחמה שעומדת בפתח – סביר להניח שכל מי שיראה את העיתון ימהר לקנות אותו. לא רק מתוך סקרנות, אלא מתוך אשליה שידיעת הסיכונים תאפשר לנו להתגונן מפניהם באופן טוב יותר. כלומר: חדשות שליליות – "מוכרות" הרבה יותר מאשר חדשות רגועות ונעימות, ומשום כך, התקשורת מתמקדת בניסיון להביא כמה שיותר כותרות שליליות, מה שגורם לחברה להיות שלילית יותר ולאמץ תפיסה שלילית של המציאות.

נשים לב: אפילו כאשר מבקשים למכור לנו חופשה, לדוגמה, השיווק מתחיל בהעצמת הבעיה. כלומר: קודם כל ייעשה ניסיון להסביר לנו כמה קשה לנו בבית, כמה קשים הם חיי היום יום, כמה אנו שחוקים מהשגרה, וכן הלאה, ולאחר שנחוש את התחושות השליליות הללו – ניתן יהיה בקלות רבה יחסית למכור לנו את ה"תרופה" לבעיה, שאולי כלל לא קיימת במציאות... כלומר: החשיבה השלילית מהוה כלי לקידום מכירות, ונעשה בה שימוש בכל תחום מתחומי חיינו. זה המקום שלנו לתת את הכיוון ההפוך – ולהתמיד בחשיבה חיובית ככל הניתן.

תגיות:פיתוח האישיותחשיבה חיובית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה