הורים וילדים

לצאת מהבלגן: איך לעזור באמת לילדים עם קשיי סדר וארגון?

עם אבחון או בלי, הילקוט המבולגן, הנעליים הנעלמות והקשיים לצאת בזמן מעידים על קשיים בסדר וארגון אצל ילדיכם. האם יש לכך פתרון? מה אתם כהורים יכולים לעשות על מנת לעזור לילד עם קשיי סדר וארגון, ואיך אתם יכולים להפוך התמודדות למתנה אמיתית? קוראים לסדר

אא

בכתבה הקודמת דיברנו על הסימנים לקושי בסדר וארגון המתלווה להפרעת קשב וריכוז אצל ילדים. מסתבר שהפרעת קשב וריכוז הולכת יד ביד עם קשיי ארגון, שמהווים בעיה נפרדת ומתסכלת בפני עצמה. בין אם אתם אחרי תהליך אבחון, ובין אם אתם פשוט מבחינים בקשיים אצל הילד ורוצים לעזור – אספנו עבורכם 5 פתרונות מעשיים וקלים ליישום, על מנת להקל משמעותית על הילד המתמודד אצלכם עם סדר וארגון בכל תחומי החיים.

בחלקם אני משתמשת עבור הילד שלי (שכאמור אובחן עם קשיי סדר וארגון כחלק מהפרעת קשב), וחלקם מתאימים לנו פחות. בדקו היטב מה מתאים לכם ומה לא. אין כאן ממש נוסחת קסם, אך הפתרונות שמוצעים כאן בהחלט עובדים, היו פתוחים לשינויים תוך כדי התהליך והתאימו את אותם לאופי הילד.

 

1. השתמשו בצבעים

לילדים בעלי הפרעת קשב לרוב קל יותר להפריד ויזואלית בין חפצים שונים אם הם מקודדים לפי צבעים. אפשר לעטוף את כל המחברות והספרים של חשבון, למשל, בירוק, ואת כל ספרי ומחברות אנגלית באדום. אצלנו זה פחות עבד. לילד היה חשוב מאוד שהכל יהיה עטוף באותה עטיפה ממותגת שרכשנו בתחילת שנה. במקום זה מצאתי פתרון בדמות תיקיות ורוכסנים בצבעים שונים – אדום, כחול, אפור וכו' – כשבכל תיקייה הילד מכניס את כל מה שקשור לאותו מקצוע. כל החוברות, מחברות וכלי עזר כמו מדבקות, אביזרים למיניהם – הכל בתוך תיקייה אחת, אותה הילד שולף בשעור מבלי להתחיל לחפש את המחברת שאבדה לה במעמקי הילקוט.

2. הכינו רשימת מטלות

אם רשימת מטלות נשמעת לכם כמו דבר משעמם ולא נחוץ – אתם טועים. ילד בעל הפרעת קשב וריכוז, בפרט הסובל מקשיי התארגנות, זקוק לרשימות האלו יותר מהכל. אפשר להכין אותן בעצמכם ואפשר לרכוש רשימות מיוחדות און-ליין. הרשימות צריכות להיות פשוטות ככל האפשר, בפרט אם מדובר בילד קטן. לילד שאינו יודע עדיין לקרוא – נצייר את המטלות ברורה וצבעונית.

באתרים שונים נמכרות רשימות התארגנות מפורטות לבוקר ולערב בצורת משחק. אפשר גם להכין משחק כזה בעצמכם. ומה עבד אצלנו? לוח פלסטיק פשוט שקניתי בכמה שקלים, עליו כתובות ומצוירות משימות בוקר. לכל משימה שבוצעה, למשל צחצוח שיניים, אפשר לסמן "וי" בעזרת כפתור זז. פשוט וקל.

3. הכינו מראש

למדו את הילד להכין מדי ערב את הבגדים והתיק ליום המחרת. בהדרגה, העבירו את האחריות לילד עצמו. בנוסף, הרגילו אותו להניח את ילקוט בית הספר והמעיל במקום קבוע. אם עדיין לא יצרתם מקום ייעודי למעילים ותיקים בבית – זה הזמן.

4. תנו לו פינה

כדאי מאוד לארגן פינת עבודה שקטה עבור הילד, הכוללת שולחן וכיסא בגודל הנכון. יחד עם זאת לא בכל בית זה מתאפשר. בבתים בהם כמה ילדים חולקים חדר, אפשר לארגן שולחן כתיבה משותף להכנת שיעורי בית, ובמקביל להקצות מדפים אישיים לכל ילד. ילדים רבים מעדיפים להכין את שיעורי הבית בפינת האוכל גם אם יש בחדרם שולחן כתיבה, אך חשוב לייצר עבורם מספיק שטחי אחסון עבור החפצים האישיים וכלי הכתיבה. מדי פעם עברו יחד עם הילד על המגירות והמדפים, והשליכו מה שלא בשימוש.

5. תכננו

קבעו לוח זמנים לשיעורי בית, מטלות בית ולזמן פנאי. ככלל, ככל שתצרו שגרה מסודרת יותר עבור ילד עם קשיי התאגנות – כך תקלו עליו יותר את ההתמודדות. השתדלו להודיע מראש על פעילות חריגה צפויה, כמו ביקור אצל קרובי משפחה, או יציאה לבילוי לא שגרתי, והודיעו מספיק זמן מראש על מנת לאפשר לו להתארגן.

תגיות:חינוךסדר וארגון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה