חדשות בארץ

בג"ץ עילת הסבירות: השופטים יקיימו התייעצויות ויבדקו את הדלפת המסמך

סערה בבית המשפט העליון בעקבות הפרסום על ההחלטה הצפויה של השופטים והדלפת חלק מהטיוטות שכתבו. המערכת הפוליטית מגיבה, וברשות השופטת מציינים כי ההחלטה אינה סופית

בית המשפט העליון (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)בית המשפט העליון (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
אא

התייעצויות חירום נערכו הלילה (בין רביעי לחמישי) בבית המשפט העליון, בעקבות הפרסום אמש בחדשות 12 של טיוטת פסק הדין בנוגע לעתירה שהוגשה נגד חוק עילת הסבירות. השופטים התבקשו לזרז את כתיבת הערותיהם כדי לפרסם את פסק הדין בהקדם. בבית המשפט העליון יחלו היום בבדיקה, שנועדה בין היתר לאתר את מדליף המסמך.

דוברות הרשות השופטת מסרה כי "כתיבת פסק הדין טרם הושלמה. אנו רואים בחומרה רבה הדלפות בלתי מוסמכות ולא נתייחס לכך. פסק הדין יפורסם לאחר שתושלם כתיבתו".

בעליון נדהמו מהדלפת פסק הדין לפיו שמונה שופטים תומכים בביטול חוק היסוד, לראשונה בתולדות המדינה, לעומת שבעה מתנגדים. על פי הדיווח של עמית סגל, דעת הרוב בטיוטת פסק הדין כוללת את הנשיאה אסתר חיות והשופטים יצחק עמית, עוזי פוגלמן, עופר גרוסקופף, ענת ברון, חאלד כבוב, דפנה ברק-ארז ורות רונן. דעת המיעוט כוללת את השופטים יחיאל כשר, יוסף אלרון, נעם סולברג, יעל וילנר, אלכס שטיין, גילה כנפי-שטייניץ ודוד מינץ.

ב-ynet דווח כי ההערכה ברשות השופטת היא שלא תיפתח חקירה פלילית, אך תיתכן חקירה פנימית של שופטים וצוותים משפטיים. ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, יקבל היום החלטה אם ואיך לפתוח בבדיקה של מקור הדלפת הטיוטה.

שר המשפטים יריב לוין הגיב על פרסום הטיוטה: "בעוד שחיילינו נלחמים זה לצד זה בחזיתות השונות, ובשעה שהעם כולו כואב את אובדנם של חיים רבים, אסור לקרוע את עם ישראל במחלוקות. אזרחי ישראל מצפים מבית המשפט העליון שלא לפרסם תוך כדי מלחמה פסק דין השנוי במחלוקת אפילו בין שופטיו. מתוך אותה ציפייה ואחריות לאומית, נבחרי העם בכנסת פועלים שהליכי החקיקה יתנהלו בימים אלו בהסכמה רחבה, תוך הימנעות מדיון בנושאים השנויים במחלוקת. ראוי שבית המשפט העליון ינהג באחריות דומה ולא ייצור קרע עמוק בעם, בעת שבה כולנו משוועים לאחדות".

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, הגיב על פסק הדין המסתמן: "בימים אלה, כשחבריי ואני בכנסת מעבירים את כל החוקים בהסכמות ובקונצנזוס כדי לשמר את אחדות העם ואחדות הכוחות הלוחמים, מתן פסק דין תקדימי המשנה את עקרונות היסוד של מדינת ישראל על חודו של קול הוא מעשה חסר אחריות לאומית. אני קורא לבית המשפט העליון ולשופטיו להתעשת ולהתחבר לרוח האחדות והאחריות המפעמת בכל שדרות הציבור, ולהימנע מיצירת מחלוקת לא נדרשת בעם. אני וחבריי נמשיך ונעשה הכל כדי לוודא שלקחי ה-7/10 יופנמו ושהשינויים הנדרשים וההכרחיים במערכות השלטון כולן ובמערכת המשפט, יתבצעו על ידי נבחרי העם, בהסכמות רחבות, כיאה למדינה דמוקרטית".

שר הפנים משה ארבל הגיב: "למרות שסעיף 30 לחוק יסוד הממשלה מעולם לא קבע מגבלות על סמכויותיה של ממשלת מעבר לאחר התפזרות הכנסת, פסיקת בג"ץ קבעה חובת איפוק וריסון. אותה חובה ממש מצופה אף מכבוד הרשות השופטת בבואה להכריע בסוגיות מעוררות מחלוקת או כבדות משקל, הנשענות רק על סמך קולו של שופט לאחר שסיים את כהונתו. אין לו לבית המשפט לא ארנק ולא חרב, וכל שיש לו הוא אמון הציבור בו".

על פי הטיוטה שפורסמה, הנימוק של השופטים התומכים בביטול החוק הוא כי "חוק היסוד מהווה סטייה ניכרת מ'החוקה בהתהוות' ועל כן הוא חייב להתקבל בהסכמה רחבה ולא ברוב קואליציוני דחוק".

השופט יחיאל כשר מתח ביקורת על נוסח החוק, אך טען כי לבית המשפט אין סמכות לפסול אותו. "אין מדובר ב'מכה קלה בכנף'", כתב. "לא על עניין של מה בכך נאבקו מי שנאבקו והתנגדו מי שהתנגדו לתיקון זה. אולם, מלאכת חקיקת חוקי היסוד מצויה בסמכותה של הכנסת ולא של בית משפט זה".

כזכור, החוק לביטול עילת הסבירות אושר בכנסת בסוף חודש יולי. החוק נחקק במסגרת תיקון ל"חוק יסוד: השפיטה", והוא למעשה שולל מבית המשפט את היכולת להתערב בהחלטות של השרים שהתקבלו ב"חוסר סבירות קיצוני". ההתערבות של בית המשפט במקרים כאלה נועדה כדי לפסול החלטות שהתקבלו בצורה לא רציונלית, לא שוויונית או תוך ניגוד עניינים.

העתירות נגד החוק נידונו בחודש ספטמבר, והשופטים הודיעו כי ימסרו החלטתם עד ל-15 בינואר.

תגיות:בג"ץעילת הסבירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה