עובדות ביהדות

היהדות והפרטים הקטנים: כמו שחסרה נקודה בכתובת המייל שלך

למה היהדות עוסקת כל כך הרבה בזמני תפילה, מספר הגרמים שדורש ברכה, ועוד המון פרטים שנראים לי בלתי חשובים? תשובה לאחת השאלות שרבנים נתקלים בהן שוב ושוב...

אא

שאלה: למה היהדות מתעסקת בכל כך הרבה פרטים קטנים וזניחים? זה נשמע ממש קטנוני לקבוע כמה גרמים דורשים ברכה, עד איזה דקה בדיוק אפשר להתפלל, איך להשתמש בנייר טואלט בשבת, ועוד אלף דברים שהם פשוט לא חשובים! למה היהדות לא מתרכזת ברוחניות וקרבה לאלוקים במקום כל הפיצ'יפקס האלה?

תשובה: האמת היא ששלחנו לך תשובה במייל, ואנחנו מתפלאים לשמוע שהיא לא הגיעה. אמנם בדקנו וראינו ששכחנו להציב נקודה לפני סיומת com של כתובת הדוא"ל שלך בג'ימייל, אבל מה זה כבר נקודה אחת קטנה...?

כל מי שמבין קצת במחשבים יצחק עלינו אם נתלונן על מייל שלא הגיע ליעדו בסך הכל בגלל נקודה חסרה. לנקודה הזו יש עומק ומשמעות, היא לא סתם 'פרט קטן זניח': בלי הנקודה הזו שמוצבת במקום, המייל שלנו אבד ברשת ולעולם לא יגיע ליעדו. אם איננו מבינים מדוע, אנחנו בהחלט יכולים ללמוד על תכנות והאופן בו מערכות מייל פועלות. מה שאנחנו לא יכולים לעשות הוא פשוט להחליט שהנקודה לא חשובה – ולצפות שהמייל יישלח בלעדיה.

ניסית פעם להיכנס לאתר של הבנק שלך? כל הבנקים מאפשרים היום כניסה לחשבון הבנק שלך אונליין. נאמר שאתה זוכר ששם המשתמש שלך הוא 'עמוס' אבל לא בטוח אם הסיסמא הייתה 'ירושלים1' או אולי 'ירושלים2'. אתה מקיש את שניהם, ומקבל הודעה שהסיסמה שגויה ואתה לא יכול לגשת לחשבון. אתה זקוק בדחיפות לדעת מה קורה כרגע בחשבון הבנק שלך, אבל את האתר זה לא מעניין.

יום למחרת, אחרי סיבוב של שיחות טלפון מתישות עם הבנק, אתה נזכר פתאום שהסיסמא היא 'ירושלים11'. האם אתה מתפוצץ מזעם וחושב 'לעזאזל – כתבתי 'ירושלים 1' ולא אישרו לי גישה לחשבון – חצופים כאלה, איזו קטנוניות! כולה כתבתי את הספרה אחת פעם אחת במקום פעמיים?' – סביר להניח שלא.

בשאלה שלך על היהדות, אתה מבלבל בין 'פרטים' לבין 'זוטות'. כן, ההלכות היהודיות חובקות את כל תחומי החיים ויורדות לפרטי פרטים. אבל העובדה שהתורה מגדירה לך את מספר הגרמים ב'כזית' למשל אינה קטנוניות יותר מאשר התעקשותו של אתר הבנק לקבל את מלוא הספרות בסיסמה. המצוות הן כולן קודים רוחניים שהשפעתם על הנשמות שלנו ועל העולם עצומה. יש להן עומק עצום. שינוי של סימן, אות או ספרה אחת ימנע ממך גישה לאתרים ולפעילויות שלמות ברשת – והדבר הזה ברור לך. נסה להבין שגם בעולם הרוחני יש 'סיסמאות' 'קודים' ו'דרישות סף'. אם אתה רוצה ללמוד את פשרם – אתה מוזמן ללמוד תורה ולהבין כמה שיותר מטעמי המצוות. ואם עדיין יוותרו כמה מצוות שאינך מבין, היזכר שוב בבנק שלך. סביר להניח שאינך יודע כיצד הבנק בדיוק פועל, מהן העסקאות שלו, ואיך הוא מתפעל ומבטח את אתר האינטרנט שלו. בכל זאת, אתה משתמש בו – אתה רק מתבקש להקליד את הסיסמה הנכונה.

זה, בדיוק, מה שמבקש ממך גם אלוקים. הוא ברא את העולם, הוא נתן את התורה, והוא זה שיודע כמה חשובים כל הפריטים שאולי נראים לך, כרגע, 'בלתי חשובים'.

תגיות:אמונהמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה