סיפורים אישיים

סגירת מעגל: סיפורו של ספר התורה העתיק שהגיע מאיטליה לירושלים אחרי השואה

ראובן קמפניינו, יליד איטליה ותושב ירושלים, חזר לארץ הולדתו לשליחות, במהלכה עסק בשיקום ספרי תורה עתיקים ובגאולתם. אחד הספרים, ששוקם לעילוי נשמת סבו ואביו שנרצחו בשואה, מלווה אותו ואת משפחתו עד היום

  • כ"א תשרי התשפ"ד
קמפניינו עם ספר התורה העתיק מאיטליה (קרדיט: מוריה קמפניינו)קמפניינו עם ספר התורה העתיק מאיטליה (קרדיט: מוריה קמפניינו)
אא

ראובן קמפניינו נולד באיטליה לאביו שאול הי"ד שנרצח בשואה ולאמו ששרדה יחד איתו כשהוחבאו אצל חסידי אומות עולם. לאחר שהגיע לארץ והקים משפחה, התגייס לצה"ל ושוחרר ממנו בדרגת סגן-אלוף. הוא חזר לארץ הולדתו לשליחות מטעם בני עקיבא, ופעל בקהילות היהודיות שם.

כחלק מעבודתו באיטליה, הבין ראובן כי ישנם ספרי תורה רבים מתקופת המלחמה שנמצאים במרתפים. כדי שלא יישארו בהם, הוא החליט ללמוד מסופר סת"ם איך משקמים ספרי תורה.

בהמשך עשה קמפניינו עסקה עם הקהילות ובתי הכנסת - הוא ישקם את הספרים וישלח אותם לקהילות בישראל, כדי שישתמשו בהם, חוץ מספר תורה אחד מכל קהילה שיישאר במקום.

כשהגיע לקהילה היהודית באלכסנדריה, שם שימש סבו כרב הקהילה, ביקש ראובן להקדיש ספר תורה לעילוי נשמת סבו ואביו שנרצחו בשואה. לפי הערכות, הספר שקיבל מהקהילה נכתב לפני יותר מ-400 שנה. ספר זה נמצא עד היום אצל קמפניינו.

הספר, המוחזק כדרך קבע בביתו של ראובן בירושלים, מושאל לאירועים שונים. אך הסיפור המרגש של ספר התורה הוא שכל נכדיו, בכל מקום בארץ, זוכים, בעת שהם חוגגים בר מצווה, לקרוא בספר התורה העתיק ששוקם לעילוי נשמת ראשי משפחתם שלא זכו להגיע לארץ ולראות את הדורות הבאים גדלים ומגדלים את משפחתם בארץ ישראל.

אחד הנכדים האחרונים של ראובן שקרא בספר התורה נקרא עמוס שאול, על שם אביו של ראובן, שאול הי"ד. עמוס שאול נולד באייר תש"ע, מאה שנים בדיוק אחרי סבא רבא שלו, שאול, שנרצח על ידי הנאצים. כך זכה ראובן לסגור מעגל קטן בהנצחת אביו.

"כשליח בני עקיבא באיטליה, הפעילות היא במתח מתמיד בין הרצון לחנך לעלייה לארץ לבין הפעילות בתוך הקהילה המקומית", שיתף קמפניינו. "בעיסוק, במסגרת השליחות, בהעלאת ספרי תורה - לא הייתה דילמה. מקומם של הספרים, כמו של היהודים כולם, צריך שיהיה בארץ ישראל"

"שתי מצוות חביבות עליי ביותר: מצוות יישוב ארץ ישראל ומצוות כתיבת ספר תורה. זכיתי לקיים את שתיהן ביחד במפעל המיוחד של החזרת ספרי התורה מהגלות לארץ, לקיים מה שנאמר: 'עתידין בתי כנסיות ובתי מדרשות שבבבל שייקבעו בארץ ישראל'".

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, שמע על הסיפור והתרגש: "ספרי התורה המרגשים שנמצאים בירושלים הם חלק מהאופי המיוחד של העיר שלנו. הספר של ראובן מביא איתו מסורת עתיקה ומרגשת, וזכות גדולה עבורנו בירושלים שיש לנו ספר תורה כזה, מאחל לכולם חג שמח, שישו ושמחו בשמחת תורה".

תגיות:ספר תורהאיטליהיהדות איטליהראובן קמפניינו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה