הדרכה למתחזקים

מה זה אומר לחזור בתשובה, וכמה זמן זה לוקח? לא מה שחשבתם

האם לחזור בתשובה זה אומר לגדל זקן וללבוש חליפה? אם נפלנו הרבה בעבר – האם יש לנו בכלל תקנה? ומה אפשר לעשות כדי לזכות לגמר חתימה טובה?

אא

יום הכיפורים הוא היום הקדוש ביותר בשנה, בו מתכפרים עוונותיהם של ישראל, כפי שנאמר "כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם לִפְנֵי ה' תִּטְהָרוּ" (ויקרא ט"ז, ל'). זהו יום קדוש של מחילה וטהרה, אך כפרת העוונות חלה רק על מי שמקיים את התנאי לכך – תשובה. וכך כותב רבי שלמה אפרים מלונטשיץ, בעל הפירוש 'כלי יקר' על התורה, על פסוק זה: "לפני בוא יום ה' הגדול והנורא תטהרו על ידי התשובה, ואחר כך יטהר ה' אתכם על ידי הכפרה". איך עושים תשובה? ברגע אחד. תשובה מורכבת משלושה שלבים:
א. חרטה ועזיבת החטא.
ב. וידוי בפה על החטא.
ג. קבלה לעתיד לא לשוב עוד על החטא.

יש לציין כי על עבירות שבין אדם לה' התשובה ויום הכיפורים מכפרים, אך לא על עבירות שבין אדם לחברו. ולכן, אם נעשו דברים שלא כהוגן מול הזולת יש לפייסו ולבקש את מחילתו, הן ישירות או הן על ידי שליחים.

לכן, גם אם אדם נכשל בעבירות ניתן לעשות תשובה על כך, להשאיר את העבר מאחור, ולפתוח דף חדש. שלמה המלך, החכם באדם, אומר "כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא" (קהלת ז, כ). לכולם יש נפילות. אבל מה שמייחד את הצדיק זה הוא שהוא תמיד קם מהנפילה. הוא לא מתייאש מעצמו, אלא חוזר שוב פעם להתחזק בעבודת השם, כמו שאמר גם שלמה המלך "כי שבע יפול צדיק וקם, ורשעים יכשלו ברעה" (משלי כד, טז).

אחד הביאורים על הפסוק בתהילים "המה כרעו ונפלו, ואנחנו קמנו ונתעודד" מסביר שלכאורה היה אמור להיות כתוב "המה כרעו ונפלו – ואנחנו לא נפלנו", אלא שלא נאמר כך משום שלא יכולה להיות מציאות שאין כלל נפילות, של "לא נפלנו", כי כולם נופלים. אבל ההבדל בינינו לבינם הוא שאנחנו קמים מהנפילות ומתעודדים, ואילו 'הם' נשארים בנפילתם.

התורה מלמדת אותנו שאפשר תמיד להתחיל מחדש דרך הנזיר. נזיר הוא אדם שקיבל על עצמו לתקופה מסוימת שלושה איסורים: שתיית יין, גילוח ולהיטמא בטומאת המת. אם עבר על אחד מן האיסורים, הוא צריך להביא קורבן, ועל כך אומרת התורה – "וְכִפֶּר עָלָיו מֵאֲשֶׁר חָטָא עַל הַנָּפֶשׁ וְקִדַּשׁ אֶת רֹאשׁוֹ בַּיּוֹם הַהוּא" (במדבר ו, יא).

רבי ישראל אלתר זצ"ל, המכונה על שם ספרו 'בית ישראל', מבאר את המילים "וְקִדַּשׁ אֶת רֹאשׁוֹ": "נזיר שקיבל על עצמו שלא לשתות יין או לא להסתפר, ופתאום קרה לו מקרה שלא עמד בהבטחתו, ודאי אומר לעצמו: "הנה ראית שאינך יכול לעמוד בשום דבר, תראה איך נפלת, מה - לא יכולת להישמר? זהו, אתה מקרה אבוד". ואולי אפילו יגדיל אותו נזיר לומר לעצמו: "ואולי בכלל אלוקים לא רוצה את מעשיי, אולי סיבבו משמים שאטמא?". אומרת התורה לאותו אדם יקר שהתייאש - "וקידש את ראשו", נקה את ראשך ממחשבות מיותרות ומייאשות, תקדש את הראש ותתחיל בנזירות חדשה מהיום והלאה".

 

האתגר השבועי

רגע לפני החתימה ביום כיפור, בה ייקבע מה יהא עלינו בשנה הקרובה – קחו קבלה אחת קטנה של התחזקות. צעד קטן של התחזקות יוכיח לבורא עולם כי רצוננו להתקדם ולהשתפר, וכי "למענך אלוקים חיים", ובזכות כך נוכל לבוא ולהתחנן ביום גמר החתימה כי יגזור עלינו גזרות טובות ומתוקות.

האם צריך לגדל זקן כדי לחזור בתשובה? למה חשוב לקבל קבלה, ואיך בוחרים אותה? הרב זמיר כהן מסביר את שלבי התשובה בקטע קצר. צפו:

תגיות:חזרה בתשובהיום כיפור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה