חדשות בארץ

יו"ר הכנסת: "אם ייפסלו חוקים, נשקול הקמת בית משפט לעניינים חוקתיים"

יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, חשף כי נבחנים מספר רעיונות להצעות חוק במידה ושופטי בג"ץ יפסלו את חוק צמצום עילת הסבירות. נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שב וקרא לקיים הדברות

יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

(עדכון: 11:27)

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה חשף כי הקואליציה בוחנת מספר רעיונות לקידום הצעות חוק חדשות, במידה ושופטי בג"ץ יפסלו את חוק צמצום עילת הסבירות. כמו כן, הוא מציע לשקול הקמת בית משפט לעניינים חוקתיים, שלמעשה יבוא במקומו של בג"ץ. כך נחשף היום (חמישי) ב"ידיעות אחרונות".

נזכיר כי בשבוע שעבר הצהיר אוחנה, טרם הדיון בבג"ץ בעתירות שקראו לבטל את חוק צמצום עילת הסבירות, כי "הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה. אם ייפסלו החוקים, כל ההחלטות שבג"ץ קיבל על חוקי היסוד בטלות".

בריאיון שהעניק לעיתון חשף אוחנה כי "יש מגוון הצעות חוק כדי להתמודד עם הרמיסה". הכוונה לחוקים שהקואליציה יכולה לחוקק לעקיפת ההחלטות של בית המשפט העליון.

אחת ההצעות שאוחנה רוצה לקדם היא הקמת בית משפט לחוקה, שלא יהיה בנוי רק משופטים. בית המשפט לחוקה יחליף למעשה את בג"ץ, אולם לא יפגע במוסד בית המשפט העליון. "בבית משפט לחוקה, שיוסמך לדון בנושאים החוקתיים שיש להם קיום הגם שאין חוקה לישראל, הדן בערכים, בהשקפת עולם ובמושגים מעולמות האידיאולוגיה, אין שום יתרון למשפטנים. יוכלו לשבת בו גם נציגי ציבור ממגוון תחומים. מדובר באחת מבין הצעות חוק רבות שוודאי יידונו במידת הצורך".

יו"ר הכנסת קרא לבית המשפט העליון להגביל את כוחו: "אני מקווה שבית המשפט יבין את מגבלות כוחו שלו ויימנע מהמשבר הזה. אין אף רשות בדמוקרטיה שהיא 'כל יכולה', והכנסת והממשלה מבינות זאת היטב. אני מקווה שגם בית המשפט מבין זאת".

גורמים בכירים בליכוד הגיבו על דבריו של יו"ר הכנסת ואמרו כי "אוחנה בא לתקן את העיוות ההיסטורי שנוצר בשנת 1992. הקמת בימ"ש לחוקה תקרה רק לאחר שימוצה כל מאמץ לאזן את העליון".

"לפני 31 שנה הליכוד קידם הצעת חוק שגובשה על ידי דן מרידור, אמנון רובינשטיין ודוד ליבאי. החוק דיבר על מתן סמכויות הביקורת על חוקים לבית משפט לחוקה. החוק ההוא התייחס לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ולחוק יסוד: חופש העיסוק. שני חוקי יסוד אלה היו אמורים להיות כלי, מכשיר לביקורת על חוקים, כאשר הביקורת הייתה אמורה להיעשות על ידי בית המשפט לחוקה. הכנסת העבירה את החוק כאשר המרכיבים המהותיים נשארו ובית משפט לחוקה הורד מהפרק. בסופו של דבר, החוק נתן אפשרות לבג"ץ לבקר חוקים שנוגדים את חוקי היסוד: חופש העיסוק וכבוד האדם לחירותו, ולאחר מכן השופט אהרון ברק הרחיב את היכולת הזאת לכלל חוקי היסוד".

הנשיא הרצוג: "אני פונה למנהיגות הפוליטית להוציא אותנו מהמשבר"

נשיא המדינה יצחק הרצוג קרא אמש למנהיגות הפוליטית לפעול כדי למצוא פתרון למשבר. בנאום שנשא בעצרת חטיבה 14, לציון 50 שנים למלחמת יום הכיפורים, התייחס הנשיא לרפורמה המשפטית ואמר: "לפני חמישים שנה בדיוק עמדנו על איום קיומי מבחוץ שאויבנו עמדו עלינו לכלותנו. והיום מדינתו האהובה שוב מאוימת ומעורערת, רק שהפעם האיום הוא פנימי. בפני הצדדים עומדת הצעה המהווה בסיס להבנות מיידיות, יש להצעה הזו תמיכה רחבה".

עוד הוסיף הנשיא בהמשך דבריו: "המשבר שאנו נמצאים בתוכו פוגע בנו בצורה חמורה ומסוכנת, בחברה, בכלכלה, ומעל הכל בביטחון. ההתעלמות מהמציאות המאיימת ומסדרי העדיפויות האמיתיים של המדינה, היא אם כל חטאת. אני פונה למנהיגות הפוליטית וקורא לה לגלות אומץ ואחריות, לצאת מהקיבעון, ולהוציא אותנו מהמשבר. זה רגע האמת של ההנהגה הפוליטית".

תגיות:אמיר אוחנהרפורמה משפטית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה