כתבות מגזין

"אמרתי לשוטר: 'אין זמן, תגיד לי אם לארגן לוויה או לנסוע לבית החולים"

אחרי ששכל את בנו שנהרג בתאונת דרכים בערב שבת קודש, החליט משה סגרון ליזום חידון ארצי בנושא הלכות שבת. "המטרה שלי שכמה שיותר ילדים יכירו את ההלכות, ובכמה שיותר בתים ישמרו שבת", הוא מסביר. ערב תחילת השנה החדשה בה יתקיים החידון בפעם ה-18, הוא משתף בסיפורו המרטיט וביוזמה המופלאה

(צילום: חיים טויטו, הפקה: צבעים הפקות)(צילום: חיים טויטו, הפקה: צבעים הפקות)
אא

אולם בנייני האומה היה מלא מפה לפה: אלפי תלמידים, מורים ומנהלים, וגם רבנים גדולים ואנשי חינוך שבאו להיות שותפים בחידון השבת. ההתרגשות הייתה גדולה, ואיש לא היה מסוגל להישאר אדיש, כאשר נציגים נרגשים מעשרות בתי ספר ברחבי הארץ עלו על הבמה, שם התקיים החידון מטעם ארגון 'שמחת משה רבינו'. הנה הגיע הרגע לו הם ציפו במשך חודשים ארוכים, בו הם ייבחנו בחידון השבת, ויוכרז על החתן הארצי.

אבל מאחורי הקלעים היה גם אדם שהתרגש במיוחד. זהו משה סגרון, היוזם של 'חידון השבת', אשר מלווה אותו כבר 18 שנים, וכל זאת בעקבות ניסיון גדול שחווה דווקא בערב שבת קודש.

(צילום: חיים טויטו, הפקה: צבעים הפקות)(צילום: חיים טויטו, הפקה: צבעים הפקות)

 

אסון בערב שבת

"זה קרה לפני 18 שנים", משתף סגרון, "הבן שלי, יוסף, בן ה-24 יצא ביום שישי בבוקר והודיע לנו שיחזור לאחר זמן קצר. השעות חלפו ויוסף לא חזר. אשתי דאגה לו מאוד כבר מהרגע הראשון, כי הוא לא ענה לטלפון, למרות שהתקשרה שוב ושוב. אני ניסיתי להרגיע אותה, אבל האמת היא שדאגתי לו גם כן. בינתיים הלכתי לטבול במקווה כהרגלי בערב שבת, וכשחזרתי הביתה הצטרפתי לאשתי שישבה במרפסת וציפתה ליוסף. לצערנו הרב הוא לא שב הביתה, ובמקומו הופיעו ברחוב שוטר ועובדת סוציאלית. השוטר שאל אם הוא יכול לעלות הביתה, אבל אני כבר ניחשתי מה הוא עומד לספר, אז אמרתי לו: 'אדוני, אין לנו זמן, בעוד שעתיים נכנסת שבת, רק תגיד לי אם לנסוע לבית החולים או לקבור את הילד'. השוטר היה המום מהתגובה, הוא ניסה שוב לבקש לעלות, אבל הבהרתי לו שאין זמן, ולבסוף הוא הגיב: 'ברוך דיין האמת, הבן שלך נהרג בתאונת דרכים'. זה היה שעתיים לפני שבת, ויחד עם ההלם הגדול והצער הבלתי נתפס, הבנו שצריכים לדאוג לקבורה של יוסף לפני שבת. עד היום אין לי הסבר לכך שהצלחנו לקבל בתוך פחות משעה את כל האישורים הנדרשים, הלווייתו של יוסף יצאה לדרכה ורבע שעה לפני שבת כבר היינו אחרי הקבורה. היה כאן נס אמיתי, ממש סייעתא דשמיא גדולה. עוד לפני הלוויה שלחתי את אשתי לבית החולים כי חששתי לשלומה, ואחרי שהסתיימה הלוויה חזרתי הביתה כדי להכניס את השבת".

(צילום: חיים טויטו, הפקה: צבעים הפקות)(צילום: חיים טויטו, הפקה: צבעים הפקות)

איך נראתה השבת אחרי כזה אסון?

"הדבר הראשון שהודעתי לילדים שלי הוא שכל אחד יכול להגיב כרצונו, ומי שמרגיש שהוא לא מסוגל לעצור את הבכי, יכול גם לבכות, אבל לעשות זאת בבקשה בתוך החדר, כי אני מתכוון לשבת סביב שולחן השבת כדי לכבד אותה באופן הכי טוב שאפשר, וזו תהיה המתנה הגדולה ביותר ליוסף. הסברתי לילדים שכעת יוסף נמצא בעולם האמת, הוא לא יכול עוד לפעול בכוחות עצמו, אבל אנחנו יכולים לשמח אותו ולהחליט שלעילוי נשמתו אנו חוגגים את השבת שקיבלנו מבורא עולם, עם שירים וזמירות, בשר, יין וקידוש. הילדים הסכימו איתי, ובאמת עברה עלינו שבת מרוממת במיוחד".

הרצון החזק לפעול לעילוי נשמתו של בנו המשיך לפעם בסגרון גם בהמשך. "מהרגע שיוסף נפטר הרגשתי שאני יותר לא מסוגל לחשוב על עצמי, אלא רק על מה שאני הולך לתת לבן שלי", הוא מסביר, "כל המוח והמחשבה שלי הוקדשו למחשבה 'מה אני יכול לעשות לעילוי נשמתו', ומהר מאוד ידעתי שאני רוצה לפעול למען חיזוק שמירת השבת, שמאז ומעולם הייתה קרובה מאוד לליבי. עוד מאז שהייתי ילד במעברה ידעתי ששבת היא יום מכובד מכל ימים והרגשתי את החום והאהבה של השבת, תמיד ניסיתי להאהיב את השבת על בני ביתי, והעובדה שיוסף נפטר בערב שבת הייתה סמלית והמחישה לי שזה מה שבורא עולם רוצה ממני, שאחזק את עם ישראל בשמירתה של שבת המלכה".

צילום: חיים טויטו, הפקה: צבעים הפקות

 

היוזמה: חידון ארצי לילדים

המטרה שהציב סגרון מול עיניו הייתה ברורה: לסייע לכמה שיותר אנשים לשמור שבת, ועד מהרה עלה במוחו רעיון מבריק. "לא קל לשכנע אנשים מבוגרים לשמור שבת, אבל כאשר אתה בא לילדי בית הספר ומחזק אותם בנושא באמצעות לימוד וקבלת פרסים, הם ממילא משפיעים גם על ההורים בבית", הוא מסביר. כך למעשה נולד רעיון 'חידון השבת' שבשנה זו עומד להתקיים בפעם ה-18 ברציפות.

"בתחילה השתתפו בחידון רק ילדים מבתי ספר ביבנאל, היישוב שבו אני מתגורר", מסביר סגרון, "אבל מהר מאוד הגעתי גם לטבריה והיוזמה התפתחה והגיעה גם לצפת ולכל האזור. פניתי באופן אישי למנהלי בתי ספר שהכרתי והצעתי להם לשתף את תלמידיהם בחידון שיתקיים באולם גדול. בשנים הראשונות ערכנו את החידון ביום פטירתו של יוסף, ד' ניסן, אך עם הזמן וההתפתחות, העברנו את החידון לבנייני האומה, וגם החלפנו את התאריך לעיתוי נוח יותר – ז' אדר, יום פטירתו של משה רבנו. גם הארגון שלנו מכונה 'שמחת משה רבנו', על שמו".

ומי זה שדואג לתוכן שהילדים לומדים ומכין את החידון?

"אמנם היוזמה והרעיון הם שלי, אבל אני אדם פשוט שעובד כנגר, לא באמת יודע לסגנן הלכות ולכתוב חידונים. לשמחתי הרבה חברו אליי שותפים נוספים – שרון שער, ראש ישיבת נתיבות דרור,

הרב עמוס שושן, רב הארגון, יורם שיש מנהל הכספים, עמוס פורת, מנהל התפעול ושמעון ארביב, סמנכ"ל העמותה. אני ממשיך לנסוע בכל רחבי הארץ כדי לפגוש מנהלים ולרתום אותם לעניין החשוב הזה, אך בפועל מפעילים את החידון שותפיי היקרים".

(צילום: חיים טויטו, הפקה: צבעים הפקות)(צילום: חיים טויטו, הפקה: צבעים הפקות)

למי מיועד חידון השבת?

"החידון שלנו מיועד לילדים בכיתות ה', ו' ומלכתחילה אנו מייעדים אותו לכל המגזרים, אך בפועל אלו שמצטרפים בדרך כלל הם בתי ספר ממ"ד וחרדים, וכמובן גם תלמודי תורה. אנו תמיד מדגישים שהלימוד חשוב ונצרך לכולם, שכן כפי שאמר החפץ חיים: 'מי שלא לומד הלכות שבת, בוודאי מחלל את השבת'. כל בתי הספר שמשתתפים בחידון מקבלים כבר בתחילת השנה חוברת קלה מאוד עם הלכות שבת המותאמות לילדים ומחולקות לפי  ימות השנה, לכל יום יש את הלימוד שלו. הלימוד נמשך בכל יום במשך כדקה, ואנו שומעים לעתים קרובות תגובות של אימהות ואחיות שמספרות שגם הן הצטרפו ללימוד, וזה בהחלט דבר מבורך. השאיפה שלנו היא חד משמעית – שיהיו כמה שיותר ילדים ובתים שישמרו את השבת, ואנו באמת שומעים סיפורים לא מעטים על כאלו שהתקרבו ושמרו שבת בזכות החידון, זה מרגש אותנו בכל פעם מחדש".

 

 

זוכים ומזכים

מכל הילדים שנבחנים נבחר חתן אחד בלבד?

"ממש לא", משיב סגרון, ומבקש להבהיר דבר חשוב: "ברור לנו שנציגי בתי הספר שנשלחים אלינו אלו ילדים שלמדו והתמידו, אך באופן טבעי יש בתי ספר ששולחים ילדים חזקים יותר, ובתי ספר שבהם הילדים חזקים פחות. אנחנו לא רוצים להביא למצב שבו הילדים הפחות חזקים יירמסו, ולכן כבר הודענו למנהלים שמבחינתנו כל ילד שנבחר כנציג של בית הספר הוא עבורנו חתן, והוא גם עולה לבמה ומקבל מתנות. בנוסף, אנו מבקשים מכל בית ספר לבחור גם חמישה סגנים, מה שמאפשר לילדים רבים יותר להיבחר ולקחת חלק בחידון הארצי. בפועל עולה אמנם נציג אחד על הבמה מכל בית ספר, אך הסגנים שלו נשארים בקהל ומקבלים 'קליקרים' שמאפשרים להם ללחוץ על התשובות הנכונות וכך להיות שותפים גם כן במענה התשובות לשאלות שמופיעות על המסך. בנוסף, כל הילדים שהשתתפו בחידון הבית ספרי, גם אם לא נבחרו כחתנים או סגנים, מקבלים מטעמנו תעודות שמחולקות להם בבתי הספר, שם עושים להם טקס גדול".

(צילום: חיים טויטו, הפקה: צבעים הפקות)(צילום: חיים טויטו, הפקה: צבעים הפקות)

מהם הפרסים שהילדים מקבלים?

"בדרך כלל אנחנו נותנים לילד שזוכה במקום הראשון ש"ס, ואילו המקום השני והשלישי מקבלים 'ילקוט יוסף המלא'. שאר המשתתפים מקבלים פרס מכובד מאוד בשווי של כ-150 שקלים לכל אחד מהם, וכל ילד מתוך אלפי הילדים שמשתתפים באירוע ובאים לתמוך בחבריהם, מקבל ספר הנוגע לשמירת שבת, ובפעם האחרונה חילקנו גם סידור תפילה. בנוסף, הילד הזוכה במקום ראשון מקבל זכות לצאת עם כיתתו ליום של טיול מהנה, כולל ארוחת צהריים, ושלושת הזוכים במקומות הראשונים מקבלים טיסה בשמי הארץ עם מטוס שמטיסים למענם במיוחד".

ומי מממן את החידון?

"אבינו שבשמיים", משיב סגרון בחיוך, "מדובר באמת בסכומים גבוהים מאוד, ומשמיים כנראה לא מאפשרים לאף מועצה או רשות עירונית לזכות לקחת על עצמה את המימון, למרות שפנינו וביקשנו מאוד. אז אנחנו נעזרים בתרומות ומצליחים בכל פעם להשיג את הכסף הנדרש להפקה. בורא עולם עוזר לנו, וגם השבת כמובן תורמת את חלקה".

ליצירת קשר עם משה סגרון ולהצטרפות לחידון: 0534202617

תגיות:הלכות שבתחידון ארצי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה