טורים אישיים - כללי

על מה בכלל הוויכוח בין דתיים ושאינם דתיים?

השאלה העומדת בבסיס המחאות והטענות נגד הציבור החרדי היא בסוף ובקיצור אחת: “למה בכלל צריך להיות דתי?”. ולשאלה הזו לא יועילו סרטונים על אחוז המתגייסים והעובדים שבעלייה. לא יועילו הנתונים על ארגוני החסד המתנדבים

(צילום אילוסטרציה: נתי שוחט / פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: נתי שוחט / פלאש 90)
אא

לאחרונה התקיימה צעדת נשים בבני ברק. “זו לא פרובוקציה”, הן טענו. “זה רצון כנה לעורר שיח”. מוזר. גם “אחים לנשק”, אחרי הסרטון המביש מהאוטובוס באשדוד, אמרו בדיוק את אותן מילים. בפרפרזה לפתגם האמריקני הוותיק ניתן לומר, שמה שנראה כמו פרובוקציה ומגעגע כמו פרובוקציה זו כנראה פרובוקציה. אבל לא על זה אני רוצה לכתוב. אותי תפס משהו אחר.

אחת ממארגנות המחאה התראיינה באותו ערב לצמד המגישים יוסי אליטוב ואריה ארליך בכאן ב'. "באתי סך הכל להעביר מסר שהאישה אינה סוג ב'”, אמרה. “אין לי שום רצון לזלזל בכבודה של האשה החרדית”.

"את לא מכבדת את הדת?”, שאלו המגישים. “בוודאי מכבדת. אבל בדקתי בכל המסורת היהודית ולא מצאתי אזכור להפרדה בין גברים לנשים!".

יש הרבה מה להתעכב על המשפט הזה. אפשר, למשל, לדבר על בורות. בכל המסורת היהודית? כולל כ”ד כתבי הקודש, שישה סדרי משנה ואלפי דפי התלמוד? שו”ת הגאונים, ראשונים ואחרונים? איך אפשר לומר כזה משפט? 

דווקא ההפרדה בין גברים לנשים ותיקה מאוד, עוד מימי בית שני בשמחת בית השואבה, כמבואר בסוף מסכת סוכה. אז נכון, לעבור על המקורות שלנו זה דורש שנים ארוכות, אבל לכתוב בשורת החיפוש בגוגל “מקור להפרדה בין גברים לנשים” לוקח בערך חמש שניות, בדקתי. ומי שלא עושה אפילו את זה - לא יכול להביע דעה על כלום, ודאי לא על נושא הלכתי כל כך ענף ומסועף, ועוד לקבוע שמדובר בזלזול באישה.

אבל בואו נעזוב גם את זה ונגיע ישר לעניין. המשפט הזה מנוסח במילים כאלה ואחרות בהרבה דיונים. “תהיה דתי, סבבה, אבל למה לא להתגייס?". "תהיה דתי, זה אחלה, אבל למה לשבת וללמוד? מה זה נותן לכלכלה?”. “אני מכבד את אורח חייך, אבל למה כיתות נפרדות באקדמיה?". “גם אני מאמין באלוקים, אבל מה הקשר לרבנים?”.

גם לכם יצא בוודאי להיתקל במשפטים מן הסוג הזה. אנשים שאינם דתיים לא תמיד מודעים לכך שחלק עצום מאורח חייו של חרדי נעוץ בתורתנו. כי כתוב בתורה. כי אלוקים אמר.

נקודת הוויכוח היא לא האם צריך לכבד נשים, אלא באיזו דרך מכבדים אותן. היא לא האם צריך כלכלה יציבה, אלא באיזו דרך מביאים אותה אלינו. היא לא האם צריך ביטחון; גדולי מנהיגינו לחמו במלחמות מקומיות ואזוריות, ואפילו בינלאומיות. השאלה היא מה יביא את הביטחון.

השאלה העומדת בבסיס המחאות והטענות נגד הציבור החרדי היא בסוף ובקיצור אחת: “למה בכלל צריך להיות דתי?”. ולשאלה הזו לא יועילו סרטונים על אחוז המתגייסים והעובדים שבעלייה. לא יועילו הנתונים על ארגוני החסד המתנדבים. גם לא פוליטיקאים משופשפים ונואמים בחסד. השאלה הזו היא שאלה עמוקה של יסודות האמונה: מי בעל הבית לעולם? מה מקור סמכותה של התורה?

בדור שלנו, דור הבירור והבחירה, דור הבועט בכל מוסכמה וכלל, השאלות הן נוקבות ועמוקות, ודורשות מענה אחר - מענה יסודי, ברור ושכלתני.

תגיות:חרדיםהרב נתן פרידמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה