בינה מלאכותית AI

אתם שואלים, ובינה מלאכותית עונה. כיצד היא עושה זאת?

לאחרונה, שתי בינות מלאכותיות הוצעו לרבים. הן מפגינות יכולות מרשימות, אך האם תשובותיהן נכונות תמיד?

  • י' אלול התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"בינה מלאכותית" (Artificial intelligence, ובראשי תיבות: AI), הינה הטכנולוגיה החדשה ביותר בשוק. מדובר בתוכנה חופשית שמתכתבת איתנו, ומשיבה על כל שאלה ע"פ מאגרי מידע אדירים שאספה מן הרשת.

בנוסף לכך, הבינה המלאכותית מסוגלת ליצור שורות קוד ואיורים על פי בקשה, ומתגלה ככלי שימושי מאוד עבור מתכנתים וגרפיקאים. סביר להניח שבעתיד נראה אותה יותר ויותר נוכחת בחיינו במקצועות כמו שירות לקוחות.

מי שהתכתבו עם התוכנה, ודאי התרשמו מאוד מן המענה המפורט והמקצועי בכל נושא, ואולי תהו לעצמם: האם יש כאן בעצם אינטליגנציה שמבינה אותנו?

יש אפילו אנשים שמרחיקים לכת להאמין כי מצאו את המענה המוחלט לכל שאלה, כאילו היו תשובותיה בגדר אורים ותומים.

הטכנולוגיה החדשה ללא ספק מרשימה מאוד, ונותנת כלים שימושיים למשתמש, אך אל לנו לטעות לגבי יכולותיה. למרות שְׁמָהּ המטעה, "בינה מלאכותית" היא חסרת בינה: כלומר, לא מסוגלת להבין את המידע שמוצג בפניה, ולא להגיע מתוכו אל מסקנות עצמאיות כלשהן.

התשובות היפות שאנו מקבלים מצ'ט GPT ו-Bard, אינן תשובות שהסיקה התוכנה בכוחות עצמה, אלא משהו הרבה יותר פשוט מזה: יצירת תשובה ממוצעת על פי מאות אלפי תשובות שענו בני אדם אמיתיים באתרי מידע ובפורומים ברשת. כך נוצרת אשליה של מענה אנושי, בזמן שלמעשה "אין אף אחד בבית".

כאשר אתם שואלים את התוכנה איך מורכב אטום, או איך לגדל שיח עגבניות בגינה, התשובה שתקבלו תהיה מורכבת מהתשובות הרבות שהשיבו אנשים רבים על שאלות אלו בדיוק. במילים אחרות, לא הבינה המלאכותית משיבה לנו על השאלות, אלא תשובותיהם הקודמות של בני אדם משיבות לנו על השאלות. ופירוש הדבר הוא, שאם בני אדם רבים טעו בתשובות שמסרו לשואלים בנושא, אף התוכנה תציג לנו מידע מוטעה לגמרי על פי תשובותיהם האנושיות.

באופן דומה, גם האיורים המרשימים שבונה התוכנה, אינם איורים פרי דמיונה והבנתה, אלא פשוט מאוד: יצירת איור ממוצע על פי מאות אלפי איורים ותמונות דומים שיצרו בני אדם אמיתיים ברשת.

זו, אגב, הסיבה שהתוכנה מסוגלת לצייר בטעות חתול עם שני זנבות או אדם עם שתיים-עשרה אצבעות, כי אין לה הבנה עצמאית איך בעצם מורכב חתול או אדם. לצ'טים אין מודעות, ולא שכל להבין את המידע הרב שהם אוספים ברשת.

עם זאת, אין ספק שהבינה המלאכותית מציגה בפנינו כלי חדש ושימושי ליצירת תכנים, וכך בדיוק צריך להתייחס אליה, בתור כלי. רק אין לבטוח בתשובותיה יותר ממה שאנו בוטחים בתשובותיהם של בני אדם אחרים, כי בסופו של דבר, היא מתבססת על תשובותיהם.

תגיות:בינה מלאכותיתAI

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה