בין אדם לחברו

יורדים בצחוק על החברים? כותבים ברשתות החברתיות על מישהו? אחרי שתקראו את זה לא תירדמו בלילה

שיימינג או צחוקים על אחד מהחבר'ה הפכו ממזמן לדבר שבשגרה, אבל אם הפוגע היה מודע לנזק הרוחני המזעזע שהוא עושה לעצמו – כנראה שהרבה צער וכאב היה נמנע

אא

מכירים את הסיטואציה שאחד מהחבר'ה זורק עקיצה על מישהו, בצחוק כמובן, וכולם מתגלגלים מצחוק, כולל הנעקץ?

אז יש לזה שם – הלבנת פני חברו ברבים.
כן, גם אם הוא בעצמו צוחק.

מכירים את הסיטואציה שמישהו כותב משהו פוגעני על בן אדם אחר ברשתות החברתיות, ובקליק אחד זה נחשף למאות ואלפי אנשים?

אז גם לזה יש שם – הלבנת פני חברו ברבים כפול אלף.

כל מצב שבו גורמים למישהו אחר תחושת בושה, ואפילו ברמה נמוכה, נקרא 'הלבנת פנים'. ואחרי שתקראו מה חז"ל אומרים על זה, כנראה שתתרחקו מזה כמו מאש. בעצם, כנראה שהרבה יותר מאש.

1. "המלבין פני חברו ברבים – אין לו חלק לעולם הבא" (מסכת בבא מציעא נח, ב).

2. "רשע גמור, נואף ובעל תאווה, יותר טוב מאדם המלבין פני חברו ברבים" (נתיב מצותיך, שביל היחוד ד').

3. "כל היורדים לגיהנום – עולים, חוץ משלושה שיורדים ואינם עולים, ואלו הם: הבא על אשת איש, המלבין פני חברו ברבים והמכנה שם רע לחברו" (מסכת בבא מציעא נח, ב).

4. "עוון הלבנת פני חברו ברבים – חמור מכל העבירות" (פני יהושע, מסכת בבא מציעא נט, א).

5. "זה ספר תולדות האדם – בדמות אלוקים עשה אותו" (בראשית ה, א), ועל כך נכתב: "המבזה את חברו ברבים, הוא בכלל 'כי דבר ה' ביזה', לפי שהאדם נברא בצלם אלוקים" (תוספות יום-טוב, אבות ג, יא).

6. "כל המלבין פני חברו ברבים, כאילו שופך דמים" (בבא מציעא נח, ב).

7. "צער ההלבנה מר ממוות" (שערי תשובה ג, קלט).

8. "'בוזה דרכיו ימות' (משלי יט, טז), ועל כך נכתב: "נמצאנו למדים כי פעולה שעל ידה עלול להתגלות מום באדם, הרי היא דרך מבוזה, וההולך בה הוא בן מוות, ואין לו זכות קיום" (שיחות מוסר, חלק ב, מאמר ו').

9. המדור השני בגיהנום נקרא 'שחת', והוא אש ירוקה ואין שם כי אם חושך, ואין שם רחמים כלל, ושם דנים: המלבין פני חברו ברבים, והמתכבד בקלון חברו... ומי שמקלל בשחוק לחברו בעניין שיגיע לו בושות" (זוהר חדש רות, עט, ג).

 

"פתאום, הוא נכנס לאולם. בסערת רוחות האברך איבד שליטה"

הסיפור הבא מובא מפי עד ראייה: "השתתפתי בשמחת תורה באחד מבתי המדרש הגדולים. בעת ההקפות הגיעה השמחה לשיאה, כאשר המונים השתלבו במעגלים סוערים ורקדו בהתלהבות עילאית לכבודה של תורה. והנה פתאום, נכנס לאולם בית המדרש אחד העסקנים שאין רוח חכמים נוחה הימנו, בפרט שבאותם ימים הוא פעל דברים יחד עם חבריו בניגוד לדעת תורה, דבר שהרגיז רבים וטובים.

בין החוגגים היה אברך יקר שביקרים, ובראותו את אותו עסקן, איבד שליטה בסערת רוחו, עלה לבימה והחל לזעוק: 'צא מכאן, חוטא ומחטיא את הרבים. אין מקומך במקום קדוש זה!'.

לא היינו במרומים ואין אנו יודעים חשבונות שמים, אך עובדה היא – אותו אברך יקר שבק חיים בפתאומיות, בשיא כוחותיו ומרצו, חודשים מעטים לאחר אותה תקרית" (מתוך הספר 'סדרת תיקון המידות – היזהרו בכבוד חבריכם' / הרב אברהם טובולסקי).

מקרה זה מזכיר את שקרה לאביהו בן רחבעם, מלך יהודה, שמת בדמי ימיו, ומובא שהסיבה לכך הייתה משום שבייש את ירבעם בן נבט הרשע ברבים (תלמוד ירושלמי, מסכת יבמות טז, ג). רבי חיים פלאג'י, מגדולי חכמי ספרד בתקופת האחרונים, מסביר בספרו 'תוכחת חיים', כי למרות שאביהו היה חייב להוכיח את ירבעם ואנשיו שלא יחטאו בעבודה זרה, היה עליו לעשות זאת בדרך הוכחה ואזהרה, ולא בצורת הקנטה.

איך נציל את הילדים שלנו משיימינג?האם אפשר למנוע מצב של חרם כלפי הילד? איך נחזק את הילדים בביטחון עצמי? הרב זמיר כהן נותן הדרכה חשובה להורים:

 

מורן קורס פגשה את שירה מילר, עובדת סוציאלית קלינית, לשיחה פתוחה על שיימינג ברשתות החברתיות: מהם סימני האזהרה אצל ילד שחווה שיימינג? כיצד נוכל לסייע לילד לצאת מהטראומה, ואיך ניתן למנוע את התופעה? ריאיון חובה להורים ומחנכים:

קראו גם:

"שיימינג? לא רק ילדים סובלים מזה"

תגיות:שיימניגבין אדם לחברותיקון המידותלשון הרע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה