חדשות ומשמעותן

האם במשרד התחבורה מחלקים הנחות או "עובדים על הציבור"?

במשרד התחבורה יוצאים בשורה של בשורות חדשות לציבור, שכוללות בין היתר הנחות מרחיקות לכת, אמצעי תחבורה חדשים והטבות שונות. מה באמת מסתתר מאחורי התוכניות האלו?

(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

אחרי שבחודשים האחרונים יצא משרד התחבורה שוב ושוב בעדכונים על רפורמות חדשות בתחבורה הציבורית, נראה שהציבור התחיל להתבלבל. באלו רפורמות מדובר? האם הן אכן מועילות, או שמא מדובר בזריית קש בעיניים, והאם בסופו של דבר נרגיש את החיסכון בכיס? רגע לפני שהרפורמות עוברות לשלבים המעשיים, ביקשנו לעשות סדר בנושא.

 

בשורה לערים החרדיות

מדובר למעשה בשלושה פרויקטים שונים של משרד התחבורה, כאשר המשמעותי מכולם נוגע להוזלת מחירי התחבורה הציבורית. מדובר ברפורמה שמוביל סגן השר אורי מקלב, במטרה להשלים את הרפורמה שמקדמת השרה מירי רגב תחת השם 'צדק תחבורתי'. בעוד שרגב פועלת כדי להעניק הנחות לתושבי הפריפריה, בא מקלב ומבקש להכליל בהנחות את כל תושבי הערים בדירוג סוציואקונומי 1-5, הכולל את כל הערים החרדיות שאינן בפריפריה.

מה המשמעות של רפורמת הוזלת המחירים?

הרעיון הוא שתושבי הערים הכלולות ברפורמה יקבלו את כרטיסי 'חופשי חודשי', 'חופשי שנתי' ו'חופשי יומי' בהנחה של 50%. בנוסף, יוכלו התושבים לרכוש 'חופשי חודשי ארצי' במחיר של 305 שקלים לחודש ולנסוע איתו בכל רחבי הארץ, כולל נסיעות ברכבת. הטבה נוספת שתינתן באותן ערים היא הנחה של 33% בכל טעינת רב קו לבני נוער בגילי 18-26 שעד כה שילמו כמו מבוגרים.

יודגש כי מדובר כאן בהטבות שממילא מוענקות לתושבי הפריפריה, אך כעת מצטרפים אליהם גם תושבי הערים החרדיות, כמו בני ברק, ירושלים, מודיעין עילית, וכן גם בית שמש, אופקים, אלעד ועוד. זה גם המקום לציין כי דרישת הוזלת התחבורה הציבורית נדונה רבות בהסכמים הקואליציוניים האחרים, כאשר המפלגות החרדיות התעקשו לקבל אותה למען בחורי הישיבות. כעת מסתבר שעוד רבים יוכלו ליהנות ממנה.

 

הנחות אמיתיות או "עבודה בעיניים"?

במקביל לתוכנית ההוזלה, גיבשו במשרד התחבורה ובמשרד האוצר את תוכנית 'צדק תחבורתי' שנועדה לבטל את התייקרות מחירי הנסיעות באוטובוסים וברכבות, במטרה לעודד את הנוסעים לעבור לשימוש קבוע בתחבורה הציבורית.

גם כאן מדובר בהנחות שיינתנו לציבור, בין היתר 50% הנחה לבעלי מוגבלויות ולזכאי ביטוח לאומי. כמו כן תינתן הנחה בגובה 33% לצעירים בני 18-26 על חוזים של 'חופשי חודשי' ותתאפשר רכישת ערך צבור באוטובוסים, ברכבות וברכבות קלות. חיילים משוחררים יהיו זכאים לנסיעות חינם בתחבורה הציבורית, למשך שנה מיום שחרורם.

כמו כן, הודיעו במשרד התחבורה כי יינתנו נסיעות חינם בכל אמצעי התחבורה הציבורית בישראל לאזרחים ותיקים (גברים מגיל 62 ונשים מגיל 67) זאת במקום המצב שהיה עד היום, כאשר רק בני 75 ומעלה נהנו מנסיעה חינם.  

ויש גם הטבה לכלל הציבור: במסגרת הרפורמה, מחיר כרטיס חופשי-חודשי שיאפשר נסיעה בכל התחבורה הציבורית במרחק של 75-225 קילומטרים, יוזל ל-500 שקלים, במקום מחירו המקורי 610 שקלים. על המחיר הזה יחולו כל ההנחות שצוינו, כך שרבים יהיו זכאים להנחות גדולות עוד יותר.

מהיכן מגיע המימון לכל ההנחות האלו?

הציבור הישראלי חשדן, ולאחרונה החלו לצוץ טענות שההנחות ימומנו כפי הנראה על ידי נוסעי הרכבות הקלות שישלמו מחיר יקר יותר עבור הנסיעות שמחיריהן יעלו, אלא שבמשרד התחבורה דוחים זאת מכל וכל. לטענתם, מחירי הנסיעות ברכבת הקלה בירושלים יישארו כפי שהיו, ומחירי הרכבת הקלה בגוש דן ממילא עוד לא נקבעו.

במשרד מבהירים שהמימון נלקח מן התקציב שהביאה רגב למשרד התחבורה בסך 50 מיליארד שקלים, ושהציבור אינו מממן זאת מכיסו באף אופן כלשהו.

בנוסף, גם את הפרויקט השלישי שמוביל משרד התחבורה במשך השנים האחרונות, וצפוי ללוות אותנו ככל הנראה במשך 15 השנים הבאות. זהו הפרויקט הענק 'מחברים את ישראל' שבמסגרתו תוקם רשת של רכבות מהירות מקריית שמונה עד אילת. פרויקט זה עומד להיות אחד הפרויקטים הגדולים ביותר שבוצעו אי פעם בארץ, הוא יכלול מסילות שישתרעו על פני 300 קילומטרים, ועליהן יופעלו רכבות מהירות, חלקן במהירות של 250 קמ"ש. בסופו של דבר, גם פרויקט זה יסייע בהורדת עלויות יוקר המחייה למשפחות, הוא יעודד את השימוש בתחבורה ציבורית ויקרב את הפריפריה למרכז.

תגיות:משרד התחבורההנחות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה