חדשות בארץ

לוין לאחר אישור חוק צמצום עילת הסבירות: "צעד היסטורי וראשון"

שר המשפטים יריב לוין קרא לאופוזיציה לנהל משא ומתן על המשך החקיקה. שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "מחזירים את האיזונים בין הרשויות, שהופרו לפני 30 שנה על ידי אהרון ברק". עתירה נגד אישור החוק הוגשה לבג"ץ, וההסתדרות מאיימת בשביתה

אא

חוק צמצום עילת הסבירות אושר אחר הצהריים (שני) בקריאה שנייה ושלישית, ברוב של 64 חברי הכנסת מהקואליציה. לאחר אישור החוק, שר המשפטים יריב לוין ציין כי "זה צעד היסטורי וראשון".

לוין פנה לחברי האופוזיציה וקרא להם לשוב למשא ומתן, כדי להגיע להבנות על המשך החקיקה של הרפורמה המשפטית: "אנחנו יוצאים עכשיו לפגרה ארוכה, אני יוצא אליה בידיעה שהעברנו חוק חשוב, אבל בלי שמחה לאיד, ועם רצון אמיתי לקרב בין כל חלקי העם. זו אחריות משותפת שמוטלת גם עלינו, וגם על חברינו לאופוזיציה. בואו ננצל את הפגרה ונגיע להבנות. זה אולי לא האינטרס הפוליטי של כולם, אבל זה בוודאי האינטרס הלאומי שצריך להנחות אותנו".

יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הוסיף: "עד הדקה האחרונה ניסינו להפוך כל אבן אך לצערי האופוזיציה התנגדה. לאחר עבודה קשה ומאמץ של שנים רבות, אנחנו מתחילים בתיקון מערכת המשפט, ומחזירים את האיזונים בין הרשויות שהופרו לפני 30 שנה על ידי אהרון ברק. תודה לרה״מ, לחברי הקואליציה , לשר המשפטים ולשותפי וחברי להובלת הרפורמה, שמחה רוטמן. יחד נמשיך לתקן באחריות".

יו"ר הוועדה לביטחון לאומי, ח"כ צביקה פוגל, הגיב על אישור החוק: "אנחנו ברגעים היסטוריים של קביעת דמותה של מדינת ישראל. זו לא עילת הסבירות, זה המאבק בין מדינה יהודית ודמוקרטית שמובלת ע״י נבחריה, 64 מנדטים, למדינת כל אזרחיה הנשלטת על ידי קבוצה של מתוסכלים. בהצבעה היום בחרתי במדינה יהודית ודמוקרטית".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הוסיף: "בשורה לישראל. בשורה לישראל השנייה ובשורה לישראל הראשונה. מדינת ישראל תהיה מהיום קצת יותר דמוקרטית. החוק שהעברנו היום הוא חשוב לדמוקרטיה, אבל זה רק ההתחלה. בשביל מדינת ישראל יהודית יותר, ודמוקרטית יותר, אנחנו חייבים להעביר את שאר חלקי הרפורמה, בראשם שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, ושינוי סמכויות היועמ"שים. מברך את חברי שר המשפטים יריב לוין שנאבק לכל אורך הדרך".

ויש מי שכבר עתר לבג"ץ נגד אישור החוק. בעתירות שהוגשו על ידי התנועה לאיכות השלטון ותנועת דרכנו, נטען כי "התיקון לחוק אינו חוקתי, משום שהוא משנה באופן מהותי את המבנה הבסיסי של הדמוקרטיה הפרלמנטרית הישראלית". העותרים מבקש צו ביניים שישעה את החוק לאלתר.

יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, הודיע שיעתור גם כן לבג"ץ. לאחר אישור החוק פנה לפיד דווקא לאנשי המילואים שהודיעו כי יסרבו לשרת ואמר: "קורא לאנשי המילואים - חכו, תנו לבג"ץ לדון בחוק ורק אז תחליטו את ההחלטה הקשה מכל. אל תפסיקו לשרת".

דקות לאחר אישור החוק הודיע יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, שישקול אם להשבית את המשק. לדבריו, הוא ניסה לסייע להגיע לפשרה, והפערים שנותרו היו קטנים, אבל מאמצי התווך כשלו לדבריו בגלל "גחמות פוליטיות".

בר דוד פרסם הצהרה לאחר אישור החוק בה נכתב: "תודתי והערכתי לנשיא המדינה יצחק הרצוג, על ההירתמות והמחויבות העמוקה שהפגין כדי להשיג הסכמה רחבה. זו הייתה שעת מבחן למנהיגות אחראית, וצריך לומר ביושר כי היו מקבלי החלטות שהעדיפו שיקולים צרים של אגו, על פני טובת החברה הישראלית. ההגה נמצא בידיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, והוחמצה כאן הזדמנות היסטורית לאחות את הקרעים בעם".

"אני עומד מאחורי הדברים שאמרתי בשבועות האחרונים, ומבהיר כי מרגע זה ואילך לכל התקדמות חד-צדדית ברפורמה, יהיו השלכות קשות. כבר בימים הקרובים אכנס את המוסדות העליונים של ההסתדרות, מתוך כוונה להכריז על סכסוך עבודה כללי במשק ולהפעילו בעת הצורך עד להשבתה מלאה".

תגיות:יריב לויןעילת הסבירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה