כתבות מגזין

המטיילים התרגשו: "גילינו צמח חדש בישראל". ומהי האמת?

אחרי שמטיילים דיווחו שגילו צמח 'הרדופין' חדש בישראל, התגלה שמדובר בצמח שכבר היה קיים שנים בארץ. אז מה בכל זאת הוביל להתרגשות הגדולה? המנהל המדעי של הגן הבוטני בראיון מפתיע

אורי פרגמן ספיראורי פרגמן ספיר
אא

שמחה גדולה שררה בעולם הבוטניקה בשבוע שעבר, כאשר מטיילים ישראליים דיווחו על כך שגילו צמח חדש, מוזר ולא מזוהה בחרמון, בגובה 2000 מטר מעל לעמק בולען.

המטיילים, אשר ככל הנראה חובבים במיוחד את עולם הצמחייה בישראל, בדקו במגדיר הצמחים, ולאחר שראו שלא קיים אף צמח כזה בארץ, הם הבינו שמדובר במין של הרדופין חדש. אמנם מבחינה חיצונית הוא מזכיר בעליו את הרדופין הציצית הנראה רבות בארץ, אולם מכיוון שפרחיו צהובים ואדומים, נוצר גוון כהה במרכזו והופך אותו להרדופין ממין שונה. המטיילים הנרגשים מיהרו לבדוק את הנושא אצל אנשי מקצוע שהגדירו את הצמח כ'הרדופין הלבנון'. בעקבות כך התפרסמה הידיעה על כך שתועד בישראל צמח הרדופין חדש, אשר עד כה התגלה רק ברכסי הלבנון וההרים שמול הלבנון.

צילום: אורי פרגמן ספירצילום: אורי פרגמן ספיר
צילום: אורי פרגמן ספירצילום: אורי פרגמן ספיר

אלא שבבדיקה שערכנו עם אורי פרגמן-ספיר, המנהל המדעי של הגן הבוטני בגבעת רם ושל אתר צמחיית ישראל וסביבתה, הוא מצליח לאכזב: "ראשית, מציאת פרח חדש אינה מקרה נדיר, ולמעשה בכל שנה מחדש יש מקרים שבהם האדם מביא במתכוון או שלא במתכוון צמחים חדשים לארץ. לעומתם, יש מקרים שבהם כלל לא מדובר בפרחים חדשים אלא בפרחים מקומיים שלא הבחנו בהם עד כה, אך היו קיימים מאז ומעולם.

"בנוגע להרדופין הלבנון, הוא היה שם תמיד, רק שפשוט לא שמנו לב אליו. הוא התגלה רק השנה על ידי המטיילים ובעקבות כך הגדרנו אותו. זה לא ממעיט מהשמחה הגדולה שבגילוי, אך לא מדובר כאן במשהו נדיר שלא היה קיים מעולם".

ומה מקובל לעשות במצבים כאלו כדי לשמר את הפרח?

"בשלב הראשון אנו מנסים לתעד כמה צמחים כאלו יש בארץ ובאלו אתרים. לאחר מכן אנחנו מנתחים את הממצאים, ובהתאם לכך ממליצים על דרכי שימור לכל צמח. דרכי השימור שונות בין מקרה למקרה. לא תמיד העובדה שמתגלה צמח חדש בארץ, מחייבת מצב שבו הוא יתרבה ויהפוך לחלק מהנוף. לפעמים אנו מגיעים למסקנה שהוא יכול להישאר במיעוט, כפי שהיה עד עתה".

מצד שני, יש פרחים שהיו בארץ בעבר וכעת כבר לא קיימים?

"זה קורה לעתים קרובות, כי בישראל הצפופה הטבע פגוע מאוד וצמחים רבים נעלמים לנגד עינינו. אנו מתמקדים בשימורם באתריהם בטבע, אולם מנסים לייסד אוכלוסיות חדשות שלהם באתרים חדשים בטבע וגם בגנים בוטניים".

פרגמן-ספיר מדגיש כי החשש הגדול שלהם הוא מפני 'צמחים פולשים' אשר עלולים להתחרות במיני הצמחים המקומיים שסביבם ולמנוע את צמיחתם, או לפגוע בחקלאות או לחולל נזקים אחרים. "במקרים שמגלים צמחים כאלו חשוב מאוד שהציבור יפנה את תשומת ליבנו", הוא מבהיר, "כך נוכל להבין מהיכן בדיוק הגיע הצמח ולטפל במקור".

תגיות:צמחהחרמוןבוטניקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה