חדשות בארץ

המחבל רצח 4 חיילים בפיגוע: דרישה לחייב את הפרקליטות לפעול לגירוש משפחתו מישראל

בית המשפט בירושלים קבע שמשפחתו של המחבל שביצע את הפיגוע בארמון הנציב לא תגורש. הפרקליטות לא הגישה ערעור על ההחלטה, ומשפחות החיילים זועמות: "איננו מצליחים להבין את הרפיסות והאי רצון של המערכת להגן על אזרחי ישראל מפיגועים"

(צילום: שלומי כהן / פלאש 90)(צילום: שלומי כהן / פלאש 90)
אא

משפחות ארבעת החיילים שנרצחו בפיגוע בארמון הנציב, לפני כשש שנים, דרשו היום (חמישי) לחייב את פרקליטות המדינה לערער על החלטה של בית המשפט המחוזי בירושלים, שלא לגרש מישראל את משפחתו של המחבל.

שר הפנים משה ארבל פנה למזכיר הממשלה יוסי פוקס, בדרישה לכנס בהקדם את הקבינט המדיני-בטחוני, על מנת להורות לפרקליטות להגיש בקשת רשות ערעור על ההחלטה.

בפיגוע הרצחני, שאירע בטיילת ארמון הנציב בירושלים באוגוסט 2017, נדרסו למוות ארבעה צוערים בקורס קצינים: שיר חג'אג', יעל יקותיאל, שירה צור וארז אורבך הי"ד. בנוסף אליהם, נפצעו בפיגוע 18 אנשים נוספים. המחבל, פאדי קונבר, חוסל במהלך הפיגוע.

במהלך שש השנים שחלפו מאז האירוע, משרד הפנים סירב לתת לבני משפחתו של המחבל רישיונות ישיבה בישראל והיתרי שהיה מכורח סעיף "איחוד משפחות". ההחלטה מתבססת על קביעה של מי שהיה שר הפנים באותה העת, אריה דרעי, שהחליט כך בעקבות חוות דעת של גורמי ביטחון, לפיה אותם קרובי משפחה נחשדים כבעלי זיקה לפעולות טרור.

דרעי קבע כי החלטה זו, לדחות את בקשותיהם של בני משפחת המחבל, נועדה לייצר הרתעה בקרב מחבלים ששוקלים לבצע פיגועים בעתיד.

קרובי משפחתו של המחבל הגישו ערר על ההחלטה, והנושא נידון בערכאות השונות מספר פעמים, כשבכל פעם נקבע כי יש לבטל את החלטת השר מנימוקים שונים.

בהחלטה שניתנה באפריל האחרון, השופטת תמר בר אשר מבית המשפט המחוזי בירושלים קבעה כי שר הפנים אינו מוסמך לשקול שיקולי הרתעה כלליים, וכי "הסמכות שלו לדחות בקשות לאיחוד משפחות מטעמים ביטחוניים מוגבלת רק למקרים בהם ניתנה חוות דעת של גורמים ביטחוניים, לפיה נשקפת סכנה ביטחונית מהמבקש עצמו או מקרוב משפחה מדרגה ראשונה של המבקש".

השופטת קבעה שמכיוון שלא הוגשה חוות דעת ביטחונית פרטנית לגבי העותרים, יש לקבל את עמדת בני משפחת המחבל, ולדחות את עמדת משרד הפנים.

לפרקליטות ניתנה רשות ערעור שעומדת לפוג בסוף השבוע הקרוב, אולם היום הודיעה הפרקליטות כי אין בכוונתה לערער.

שר הפנים פנה, כאמור, למזכיר הממשלה וציין במכתבו כי "מדינת ישראל מתמודדת יום יום עם אתגרים ביטחוניים בכל המישורים ומנסה ליצור הרתעה אפקטיבית שתמנע ביצוע פיגועים. ג'בל מוכאבר, הכפר ממנו הגיע המחבל ובני משפחתו, הוציא מתוכו עשרות מחבלים. לא ייתכן שזכויות האדם של קרובי משפחתם של מחבלים יהיו בעדיפות על פני הפעלת הרתעה, שעשויה לחסוך לנו מחיר כבד בחיי אדם".

משפחת חג'אג', שיקירתם שיר הי"ד נרצחה בפיגוע, הגיבה להחלטת הפרקליטות: "לתדהמתנו, נודע לנו היום שהפרקליטות אינה מוכנה להגיש ערר על החלטת בית המשפט המחוזי. אנחנו, שאיבדנו את שיר שלנו, את היקר לנו מכל, יודעים שביטול היתרי השהייה למשפחות מחבלים, שלפי השב"כ תמכו בפיגוע, הוא פגיעה חמורה בחלק החשוב בהרתעת המחבל הבא, ומניעת פיגועים נוספים ומשפחות שכולות נוספות. איננו מצליחים להבין את הרפיסות והאי רצון של המערכת להגן על אזרחי ישראל מפיגועים. בעקבות ההחלטות הללו לא פלא שאזרחי ישראל נרצחים פה על בסיס יום יומי, פשוט אין הרתעה וגם לא תהיה".

תגיות:ארמון הנציבמחבלפיגוע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה