חדשות בריאות

מה קורה למתבגרים שהולכים לישון מאוחר? מחקר ראשוני עם תוצאות מפתיעות

האם בני נוער שהולכים לישון מאוחר אכן זקוקים פחות שעות שינה? ומה יקרה אם נדרוש מהם לישון בשעה מוקדמת יותר? מחקר ראשוני בדק את הנושא והביא תוצאות מרתקות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

גם לכם יש בבית מתבגרים שהולכים לישון בקביעות אחר חצות הלילה? גם אתם מודאגים משעות השינה שלהם, ומוצאים את עצמכם מתמודדים עם הטענות הקבועות בנוסח: "אנחנו לא צריכים לישון יותר ממה שאנחנו ישנים"?

חוקרים ביקשו לבדוק את הנושא ולהבין האם כאשר יקדימו את שנתם של בני הנוער הם יירדמו מיד או שייקח להם זמן, וכן האם יקומו בשעה מוקדמת יותר או שיישנו יותר, מה שיוכל להביא תשובה לשאלה: האם הם זקוקים ליותר שעות שינה, או שכפי שהם טוענים, שעות השינה שלהם מספקות.

המחקר הובא באופן מפורט בכתב העת 'Pediatrics', ותוצאותיו היו מרתקות. כבסיס לדיון בנושא, הבהירו החוקרים כי הם יוצאים מנקודת הנחה שכבר נבדקה והוכחה, בנוגע לכך שמשך זמן השינה מתקצר בכל שנה ב-10 דקות לאורך כל גיל ההתבגרות, באופן בו המתבגרים נוטים להישאר ערים עד שעה מאוחרת יותר.

במחקר השתתפו 77 צעירים בגילי 9.9-16.2 שנים שנבדקו לאורך שלוש שנים. בכל שנה התבקשו המשתתפים להקפיד על שלושה משטרי שינה שונים במשך ארבעה לילות עוקבים, כאשר בכל שבוע הם קיבלו הוראות שינה אחרות לגבי שעות השינה וזמנים קבועים של 7 שעות, 8.5 שעות ו-10 שעות. בהמשך צירפו לנבדקים קבוצה נוספת של נערים בגילים בוגרים יותר (67 משתתפים בגילי 15.0-20.6 שנים).  

הדגש במחקר הושם על כך שהמשתתפים יתעוררו בכל יום בשעה קבועה (אלא אם כן יקומו קודם לכן), אולם משך השינה הכולל השתנה כאמור על ידי הקדמת שעת השינה, וההחלטה עליו התקבלה בהתאם לבדיקת מעבדה שבוצעה בלילה הרביעי של משטר השינה.

התוצאות היו מעניינות מאוד, והחוקרים ציינו כי רוב בני הנוער נרדמו מיד והמשיכו לישון עד לשעה הקבועה בה התבקשו לקום, מה שאמר שהם היו זקוקים למשך זמן השינה הזה. על פי התוצאות: הקדמת שעת השינה בשעה אחת לוותה בעלייה של 41 דקות במשך השינה, ובסך הכל משך השינה הממוצע עלה מ-402.8 דקות במהלך 7 שעות ל-470.6 דקות במהלך 8.5 שעות ועד 527.5 שעות במשטר שינה של עשר שעות.

החוקרים הבהירו כי משך זמן השינה ירד עם הגיל בהיקף של 1.55 דקות בשנה, אך מגמת ההשפעה על השינה הייתה זהה אצל כולם, מה שמעיד על כך שמתבגרים אכן יכולים לשפר את משך זמן השינה שלהם, אם רק יקפידו לישון מעט מוקדם יותר.

תגיות:בני נוערשינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה