הלכה

האם מותר לרב להיכנס לבית כנסת רפורמי? האם יש עניין ב"חתונת זהב"? והאם מותר לגבר לעשות ניתוח פלסטי בפנים?

מקבץ הלכות מעניינות ולא ידועות #36, מתוך סדרת הספרים "מעבר למפורסם"

טמפל רפורמי (צילום: shutterstock)טמפל רפורמי (צילום: shutterstock)
אא

האם מותר לתת סגולות ליולדת להברחת המזיקים? והאם מותר ליולדת לאחר הלידה לבקר בבית חתן וכלה?

מה שיש נהגו ליתן כל מיני סגולות ליולדת כדי להבריח המזיקים – אין לחוש בזה, משום דרכי האמורי. ואותם האומרים שיולדת תוך ארבעים יום לא תכנס לבית חתן וכלה פן תגרום שהכלה תהיה עקרה (וכן להיפך) - כל זה אינו אלא פטפוטי דברים, והנשים למדו הבל זה משכנותיהן הגויות בחו"ל (שו"ת יביע אומר חלק י' חלק יורה דעה סימן נ"ח הערות על רב פעלים חלק ב' חלק יורה דעה סימן כ"ט אות כ"ב).

 

האם מותר לרב ירא שמים להיכנס לבית כנסת רפורמי כדי ללמדם תורה?

לא. אין לו להיכנס לשם, אפילו אם הוא יודע שבכך יוכל לקרב רחוקים (שו"ת משנה הלכות חלק ט"ז סימן ל"ב).

 

האם בזמן הזה מותר לגבר ללקט שערות לבנות מתוך שערות שחורות?

גם בזמן הזה אין להתיר הדבר (קיצור ילקוט יוסף חלק ב' עמוד תרי"ב סעיף ג', אך ראה היתרים מסוימים בשו"ת "ברכת יהודה" חלק שני).

 

גבאי צדקה עצמאי קיבל מאה ש"ח כדי לקנות בהם צרכי שבת לאדם עני. הגבאי קנה לעני בשר במאה ש"ח, אך כאשר הגיע לקופת החנות הבין שהכסף שנתנו לו אינו עמו, והוא היה סבור ששכחו בביתו. הגבאי שילם מכיסו מאה ש"ח, על דעת שיקח סכום זה בחזרה מהכסף שנמצא בביתו. לאחר מכן התברר שהגבאי כנראה איבד את הכסף שנתנו לו – האם הוא יכול לקחת 100 ש"ח מכספי צדקה אחרים שיועברו לרשותו בעתיד?

מה שהגבאי נתן – נתן, והוא אינו יכול לקחת זאת בחזרה מקופת הצדקה (שו"ת מעין אומר חלק י"ד עמוד תי"ד).

 

אילו תכונות באישה יש לבדוק כאשר האדם מחפש שידוך לעצמו או לבניו?

שהאישה אינה קשה וכעסנית, שאם כן כל חייו יהיו צער ורוגז (ואין למו מכשול איש וביתו חלק א' עמוד 153, וראה שם מעשה עם הסטייפלר).

 

האם יש מקור או טעם לעשות "חתונת זהב", דהיינו סעודה חגיגית כעבור 50 שנה מהחתונה?

מצינו שבני עֵלִי עשו סעודה בהגיעם לגיל 60 על שיצאו מעונש כרת (עונש על עבירות מסוימות שבו אדם נפטר לפני גיל 60),אך על "חתונת זהב" לא שמענו מעולם (תשובת הרב אלישיב, שהובאה בשו"ת וישמע משה חלק א' עמוד תל"ד).

 

האם מותר לגבר לעשות "ניתוח פלסטי" בפניו?

איש שיש בו מום או כתמים וצלקות בפניו, עד שהוא מתבייש בפני הבריות – מותר לו לעשות ניתוח פלסטי על יד רופא מומחה כדי לשפר את תדמיתו וצורתו, וכל שכן אם הדבר מפריע לו למצוא עזר כנגדו. ואין בזה משום "לא ילבש גבר שמלת אשה" (שו"ת יביע אומר חלק ח' חלק חושן משפט סימן י"ב).

 

לפי הפסיקה הספרדית מברכים תפילת הדרך על נסיעה שאורכת שבעים ושתיים דקות. מה הדין בנסיעה האורכת פחות מכך, אך מחמת הפקקים היא אורכת יותר משבעים ושתיים דקות – האם יברך?

אם הפקקים נובעים מחמת עומסי תנועה ופקקים, והרכבים עדיין ממשיכים לנסוע – אזי מצטרף זמן ההמתנה ל-72 דקות, ועל הנוסע לברך תפילת הדרך בשם ומלכות, כיוון שגם בהם שייך חשש סכנת תאונות דרכים.

אולם אם הפקקים נובעים מחמת תאונה, והרכבים עומדים ולא נוסעים - אין שיעור זה מצטרף ל-72 דקות, כיוון שאין חשש סכנה באותו הזמן ("הליכות מועד" דיני ומנהגי המועדים בין המצריםתשעה באב והלכות למטייל עמוד קפ"ה).

 

אורחים שהגיעו לאולם שמחות להשתתף בחתונה, אך החתן עוד לא הגיע, והם חוששים שיעבור זמן מנחה ולכן הם מתפללים כעת מנחה, האם עליהם לומר תחנון בתפילת מנחה כזו?

אם הם מתפללים בְּמָקוֹם שהחתן יגיע אליו – אזי אף על פי שאינו נמצא שם כעת, הם פטורים מלומר נפילת אפיים במנחה זו (שו"ת "דברות אליהו" של הרב הגאון רבי אליהו אברז'ל שליט"א ראב"ד בירושלים לשעבר חלק תשיעי סימן ט"ו).

 

כאשר חוששים בשבת שאחד הילדים יפעיל מכשיר חשמלי (כגון מאוורר),האם יהיה מותר להוציא את התקע שלו משקע החשמל ביום השבת כאשר המכשיר אינו דולק, או שיש בזה איסור של בונה וסותר?

מעיקר הדין מותר להוציא תקע מהשקע כאשר אין בו חשמל וגם הוא אינו עתיד להידלק בהמשך (שו"ת מעין אומר חלק י"ג עמוד ב' (אך אין להוציא את שעון השבת, כיון שגם בזמן שהוא כבוי - יש חשמל, שהרי השעון זז)).

לרכישת ספרי "מעבר למפורסם בהלכה ובאגדה" מאת הרב יעקב מעברי בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:ניתוח פלסטיבית כנסת רפורמיהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה