כתבות מגזין

"כתבתי את הספר במרתף צר, ללא דרך תקשורת עם העולם"

חיים בניסטי היה בן 15 כשפרץ לעולם עיצוב האתרים ומאז הוא לא נח לרגע. אחרי שהכשיר אלפי תלמידים ועיצב את האתרים המובילים במדינה, הוא מספר על הדרך שעבר, מעניק כלים לעוסקים בתחום (וגם לאלו שלא), וחושף את הקשר המיוחד לארגון הידברות

(בעיגול: חיים בניסטי)(בעיגול: חיים בניסטי)
אא

כשמעצב האתרים חיים בניסטי עומד לפני קהל ומוסר את הרצאותיו, בהן הוא מעניק כלים לבניית אתרים ועצות למיתוג ארגונים וחברות, מאזינים לו הכל בקשב רב. אחרי הכל, הוא נחשב לאחד המעצבים הגדולים בשוק שעוסקים בתחום זה. רק מעטים יודעים על כך שהוא נכנס לעולם עיצוב האתרים כבר בגיל 15, כנער צעיר וחובב גרפיקה. "לקחתי על עצמי משימות לא פשוטות של עיצוב אתרים לחברות, ובגיל 16 כבר הייתה לי חברה קטנה לניהול אתרים עם שני עובדים תחתיי", הוא מספר.

בניסטי מעדיף שלא להיזכר באתרים שעיצב באותם ימים. "העיצובים היו גרועים, ממש על הפנים, אך בכל זאת מכרתי כל אתר בכמה מאות שקלים, וזו הייתה טבילת אש לא רעה בכלל".

לאחר מכן הוא התגייס לצבא, שם שירת במגוון תפקידים, וכששוחרר עבד כמאבטח במשרד ראש הממשלה, אך מהר מאוד הבין שכל מטרתו היא לעסוק בתחום העיצוב והגרפיקה, ובכלל אין אפשרות אחרת.

בעקבות כך הוא פנה להתמחות בתחום באופן רציני ומושקע. "את האהבה לגרפיקה וליצירה ינקתי מהבית", הוא מסביר, "כי אני מגיע ממשפחה של אמנים שכל אחד מהם עוסק בתחום אחר של האמנות, וסבא שלי היה הצורף של מלך מרוקו, קראו לו גם חיים בניסטי והוא מופיע לא מעט בספרי ההיסטוריה שעוסקים ביהדות המזרח".

 

"כתבתי את הספר במרתף"

ההתקדמות של בניסטי בתחום הייתה מואצת מאוד. "במקביל לעיצוב האתרים גם התמחיתי בעיצוב לוגואים לעסקים מובילים, ובגיל 25 באומץ בלתי מוסבר, כבר כתבתי ספר ראשון מסוגו בישראל שעוסק בשאלה 'איך לעצב לוגו מנצח'. הספר נמכר באלפי עותקים והוא מיועד לבעלי עסקים שרוצים לעצב לעצמם לוגו, וכמובן גם לגרפיקאים שמעוניינים לקבל את הכלים הפרקטיים שיסייעו להם בעיצוב הלוגו, החל מבחירת הרעיון ועד לביצועו בפועל".

את הספר, אגב, החל בניסטי לכתוב עוד בימים שבהם עבד כמאבטח. "עבדתי אז במרתף נטוש במתקן ביטחוני וסודי מאוד. היה אסור להכניס לאותו מרתף שום ציוד אלקטרוני, כולל כמובן מחשבים ומכשירים ניידים, לכן ביצעתי את כתיבתו של הספר על גבי מחברות  ישנות, וכך בעצם הוא נולד".

ומהו הסוד שאתה מעביר בדפי הספר? איך מלמדים אנשים לעצב לוגו מנצח?

"בהרצאות שאני מוסר כיום לפני סטודנטים ואנשי מקצוע, אני מצליח להפתיע את כולם כשאני טוען שלפעמים חושבים שכדי להצליח ליצור עיצובים מרהיבים ופרקטיים יש צורך בחוש אסטטי מפותח מאוד או ביכולות מיוחדות, אבל זה לא נכון כלל, כי עיצוב זהו דבר נרכש, וכל אחד יכול לחדד את הכישורים שלו על ידי לימוד ותרגול. אני תמיד מעודד את כולם לא להתייאש גם אם בתחילה נראה שממש לא הולך או שהתוצאה רחוקה מלהיות משביעת רצון. אני תמיד מזכיר שגם אני בתחילה עיצבתי אתרים שנראו על הפנים, וזו הדרך ללמוד ולהתמקצע, כמובן רק בתנאי שאוהבים ומתחברים לתחום".

בנוסף לעיצוב לוגואים, התמקד בניסטי לאורך השנים גם בעולם עיצוב האתרים שלדבריו מציב לא מעט אתגרים לפני המעצב. "לא מספיק שנצליח לבנות אתר יפה ומרשים אלא חייבים שהוא יהיה גם פרקטי ונוח למשתמש, שבסופו של דבר נדרש לבצע בו פעולות מהירות ולהבין מה עליו לעשות ואיך להתנהל. יש מעצבים רבים שלא מספיק מודעים לכך, וזה גורם להרבה תסכול להם וללקוחות שלהם".

אתה חושב שבעלי האתרים מעריכים עבודות טובות, ומוכנים להשקיע בהן?

"יש את אלו שזו הפעם הראשונה עבורם שהם פועלים בזירה הדיגיטאלית, והם באמת לא מבינים ולעתים קרובות חושבים שיצליחו לחסוך בהשקעה באתר, אבל מהר מאוד הם מתוודעים לעוצמה שיש בדיגיטל, שכן כשיש לך אתר איכותי אתה יכול להגיע לתוצאות שלא יאומנו, בלי שום השוואה לכאלו שתקבל באופן פרונטלי. אתה יכול ללמוד דרך האתר על הלקוחות שלך, לדעת כמה מהם נכנסים לאתר בכל רגע נתון ואפילו איפה נמצא סמן העכבר של הגולש שמסתובב בו ממש ברגעים אלו. כך אפשר לנתח את התוצאות ולהעניק קפיצה אדירה לעסק. בעקבות הקורונה, אגב, יש יותר ויותר בעלי עסקים שהפנימו זאת והתחילו להשקיע בדיגיטל, ובעצם בעתיד".

 

חלום של הידברות

בניסטי מציע כיום מגוון של כ-15 שירותים ומיזמים שונים, דרכם עברו אלפי תלמידים שהוכשרו בתחום. אבל את הסיפוק הגדול, לדבריו, הוא מקבל מתוכנית ייחודית שהוא מקדם אחת לחצי שנה, בהתנדבות מלאה. "פעם בחצי שנה אני בוחר עמותה שאני מזדהה עם הפעילות שלה ומעריך אותה, ובונה עבורה אתר בחינם. אני עושה זאת בעזרת 20 בוני אתרים שמצטרפים למיזם הזה, אנחנו מתאספים יחד, ויושבים במשך חצי יום כדי לבנות אתר שלם מההתחלה ועד הסוף. כך למשל עיצבנו לא מזמן אתר לחברה שעוזרת לנערים ונערות להתמודד עם אתגרי הרשת, עיצבנו גם אתר לעמותה שפועלת בתחום הצדקה ליתומים ואלמנות, וכך לעוד גופים נוספים. זוהי חוויה שמעניקה לי סיפוק בכל פעם בחדש, ומרגשת אותי מאוד".

במקביל לכך, אתה ממשיך גם לעצב בעצמך אתרים?

"כן, אבל על אש נמוכה. מידי חודש אני מקבל בממוצע כ-40 פניות, מתוכן אני בוחר רק אתר אחד שעליו אני עובד. זכיתי לפריבילגיה שמגיעים אליה רק אחרי שנות ניסיון ועבודה קשה, כאשר יש לי אפשרות לבחור את האתרים שעוסקים בנושאים שהכי מעניינים אותי וכמובן תואמים לערכים שלי".

וזה בדיוק מה שהוביל אותו בשנים האחרונות להתקשר עם ארגון 'הידברות' ולעצב עבורו אתרים שונים למספר פרויקטים. "הקשר עם הידברות התחיל באופן מעניין מאוד", משתף בניסטי, "זה היה לפני כשלוש שנים, כשהגעתי לשבת אצל חמי וחמותי באור יהודה. הלכתי להתפלל בבית הכנסת, ומצאתי על אחד השולחנות את הספר 'ארכיאולוגיה תנ"כית' כרך 5, שבדיוק יצא באותם ימים.

"הצצתי קצת בספר, בעיצוב ובתוכן שלו וזה הספיק לי כדי לתהות: 'איך ייתכן שלספר הזה אין אתר?' הרי הנושא כל כך מעניין ויש לו עולם ויזואלי עשיר, שכן הוא עוסק בתופעות מרתקות ומהווה מעין מסע מתחת לאדמה. אפשר לעצב לו אתר מרהיב. בהפסקה בין קבלת שבת לערבית כבר דמיינתי בראשי איך ייראה האתר, ובמוצאי שבת חזרתי הביתה וישבתי במשך יומיים כדי לעצב דף לפרויקט".

בהידברות ידעו על כך שאתה מעצב עבורם אתר?

"בכלל לא. תכננתי לעשות זאת בהתנדבות, ואחרי יומיים של עבודה שלחתי את הדוגמה הראשונית אל תיבת המייל של 'הידברות דיגיטל' שמצאתי באתר. החומר הגיע לעורך דודו כהן והוא כנראה מצא חן בעיניו. כך נוצר בינינו הקשר הראשוני, ומאז הכל היסטוריה".

הפרויקט הבא שעליו עבד חיים היה האתר הייחודי 'שבעים שאלות ביהדות' שהוקם אף הוא מבית הידברות, הוא גם המשיך לעצב את  אתר 'הידברות קידס' הפונה לילדים וכן את אתר 'שבע ברכות' שבאותם ימים היה שייך להידברות. "אני עצמי התחתנתי דרך האתר הזה, וזו הייתה עבורי סגירת מעגל מדהימה", הוא מתרגש.

בימים אלו, כפי שניתן לראות, עבר אתר הידברות הנחשב לאתר היהדות הגדול מסוגו בעולם, מהפכה של ממש, כשעוצב מחדש ברמה מתקדמת במיוחד, עם מערכת גלישה נוחה מאוד ועיצוב חיצוני מרהיב. מי שעומד מאחורי העיצוב והבנייה הוא לא אחר מאשר בניסטי.

תוכל לגלות לנו כמה זמן נדרש כדי להקים כזו מערכת?

"העיצוב עצמו נמשך בערך שלושה חודשים, במהלכם נדרשתי לתת את הדעת על המון פרטים קטנים וגדולים, על שיפור חווית המשתמש למיליוני אנשים שרגילים לעיצוב שקיים כבר שנים, על בקשות ועל צרכים, כולל ההתייחסות לחומר העצום שמתווסף באתר מידי יום ולצורך לשמר את כל החומר הקיים מאז ומעולם בארכיון. זו עבודה ממש לא פשוטה, אך בסופו של דבר אני מרגיש גאווה ושמחה גדולה. לכל מעצב יש שאיפה כמוסה להשפיע על כמה שיותר אנשים, וכשהוא עושה זאת באופן כל כך חיובי ומועיל, זוהי פשוט תחושה של מימוש השליחות".

ויש לו גם מסר: "אני משער שיש אנשים שפתחו לאחרונה את האתר והתקשו להתרגל לעיצוב המחודש ולאופן השונה שבו מסודרות הכתבות. זה לגמרי טבעי ונורמלי. אבל חשוב לזכור שהכל עניין של הרגל, וגם אם יש כאלו שקשה להם עם זה שהזיזו את הגבינה שלהם, בתוך זמן קצר יותר מכפי שהם חושבים, הם יתרגלו לעיצוב החדש, יבינו את היתרונות שלו וילמדו לאהוב אותו".

אחרי שסיימת את פרויקט הידברות, תוכל לגלות לנו  מה הפרויקט הבא שלך?

"האמת היא שאני עדיין לא יודע, אבל דבר אחד ברור – אם יבוא פרויקט כל כך משמעותי שישפיע על אנשים כה רבים, אז אני בפנים".

תגיות:חיים בניסטימעצב אתרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה