חדשות בארץ

פריצת דרך: האם בקרוב רחפנים יסיעו נוסעים בתוך שטח ישראל?

רחפן אוטונומי, המסוגל לשאת מטען כבד ואף נוסעים, ישמש בעתיד ככלי תחבורה במרחב האווירי. השבוע התקיימו טיסות הדגמה של eVTOL

  • ט"ז סיון התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

פריצת דרך: השבוע התקיימו, לראשונה, טיסות הדגמה של eVTOL, רחפן אוטונומי המסוגל לשאת נוסעים וגם מטען כבד, וצפוי לשמש כלי תחבורה ציבורית במימד האווירי.

הרחפנים מצויידים ביכולות לנשיאת מטען כבד, ובעתיד גם הטסת אנשים למרחקים ארוכים. מדובר בכלים חשמליים הטסים בצורה אוטונומית ובעלי טווח טיסה ארוך במרחב עירוני אווירי מנוהל.

מבצע הרחפנים הלאומי מתקיים במספר מוקדים ברחבי הארץ בו זמנית. המיזם הוא שותפות של גופי ממשלה אותו מובילים משרד התחבורה, רשות החדשנות, נתיבי איילון ורשות התעופה האזרחית.

במסגרת טיסות ההדגמה והניסוי שנערכו השבוע ברחבי ישראל, פעלו במרחב 11 חברות רחפנים וחברות תומכות שביצעו ניסויים מורכבים לטובת קידום יכולת ההפעלה בארץ, בהם גם טיסות eVTOL לבחינת תחבורה אווירית:

חברת Downwind ביצעה את הטיסה הארוכה ביותר שבוצעה עד כה במיזם, כ-29 ק"מ, לפתיחת נתיב טיסה בין בי"ח הלל יפה – רמב"ם. בנוסף, בוצעו טיסות אורבניות אוטונומיות לבחינת שינוע סחורות מסניפי יוחננוף.

חברת Cando Drones ביצעה טיסות משלוחים בין סניפי רמי לוי; טיסות לילה במרחב רצועת החוף בחדרה בשיתוף העירייה; ופעילות לניטור תנועה בצומת נשר-בר יהודה. במקביל, חברת Sentrycs ביצעה ניסוי להבטחת סביבת טיסה עבור רחפנים מורשים. 

חברת ATI בוחנת באמצעות מסוקים של TA Helicopters אפשרויות נחיתה של eVTOL במרכזי ערים, וביצעה נתיב טיסה מכפר טרומן למרכז ת"א, עם נחיתה ברידינג. במקביל, חברת Dronery מבית Cando Drones המריאה לראשונה עם כלי הטיס החדשני EH-216 של חברת EHANG שמסוגל לשאת עד 220 קילוגרם ולטוס למרחק של כ-30 קילומטרים. חברת AIR הטיסה את AIR ZERO המיוצר בישראל ויוכל לשאת עד 2 נוסעים ומטען במשקל כולל של עד 250 ק"ג, למרחק של עד 160 קילומטרים. המיזם פועל מאז 2019 וכעת, במסגרת השלב השני שהחל בינואר 2023, מושקעים למעלה מ-60 מיליון שקלים לשנתיים הקרובות, במהלכן יתקיימו טיסות ניסוי של מספר גדול של כלים, שבעתיד יוכלו גם להטיס בני אדם וסחורות.

שרת התחבורה, מירי רגב, מסרה: "משרד התחבורה בראשותי פועל לחיזוק מעמדה של ישראל כמרכז פיתוח עולמי של טכנולוגיות רכב ותחבורה, גם באוויר. במסגרת זו אנו מקדמים יחד ניסויים לבחינת טכנולוגיות חדשניות, כמו מיזם הרחפנים הלאומי זו יוזמה ראשונה מסוגה בעולם לבחינה נרחבת ורב-תחומית של הטכנולוגיות החדשות, לרבות הובלת מטענים ובהמשך גם בני אדם. המיזם המשותף בוחן את מכלול ההיבטים הכרוכים בהפעלה המסחרית של רחפנים, בין היתר ככלי נוסף להתמודדות עם הגודש, לרבות רגולציה ושינויי חקיקה. זהו עולם חדש, מסקרן ומאתגר הפותח בפנינו אפשרויות בלתי מוגבלות. נעשה הכל כדי להבטיח כי ישראל תמשיך להוביל את חזית המחקר והפיתוח העולמי ביבשה, באוויר ובים".

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות, הגיב: "ישראל היא מהמובילות בתחום בעולם, הניסוי היום הוא אבן דרך חשובה במיזם הרחפנים הלאומי וישראל זוכה להכרה בינלאומית על היותה מהמובילות בתחום בעולם. חשיבות המיזם היא ביצירת ארגז חול רגולטורי המאפשר לכל הגורמים הרלוונטיים התנסות מעשית עד ליצירת תשתית רגולטורית המאפשר מודל בעל כדאיות כלכלית. היכולת של חברות סטרטאפ ישראליות בתחום הרחפנים להתנסות בתוך ארגז החול הזה, מייצרת להן יתרון תחרותי בשוק הגלובלי".

אורלי שטרן, מנכ"לית נתיבי איילון, אמרה: "מיזם הרחפנים הלאומי הוא מיזם שמטרתו לספק מגוון פתרונות טכנולוגיים בכדי להקל על העומס בכבישים. כלי הטייס שנבחנים כעת, יוכלו לעקוף את פקקי התנועה ולהקל על הגודש על ידי הורדת רכבים ומשאיות מהכבישים, בשילוב מערכות ניהול תנועה אוויריות, נייצר מגוון של אפשרויות תחבורה אוויריות להעברת סחורות בשגרה ובחירום".

בין השנים 2019 ל-2022 התקיים השלב הראשון של מיזם הרחפנים הלאומי, והוא התמקד בהטסה של מטענים קטנים. מטרתו של השלב הנוכחי היא להגדיל את משקלי הנשיאה והטווחים, כך שבעתיד תתאפשר הטסה של מטענים כבדים יותר ונוסעים.

תגיות:תחבורה ציבוריתמשרד התחבורהתעופהרחפנים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה