כתבות מגזין

האחים החרדיים: "כך הקמנו את איגוד ’כל ישראל אחים ואחיות’"

נתנאל פוקסברומר ואבי קירשברג, חרדים העוסקים בתחום הסיעוד, התוודעו למחסור הגדול באחים ואחיות מהמגזר החרדי והדתי. במענה לכך הם הקימו איגוד לאחים ואחיות שומרי מצוות, במטרה להגיש מענה הלכתי, ללוות אותם בתפקידם וגם לעזור לציבור

אא

מי שעקב אחרי התקשורת בימים האחרונים בוודאי שם לב שהועלו בה שוב ושוב סיפוריהם של האחים והאחיות בבתי החולים. סיפורים על הענקת טיפול, על מסירות, על עבודה בשעות שאינן שעות ובמשמרות שנראות לעתים כמעט הזויות. זה לא מקרי, שכן בישראל ובעולם כולו מקובל לציין ב-12 במאי את 'יום האחים והאחיות', ולהוקירם על פועלם הרב.

אבל מסתבר שבשנה זו מצפה לאחים ולאחיות יוזמה ענקית ומיוחדת שלא הייתה כמותה מעולם. מדובר באיגוד של אחים ואחיות חרדים ודתיים שלראשונה עומד לצאת לדרך באמצעות הקמת איגוד 'כל ישראל אחים ואחיות'.

 

רוצים לחולל שינוי

העומדים בראש המיזם הם נתנאל פוקסברומר, חרדי שעוסק בתחום הסיעוד, כסגן מנהל סיעוד בבית אבות נווה הורים בירושלים ואף נמנה על סגל ההוראה במרכז האקדמי לב, ואבי קירשברג, אח חרדי, אח אחראי חדר ניתוח בבית החולים איכילוב.

האח נתנאל פוקסברומרהאח נתנאל פוקסברומר

"כשהתחלתי לעבוד במקצוע כמעט לא היו אחים ואחיות חרדיים", מספר קירשברג, "במהלך השנים חלה עלייה קלה, אבל עדיין המספרים נמוכים מאוד, וגם אלו שמצליחים לעבור את ההכשרה, משתלבים בסופו של דבר בעיקר בבתי חולים הפונים לציבור החרדי, כמו שערי צדק, מעיני הישועה ולניאדו. בבתי החולים האחרים לא ממש הצליחו לקלוט אותם. ההפסד הוא גם של הצוות בבתי החולים, גם של האחים והאחיות, וגם של המטופלים עצמם".

למה אתה חושב שאין מספיק חרדים שמתמחים במקצוע?

"יש לכך מגוון סיבות, אבל הסיבה העיקרית היא שלא קל להם להתמודד עם המציאות הקיימת בבתי החולים בישראל שלא תמיד הולמת את השקפותיהם. כשהקמנו את האיגוד פנינו למאות אחים ואחיות וביקשנו מהם לפרט על הנושאים העיקריים שחשוב להם שיטופלו. שמענו כמעט מכולם שהם נתקלים שוב ושוב בשאלות הלכתיות שאין להן מענה ברור, כי יש במסגרת העבודה דילמות רפואיות רבות מאוד, לפעמים כאלו שגובלות בחיים ומוות. מכיוון שמדובר בעבודה במשמרות, נדרשים רוב האחים והאחיות לעבוד גם בשבתות, וגם בנושא זה צצות הרבה מאוד שאלות הלכתיות שלפעמים מורכבות מאוד.

"כעת, כאחד הצעדים הראשונים של האיגוד, הפצנו  קובץ הלכות שהוכן במיוחד עבור החיים והאחיות בשיתוף הרב אוריאל סגל ובהסכמתו של הרב עמרם פריד מבני ברק. שיתפנו בקובץ הזה את כל האחים והאחיות, וכך הובלנו ליצירת מסמך שמסכם בקיצור את כל ההלכות החשובות לאחים ולאחיות בנושאים שונים שמתעוררים במהלך עבודתם".

 

לדבר בשפה של המגזר

קירשברג מוסיף ומציין שהם הקימו את האיגוד לא רק למען האחים והאחיות, אלא גם למען המטופלים בבתי החולים, שכן הם מאמינים שכאשר מטופל שומר מצוות יקבל טיפול מאח או אחות שמכירים את עולמו ומבינים את צרכיו, המענה יהיה תמיד טוב יותר. "בנוסף, אנו חושבים שהאחים והאחיות חייבים להירתם גם למען הקהילה", הוא מוסיף, "הם יכולים להיות שגרירי ציבור מעולים כדי לעבור במוסדות הלימודים, במתנ"סים, בהרצאות ובהזדמנויות שונות, ולהעביר מסרים והדרכות בריאותיות.

"לאחרונה", הוא מוסיף, "קיימנו פגישה משמעותית מאוד במשרד הבריאות בנושא בטיחות הילדים בחברה החרדית. דנו בנושא מזוויות שונות, כאשר בין היתר דובר על כך שאנחנו נדאג לשלוח אחים ואחיות מהמגזר החרדי לבתי ספר על מנת שישוחחו עם הילדים בנושאי בטיחות וזהירות, כמו זהירות בדרכים, סכנות בבית, כוויות, סכנה מאש וכדומה. אנחנו הולכים לקחת חלק נפרד בכל מה שקשור לתחום הזה".

הפגישה המשותפת במשרד הבריאותהפגישה המשותפת במשרד הבריאות

אבל איך זה מתקשר לתפקידכם כאחים ואחיות?

"זו בדיוק הנקודה, כי מדובר בנושאים שכמעט אף פעם לא דנים בהם ואין עליהם כמעט הסברה. כולנו ראינו בתקופת הקורונה עד כמה שהיה חשוב שתהיה הסברה מיוחדת למגזר החרדי, וכשלא הייתה כזו, זה פגע בכולנו. אנחנו בטוחים שברגע שנשלח לחיידר חסידי אח שנמנה על אותה חסידות שלבוש כמותם ומדבר עם הילדים בשפה שלו ובגובה העיניים, הם יקשיבו לו הרבה יותר. כך גם אם נשלח אחיות דתיות וחרדיות כדי לשוחח עם הילדות בבתי יעקב. אפשר להעביר באופן כזה מסרים חשובים על סכנות הקיץ, על רכיבה באופניים ועל מגוון רחב של נושאים, ובכך באמת לחולל שינוי".

ומה אומרים על כך במשרד הבריאות?

"הם מאוד מעודדים את היוזמה הזו, ובכלל מעוניינים שיהיו כמה שיותר חרדים שיצטרפו למקצוע הסיעוד, כי יש מחסור של אחים ואחיות בבתי חולים וזהו תחום מבוקש מאוד. המקצוע יכול להתאים מאוד לנשים ולגברים, יש בו המון שליחות, ואני מאמין שברגע שיהיו בבתי החולים יותר אחים ואחיות שומרי מצוות במקצוע, נרגיש כולנו שינוי של ממש".

קירשברג מדגיש כי כחלק מהפעילות שלהם הם מארגנים בימים אלו יום פתוח בירושלים ובבני ברק לגברים, כדי שיכירו את עולם הסיעוד וישמעו על תוכניות הלימוד. "לצד זאת", הוא מציין, "אנו גם עובדים על כך שמשרד הבריאות ייתן מלגות ותמיכה כספית כדי לסייע בתקופת הלימודים. אנחנו מאמינים שברגע שנביא יותר דתיים וחרדיים למקצוע, כולם ירוויחו מכך, וממש מציבים לעצמנו את המטרה לעודד אנשים לבוא וללמוד את המקצוע, עם עזרה ותמיכה, כי יש לנו את הכוח לעשות את זה".

האח אבי קירשברגהאח אבי קירשברג

אתם לא חוששים להקים כזה איגוד בדיוק בתקופה בה התקשורת מנסה להסית נגד המגזר?

"האיגוד שלנו אמנם פונה לשומרי מצוות, אבל אנו שמים מול עינינו מטרה לדאוג לכל המטופלים בבתי החולים באופן שווה. אנחנו רואים את המושג 'אחים' גם במובן הפשוט ביותר שלו, ומתייחסים לכל המטופלים שלנו כאילו הם אחים ואחיות שלנו. אנחנו לא מתאגדים נגד אף אחד אלא מתאגדים בעד עצמנו, כדי להוסיף לעצמנו ידע ואפשרויות, על מנת לפעול למען כולם. נכון להיום יש לנו כבר כמעט 2000 אחים ואחיות דתיים וחרדיים שרשומים אצלנו, מתוך כ-5000 שקיימים בכל הארץ. ברור לנו שככל שנגדל כך נצליח להגיע להישגים ובתוך כמה שנים לראות שיפור משמעותי מאוד בכל ההיבטים".

תגיות:אחיותסיעודאחים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה