כתבות מגזין

החברותא של הרוג מירון: "עשינו לזכרו הנצחה שונה, מיוחדת ומרגשת"

אוהד הייזלר, החברותא של יונתן חברוני שנהרג באסון מירון, החליט להנציח את זכרו בפרויקט מיוחד של לימוד ושינון התורה. בשיחה להידברות הוא מסביר: "ככה זה עובד"

(צילום: יאיר קרל)(צילום: יאיר קרל)
אא

פרויקטים רבים של הנצחה נעשו לזיכרם של הרוגי מירון, חלקם כלליים יותר וחלקם פרטיים, אך אין ספק שאחת ההנצחות היפות והמרגשות ביותר היא זו שנעשתה לעילוי נשמתו של יונתן חברוני, שנהרג באסון והותיר אחריו אישה ושלוש ילדות קטנות.

מי שעומד מאחורי המיזם הוא אוהד הייזלר, החברותא של חברוני, שמספר על כך: "יונתן היה חברותא שלי במשך כמעט ארבע שנים, והיינו קרובים מאוד. חלק מרכזי וייחודי בחברותא שלנו היה בכך שהשקענו זמן רב בחזרה על המסכתות והגמרות. בשונה מאנשים שלומדים ומעדיפים להתקדם ופחות לחזור על החומר הנלמד, אנחנו הרגשנו שזה מה שמסייע לנו לבנות קומה מעל קומה ברמה של קניין התורה. בסיומו של כל זמן היינו מגיעים יחד לפרויקט 'ושיננתם' שזהו פרויקט של הציבור החרדי המיועד לחזרות על דפי גמרא, שם היינו נבחנים על הדפים בשיטה בה אנו נבחנים בכל פעם על המסכת שסיימנו, וכן על המסכת שסיימנו בפעם הקודמת. כך הגענו בסופו של דבר ל-300 דפי גמרא שלמדנו ברמה של שינון".

אוהד הייזלראוהד הייזלר

 

לימוד של נטיעה

אוהד מציין כי עוד בחייו של יונתן הם שוחחו על כך שחסר פרויקט כמו 'ושיננתם' בציבור הדתי לאומי. "אמנם אלו שרצו לחזור על החומר יכלו תמיד להגיע לפרויקט החרדי, אך בפועל הגיעו אליו בין 5% ל-7% בלבד מהדתיים הלאומיים, והרגשנו שיש בכך פספוס גדול", הוא מספר. "אחרי שיונתן נהרג באסון וכל עם ישראל הזדעזע, הרגשתי שאני רוצה לייצר מיזם שיהיה באמת משמעותי לעילוי נשמתו, וכך חשבתי יחד עם חברי ינון גלזר לייצר מעין פלטפורמה של חזרות לציבור הציוני הדתי. מעבר להקמת המפעל שיעסוק בכך, הרגשנו שיש ערך גדול בעצם הדיבור על הנושא, ובכך שאנו מייצרים את דפוסי החשיבה ואת הבנת החשיבות של קניין התורה".

איך עושים את זה בפועל?

"כבר בשלב הראשון הבנו שמדובר בפרויקט שידרוש מאתנו מקום פעילות, וכן משאבים ותקציבים גדולים. השקענו מאמצים והצלחנו לדאוג לכל הדברים האלו, כמו גם לשורה ארוכה של רבנים שנתנו את ברכתם ודיברו על חשיבות הנושא. לבסוף יצאנו לדרך והפעם הראשונה בה נערכו המבחנים הייתה כמעט שנה אחרי האסון, אז הגיעו להיבחן אצלנו כ-100 נבחנים שנבחנו על יותר מ5000 דפי גמרא, כשהממוצע של כל נבחן הוא עשרה דפים. הפעם השנייה הגיעה כחצי שנה לאחר מכן, אז הגיעו 140 נבחנים, אך הרגשנו שזה עוד לא מספק, רצינו לראות עלייה גדולה יותר.

(צילום: יאיר קרל)(צילום: יאיר קרל)

הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב (צילום: יאיר קרל)הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב (צילום: יאיר קרל)

"ואז, בפעם האחרונה בה נערכו המבחנים, החלטנו לאמץ את שיטת גיוס ההמונים, וכמו שממנים 'שגריר' שאחראי על איסוף כספים, כך לקחנו שגריר אחד מכל ישיבה שמכיר את שיטת הלימוד הזו, והוא שימש כמו שופר עבורנו בתוך הישיבה. זה הצריך עבודה רבה, כי היה חשוב לנו להגיע לכל הישיבות – התיכוניות, הצעירות, ישיבות ההסדר וגם הישיבות הגבוהות, אבל בסופו של דבר פיצחנו את הקוד והגענו ליותר מ-600 נבחנים ולקרוב ל-20 אלף דפי גמרא".

אוהד נשמע נרגש כשהוא מציין: "הגענו כיום למצב בו אין ישיבה שלא מתנהלים בה דיבורים סביב נושא הלימוד והחזרות, גם ראשי הישיבות רתומים לגמרי למהלך, והכי מיוחד זה לראות שהבחורים באמת מתחברים לנושא ולומדים בשיטת החזרות מתוך חדווה וסיפוק. נכון שהם גם מקבלים מלגה כשהם עוברים את המבחנים בציון מסוים, אבל ברור לכולנו שהעניין מהותי הרבה יותר, ובאמת יש רצון להיות שייכים לקבוצה הזו שנבחנת, שלוקחת את המקום שלי לימוד התורה ומעלה אותו לרמה של קניין. זה דבר שמשנה את כל המציאות של הלימוד שלך".

כנס חיי עולם (צילום: יאיר קרל)כנס חיי עולם (צילום: יאיר קרל)

 

ההנצחה הנכונה ביותר

אוהד מספר על עצמו שהוא עובד בעבודה תובענית, אך למרות זאת מקפיד ידי יום להקדיש זמן ללימוד, כולל חזרות. "השאיפה שלי שבנוסף לבחורי הישיבות והכוללים יהיו גם הרבה אנשים עובדים שיתחברו לעניין, ואנחנו בהחלט פונים גם אליהם", הוא מדגיש, "בפעם הבאה אנו שואפים להגיע ל-1000 נבחנים. אנחנו מאמינים שנצליח בעזרת ה'".

כנס חיי עולם (צילום: יאיר קרל)כנס חיי עולם (צילום: יאיר קרל)

מתי ייערכו המבחנים הבאים, והיכן?

"אנחנו מתכננים להמשיך לקיים את המבחנים פעם בחצי שנה ועל כך תודתנו נתונה למשה נעמן, מנכ"ל בית המדרש הקהילתי בגבעת שמואל שהעניק לנו את המקום עבור הפעילות וכן לראש עריית גבעת שמואל, למנכ"ל העירייה וליו"ר המועצה הדתית שפועלים להצלחתנו כל הזמן. קראנו לפרויקט 'חיי עולם', גם במובן של 'חיי עולם נטע בתוכנו' שזוהי נטיעת התורה והפנמתה ברובד של קניין, וגם מכיוון שהמילה 'חיי' היא ראשי התיבות של שמו של יונתן – 'חברוני יונתן יוסף', שהכל נעשה כמובן להנצחתו".

בנימה אישית מציין אוהד שהוא העניק לבנו הקטן את השם 'נטע יונתן', כאשר השם 'נטע' בא להמחיש את נטיעת התורה, ואילו 'יונתן' הוא על שמו של החברותא האהוב. "אנחנו שומרים כל הזמן על קשר עם משפחתו של יונתן ומתרגשים יחד איתם מהתאוצה שהפרויקט צובר. כמי שהיה חברותא שלו וזוכר את החזרות הרבות שהוא עשה על החומר הנלמד, ברור לי בוודאות שעשינו כאן את ההנצחה הטובה והנכונה ביותר למענו. יהי זכרו ברוך".

תגיות:אסון מירוןיונתן חברוני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה