ונשמרתם

רכשה אייפד ב-399 שקלים וחויבה להוסיף עוד 3,000. מדוע חוק הגנת הצרכן לא עבד הפעם?

בשבוע שעבר אירעה תקרית מוזרה עם חברת איי-דיגיטל, שפרסמה 'בטעות' את מכשירי האייפד שהיא מוכרת, ב-399 שקלים במקום 3,299. לקוחה שרכשה את האייפד במחיר הטעות קיבלה טלפון מנציג החברה, שביטל את העסקה. מדוע לא עזר כאן החוק להגנת הצרכן? קראו בפנים 

אא

בשבוע שעבר אירעה תקרית מוזרה עם חברת איי-דיגיטל, שפרסמה 'בטעות' את מכשירי האייפד שהיא מוכרת, ב-399 שקלים במקום 3,299. 

אישה שרכשה את אחד האייפדים במחיר 'הטעות', סיפרה בראיון ל'ישראל היום' על הרגע שבו קיבלה טלפון מאחד הנציגים, שהודיע לה כי הוא מבטל את העסקה בשל הטעות. "רכשתי אתמול בערב באתר של איי דיגיטל אייפד ב־399 שקלים. הם כנראה לא שמו לב. שילמתי וקיבלתי אישור הזמנה, אבל היום התקשרו אלי לבטל. אמרו לי שבתקנון שלהם כתוב שאם יש תקלה, הם יכולים לבטל את ההזמנה ולמכור את המוצר במחיר המקורי".

לדברי אותה אישה (שהעדיפה להישאר בעילום שם) - חוק הגנת הצרכן חוקק בדיוק למקרים מעין אלו. "לפי חוק הגנת הצרכן הם מחויבים למחיר שהוצג, אבל כנראה שהם מכוסים משפטית במקרה של טעות. קראתי על כמה חברת שהצליחו לצאת מזה בבית המשפט".

מחירי טאבלטים (אייפד בשמם השני) נעים בין 500 ל-4,000 שקלים. כשנשאלה האם לא חשבה לרגע שמדובר במחיר שהוא לא הגיוני, אמרה ש"מן הסתם הוא לא, אבל כיוון שהמחיר היה על מוצר אחד ובצבע סגול, אמרתי לעצמי שאולי הם עשו איזו הנחה".

מאיי דיגיטל נמסר בתגובה כי "ברגע שהתגלתה הטעות תוקן המחיר. צירפנו את הסעיף הרלוונטי בתקנון והתייחסותו לסוגיה שכזו. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנוצרה".

בתקנון המדובר אכן מופיע סעיף ש'מכסה' את החברה במקרים שבו המחירים המופיעים באתר - אינם תואמים את מחירי המוצרים שנמכרים בחברה. "הנהלת החנות מקפידה לבדוק את המחירים המופיעים באתר, אך לעתים עלולה לחול טעות שבעקבותיה יוצג באתר מחיר שגוי. במקרה זה נציג שירות לקוחות יפנה אליך לאחר ביצוע ההזמנה, יודיע לך מהו המחיר הנכון של המוצר ויאפשר לך לאשר כי הנך מבקש לרוכשו במחיר הנכון.

"אם לא תאשר זאת בתוך שלושה ימים - או אם תסרב לרכוש את המוצר במחירו הנכון - החברה לא תהיה חייבת לספקו, ובמקרה זה לא תהיינה לך טענות כלשהן כלפי החברה. החברה תציע מחירים, תנאי תשלום, מבצעים והטבות ייחודיים לכל ערוץ מכירה, מחלקה או פריט, ולך לא תהיה כל טרוניה על שונות זו״.

***

תגובת המועצה לצרכנות: ״החוק הגנת הצרכן קובע שהמחיר המחייב הוא המחיר שמוצג על גבי המוצר, והחוק תקף גם לאתרי אינטרנט. יש חברות ש'סופגות' את הטעות. היה למשל בית מלון שפרסם חדרים ב־59 במקום ב־559 שקלים ללילה - ועד שגילה את הטעות החליט לספוג את ההפרש. מנגד, רשת שיווק גדולה פרסמה מקררים במחיר של 179 שקלים (הנחה של 900 אחוז מהמחיר המקורי) וביטלה את ההזמנות. ביהמ"ש לא תמיד פוסקים לטובת הצרכנים, בעיקר אם המחיר השגוי שהוצג אינו ריאלי״.

תגיות:חוקבית המשפטהגנת הצרכן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה